V Brodě řeší, zda mají vybudovat cykostezku na místě jednoho z chodníků po obou stranách Masarykovy ulice. (Ilustrační snímek)

V Brodě řeší, zda mají vybudovat cykostezku na místě jednoho z chodníků po obou stranách Masarykovy ulice. (Ilustrační snímek) | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Havlíčkův Brod řeší, jak dostat cyklisty z jednoho konce města na druhý

  • 0
Výbor pro životní prostředí v Havlíčkově Brodě přišel s myšlenkou, jak na Masarykovu a Lidickou ulici dostat bezpečně cyklisty. Na místě jednoho chodníků by v budoucnu mohla vést cyklostezka. Ta by měla umožnit projet oběma ulicemi, kudy denně míří až 22 tisíc aut, i cyklistům.

Nápadů, jak zpříjemnit provoz na hlavním tahu městem od Jihlavy na Kolín, ulicemi Lidická a Masarykova, už padlo mnoho. Od úprav křižovatek a přechod, přes světelné semafory až po utopické přemostění celého města. Všechny se týkaly dopravy automobilové.

Poprvé se cyklostezkou zabýval výbor pro životní prostředí a nápad by měl být zahrnut do generelu cyklistických tras městem. Vyjádřit by se k němu pak mělo i vedení města. A za pár let by se tak projekt mohl i uskutečnit.

Hlavní silnice jako řeka

Cyklisté jedoucí přes Brod v severojižním směru, na rozdíl od automobilů, musí složitě hledat cestu skrz město. Zatímco ve směru východozápadním je jasná cesta pro cyklisty podél řeky, v severojižním nic takového není.

A právě zde se nabízí paralela mezi řekou Sázavou a hlavní silnicí číslo 38. Stejně jako podél řeky, i podél hlavní silnice by mohla vzniknout cyklostezka.

"Silnice mimo jiné prochází sídlišti, kde bydlí tisíce lidí a ti se třeba potřebují na kole dopravit na druhou stranu města. Hlavní silnice je ale tak dopravně zatížena, že se jí snaží vyhnout," nadhodil prvotní myšlenku předseda výboru Tomáš Hermann.

Možné by bylo vést cyklostezku podél celé ulice po linii dnešního chodníku. "Možností, jak to vyřešit, je mnoho. Ale asi nebude možné, aby byl na chodníku povolen kombinovaný provoz chodců a cyklistů, hrozily by kolize," dodal Hermann.

Nejschůdnější se zatím jeví vybudování klasické cyklostezky na místě jednoho z chodníků. Ten vede po obou stranách Masarykovy ulice, je totiž dostatečně široký. Projektant by měl navíc k dispozici zelený pás oddělující chodník od vozovky.

Takový projekt dokonce už existuje v případě Lidické ulice, od semaforů směrem na Jihlavu. Vypracovat ho nechalo Ředitelství silnic a dálnic pro rekonstrukci silnice. Počítá s tím, že by po pravé straně ulice směrem z centra vedla cyklostezka, po straně levé klasický chodník. "Je ale otázka, kdy a jestli vůbec se k tomu ředitelství dostane," dodal Hermann.

Ze severu na jih jen ulicemi

Podle radního pro oblast rozvoje města Libora Honzárka je to určitě nápad hodný bližšího prozkoumání. "Ideální je, když cyklisté jezdí mimo hlavní dopravní tepny. Ale chápu, že občas kolem nich musí, zvlášť, když protínají tak velká sídliště," poznamenal.

Jak dodal, město si nejprve počká na vyhotovení generelu cyklotras. Teprve podle něj začne podnikat potřebné kroky. Ke generelu a návrhu vedení jednotlivých tras se mají vyjádřit příslušné instituce a úřady, teprve na základě toho se chce do hry vložit radnice.

V Havlíčkově Brodě dnes mají cyklisté k dispozici několik kilometrů cyklostezek. Vesměs ovšem vedou jen ve východozápadním směru podél řeky Sázavy. Pokud chtějí na sever, mají možnost jet přes park. Tam jsou ovšem cesty v hodně špatném stavu, asfalt je nekvalitní a rozbitý, trasu navíc momentálně komplikují práce na úpravách Cihlářského potoka. Na jih cyklostezka nevede žádná, cyklisté musí ulicemi města.

Cyklisté jedoucí přes Brod ulicemi Masarykova a Lidická v severojižním směru, na rozdíl od automobilů, musí složitě hledat cestu skrz město.

Cyklisté jedoucí přes Brod ulicemi Masarykova a Lidická v severojižním směru, na rozdíl od automobilů, musí složitě hledat cestu skrz město.