Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

U Tří věžiček už může být kruhový objezd. Řidiči si ale ještě počkají

  16:20aktualizováno  16:20
Křižovatka U Tří věžiček na hlavním tahu z Jihlavy do Havlíčkova Brodu je postrachem řidičů. Po letech tápání a sporů se nyní jednotlivé strany dokázaly shodnout na řešení, které by místo učinilo bezpečnější. Křižovatku by mohl nahradit kruhový objezd.

Jihlavskou křižovatkou Tři věžičky za 24 hodin projede 15 611 aut. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

V posledních letech na severní periferii Jihlavy u Tří věžiček vyrostly sklady a logistická centra. A doprava na tamní křižovatce houstla - křížením na hlavním tahu z Jihlavy do Havlíčkova Brodu za 24 hodin projede skoro 16 tisíc aut.

Vyplývá to ze sčítání dopravy, které loni v září zorganizovala firma Jipocar, jež má u křižovatky vlastní logistické centrum.

A právě vedení Jipocaru nyní přišlo s novou vizí, jak problém s nepřehlednou křižovatkou vyřešit. Je to vůbec první řešení, na kterém se dokázaly shodnout všechny strany vleklého problému.

Těmi je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jakožto správce hlavního tahu Jihlava - Brod, boční směr křižovatky od Antonínova Dolu pak spravuje jihlavská radnice a protější směr nedaleká Střítež.

Projektanti přidali jeden pruh

"Doposud všechny schůzky končily přehazováním problému," řekl majitel Jipocaru Petr Prokop, který proto nechal vypracovat studii s návrhem kruhového objezdu, jenž by měl křižovatku nahradit.

"Nové řešení kruhové křižovatky by oproti předchozím návrhům vyhovělo kapacitám dopravy i v budoucnu. Prozatím vždy vycházelo, že lepší bude vybudovat světelnou křižovatku," popsal posun náměstek primátora Josef Kodet.

Projektanti z Hradce Králové, kterým Prokop řešení problému zadal, totiž přišli s docela neobvyklým řešením. Ze směrů, ve kterých je největší frekvence, je kruhový objezd z vnitřní strany posílen o jeden jízdní pruh.

Podle projektu by se tak kruhový objezd měl do stísněného prostoru křižovatky vejít a vyhovět i předpokládané hustotě dopravy po roce 2040. A právě to byl doposud důvod, proč ŘSD kruhovou křižovatku donedávna odmítalo a navrhovalo jako řešení semafory.

Prokopovi se ale řízení křižovatky semafory tolik nezamlouvá. "Takové řešení možná pomůže regulaci fronty vozů v dopravní špičce, ale nepomůže bezpečnosti," řekl.

Šéf Jipocaru Petr Prokop představuje možnost řešení dopravní situace na
Šéf Jipocaru Petr Prokop představuje možnost řešení dopravní situace na

Šéf Jipocaru Petr Prokop už dříve představil vizi kruhového objezdu. Původní varianta by ale v budoucnosti nemusela stačit pojmout narůstající dopravu. Nové řešení tento problém odstranilo.

"Na této křižovatce dobré dopravní řešení neexistuje. Nedá se říct, že by kruhový objezd byl dobré řešení, spíš se hledá to nejméně špatné. Zásadním problémem je přístup k přilehlé čerpací stanici," řekla Marie Tesařová, vedoucí správy ŘSD na Vysočině.

Projekt vypracovaný na zadání šéfa Jipocaru Prokopa nyní musí posoudit i "vyšší šarže" ŘSD v Brně. Pokud i tam návrh kruhového objezdu z hlediska všech norem projde, dostane se projekt opět o krok dál.

Další problém: peníze

Ale ani tehdy ještě zdaleka nebude vyhráno. Zatím stále není jasno, kdo úpravy zaplatí.

Podle Tesařové by přestavba křižovatky na kruhový objezd mohla vyjít na zhruba 40 milionů korun. A s plnou kasou peněz se nikdo dobrovolně nehrne. "Podle mé představy by se mělo město angažovat poměrem, jakým křižovatku zatěžují auta z naší silnice, reálné je tak deset procent nákladů," sdělil za jihlavskou radnici Kodet.

Je podle vás lepším řešením u Tří věžiček kruhový objezd, nebo semafory?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 17. července 2012. Anketa je uzavřena.

Jsem pro kruhový objezd 281
Jsem pro semafory 32

Podle Prokopa by ale řešení problému pro Jihlavu mělo být prioritou. "Město by se mělo především starat o to, aby investorům, kteří vytvářejí pracovní místa, mělo co nabídnout. Pokud nebude dostatečná infrastruktura, tak potenciální investor půjde jinam," naznačil důležitost investice i pro další rozvoj města majitel Jipocaru.

Větší zapojení města do řešení problému je důležité i podle náměstka hejtmana Libora Joukla. Ten, pokud se město k problému postaví čelem, přislíbil i jednání s dalšími stranami ohledně možného financování. Na křižovatce se byl loni v dubnu podívat i tehdejší ministr dopravy Vít Bárta. I on tehdy označil současnou situaci za chybu politiků a úřadů, kteří v okolí povolili masivní výstavbu bez odpovídající infrastruktury (více čtěte zde).

Křižovatka u Tří věžiček je přetížená silným provozem

Křižovatka u Tří věžiček je přetížená silným provozem





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Takto bylo nutné přepravit v letošní zimě stator na servisní prohlídku z...
Pátý blok Dukovan ovlivní i obchvaty měst. Obří komponenty musí projet

Stát sepisuje seznam silnic, které bude nutné vybudovat kvůli dostavbě jaderné elektrárny v Dukovanech. Figuruje na něm i obchvat Třebíče, pro místní zatím jen...  celý článek

„Z Vysočiny je 99 procent našich pacientů,“ říká šéf jihlavského kardiocentra...
Největší počet infarktů bývá v pondělí ráno, dočetl se jihlavský lékař

Jednadvacet let už usíná s mobilem u lůžka. Každou chvíli totiž může telefon zazvonit a známý hlas službu konajícího lékaře kardiologické jednotky intenzivní...  celý článek

Klokana tuláka Kukiho se podařilo odchytit nedaleko Jihlavy.
Klokaního tuláka odchytili po čtvrt roce, ze Šumperska doskákal k Jihlavě

Před třemi měsíci utekl majiteli na Šumpersku a postupně doskákal až na Vysočinu. Teď klokana Kukiho odchytila jihlavská městská policie ve spolupráci s hasiči...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.