Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

Na jihlavském sídlišti Dolina vyrostou semafory a nová zastávka MHD

  • 0
Dva projekty celkově za patnáct milionů korun chystá město Jihlava v lokalitě Na Dolech. První změna se má odehrát na křižovatce u mlékáren, kde se počítá se semafory. Druhou investicí je obnovení otočky trolejbusů u trati.

Obě akce se budou řešit současně. Úprava křižovatky ulic S. K. Neumanna a Jiráskova má podle současných odhadů stát 10,2 milionu, trolejbusová otočka u železniční trati přijde zhruba na 4,5 milionu korun.

V místě u mlékáren budou dopravu, která ve špičce kolabuje, řídit semafory. "Je tady velké sídliště, tak je pravda, že se složitěji na hlavní silnici vyjíždí. I z mlékárny se přidávají náklaďáky. Semafory by tu mohly být," řekl Jan Nerad z Jihlavy, který jel včera ráno nakupovat do supermarketu v těsné blízkosti křižovatky.

"Tady často není možné odbočit doleva. Manžel vždycky nadává, že tady dlouho stojíme," potvrdila paní Jaroslava, obyvatelka sídliště na jihlavské Dolině.

Ve hře byly tři varianty

Město zvažovalo tři možnosti. Tou první bylo ponechání stávajícího stavu. To bylo zavrženo. "Současné řešení křižovatky je nevyhovující z důvodu vysokého průměrného časového zdržení aut - 90 sekund - při levém odbočení z ulice S. K. Neumanna. Dalším problémovým aspektem je kolona vznikající na levém odbočení z Jiráskovy ulice," upřesnil Zdeněk Dvořák z úřadu územního plánování na jihlavské radnici.

Druhou variantou byla semafory řízená křižovatka bez řadících pruhů v ulici Jiráskova. Ani ta nebyla zvolena.

U mlékáren budou jak semafory, tak i samostatný levý řadicí pruh v Jiráskově ulici. "Oproti té druhé variantě se minimalizují nárazové kolony v Jiráskově ulici," vysvětlil Dvořák. Na třetí alternativě se komise pro dopravu shodla jednoznačně - s ohledem na očekávaný růst nedaleké lokality Buková.

Okružní křižovatka není možná

Už v minulosti na radnici posuzovali, zda by u mlékáren bylo možné vybudovat kruhový objezd. "Okružní křižovatka by ovšem velmi výrazně zasahovala do pozemků soukromých vlastníků - Penny Marketu a mlékárny. Také má menší propustnost než 'kanalizovaná' světelně řízená křižovatka," doplnil Dvořák.

Úpravy křižovatky si vyžádají i změnu trolejového vedení pro trolejbusy. Přechody pro chodce tam budou nově osvětleny.

Druhým projektem, který se Na Dolech chystá, je obnovení konečné trolejbusu na otočce u trati. Jezdila by tam linka B.

Uskutečnění obou projektů má ještě jednu podmínku. Nejprve musí být opraven Pražský most na jiné jihlavské tepně - ulici Romana Havelky, která vede kolem Kauflandu. Když se bude most rekonstruovat, tak objížďka povede právě po Jiráskově ulici. "Reálná je realizace výše uvedených úprav nejdříve na podzim 2014, spíše ovšem na jaře 2015," odhadl Zdeněk Dvořák.