Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Větroně z Prahy se slétly do nového hangáru v Havlíčkově Brodě

  11:15aktualizováno  11:15
Plachtaři z pražského letiště v Letňanech přestěhovali své větroně k Havlíčkovu Brodu. Důvod? Konečně pořádný nový hangár, volný vzdušný prostor a termicky vhodné prostředí Českomoravské vrchoviny. Uvedení hangáru do provozu se uskutečnilo tuto sobotu.

Na letišti v Havlíčkově Brodě otevřeli nový hangár (8. září 2012). | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Havlíčkův Brod je od nynějška místem s nejvyšší koncentrací větroňů na Vysočině, podle předsedy Aeroklubu Praha Martina Holíka jich tu je pětadvacet.

"Na letišti v Brodě teď máme nové zázemí za 5,5 milionu korun, hangár vyrostl za čtyři měsíce z našich klubových peněz. Tady probíhají i výcvikové aktivity. Náš aeroklub má 95 členů plachtařů, devět klubových větroňů, šestnáct větroňů je soukromých," upřesnil Holík.

Praha je pro bezmotorové létání víc než problematická, valnou část vzdušného prostoru si blokuje ruzyňské letiště, zbytek polyká vojenské letiště Kbely.

Létání na větroních stojí ročně zhruba 30 tisíc korun

Pokud někdo propadne létání na větroních a rozhodne se vstoupit do Aeroklubu Praha, stojí ho koníček ročně okolo třiceti tisíc korun. Počítá se i s brigádnicky odpracovanými hodinami.

Fotogalerie

Ti nejšikovnější plachtaři, kteří dokážou "číst" termiku, rozumějí meteorologii a mají mimořádný cit pro tento druh sportu, umějí na jedno vytažení do vzduchu uletět i 700 až 800 kilometrů. Samozřejmě se musejí přidat dobré povětrnostní podmínky.

Jedním z členů letňanského aeroklubu, kteří mají na svém kontě let dlouhý 700 kilometrů, je Tomáš Malík, jinak pilot Airbusu A 320 u Českých aerolinií. Kdysi v patnácti letech začínal právě na větroních.

"Airbus, to je práce, větroň zábava. Odmalička mi bylo jasné, že chci létat a sen jsem si splnil vrchovatě. Létání s větroněm je krásné. Vlečný motorový letoun vás vynese do výšky a vy pak bez motoru využíváte to, co příroda nabízí: svítící slunce ohřívá zemský povrch nerovnoměrně, vznikají stoupavé proudy a díky tomu lze bez zastávky vydržet ve vzduchu i devět, deset hodin," popsal Malík.

V Česku působí téměř čtyři tisíce plachtařů

Podle něj při dobré sebekázni nehrozí havárie. Ty potkávají plachtaře, kteří zbytečně riskují a podceňují situaci. Nouzově lze s větroněm přistát na každé větší louce nebo poli, dobré je ale vyhnout se vzrostlé trávě, řepce nebo kukuřici, ani zrající obilí není to pravé ořechové.

"Naštěstí je v České republice hustá síť malých či větších letišť, tu ještě víc zahušťují plochy, které se u vesnic v minulosti budovaly pro přistání práškovacích letadel," doplnil Malík.

"Řidičák" na větroň lze získat od patnácti let. A kolik stojí pořízení bezmotorového letounu? Předseda Aeroklubu Praha Martin Holík prozradil, že v jejich hangáru stojí i starší "olétaný" kus pětadevadesát tisíc korun, nový laminátový větroň začíná na milionu korun. Na stovky tisíc vyjde přístrojové vybavení, padák, speciální přívěs za auto atd.

V tuzemsku se první lety bez motoru uskutečnily v Brně a u Zbraslavi ve 20. letech minulého století. V současnosti je u nás skoro čtyři tisíce plachtařů, kteří působí v 67 klubech. Ten pražský patří k největším.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Šimon Mareček patří k největším talentům českého orientačního běhu, což...
Zvítězily geny. Orientační běh ochutnával talent z Vysočiny už v kočárku

Studuje sportovní gymnázium v Novém Městě na Moravě, přičemž nejvíc ho baví tělocvik a zeměpis. A není divu. Letos patnáctiletý rodák z Nového Města na Moravě...  celý článek

Na vietnamskou večerku nedají ve Velkém Beranově dopustit. Otevřeno je takřka...
Vysočina pošle peníze pro vesnické prodejny, dostane se i na Vietnamce

I k vietnamským obchodníkům na vesnicích by se mohly dostat peníze od Kraje Vysočina, jimiž už brzy podpoří malé prodejny na venkově. O tom, jakým způsobem...  celý článek

V kabině amerického bombardéru B-52 během cvičné mise nad Baltem
Americké bombardéry B-52 by při cvičení měly být jen tečkou na obloze

Od středy až do 12. září se bude konat mezinárodní vojenské cvičení Ample Strike 2017. Jsou do něj zahrnuty letecké základny u Náměště nad Oslavou, v Čáslavi a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.