Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na D1 řádí policejní tým Kamion, zkontroluje i dvacet náklaďáků za den

  17:00aktualizováno  17:00
Na silnicích i na dálnici D1 operuje nová policejní jednotka. Tým Kamion se zaměřuje na bezpečnostní přestávky i technický stav nákladních vozidel. Za den zkontroluje i dvacet aut a od začátku března zjistil už desítky nedostatků.

Policejní kontrola kamionů na dálnici D1 na Vysočině. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Na parkoviště D1 přijíždí kamion. Naviguje jej policista ve žluté vestě. Pokyne řidiči, aby stáhnul okénko. Šofér maďarské státní příslušnosti mu současně s tím podává i své doklady a další dokumenty, o nichž ví, že je bude potřebovat. Co ale netuší je, že jej nečeká běžná silniční kontrola. 

Policejní kontrola kamionů na dálnici D1 na Vysočině.
Policejní kontrola kamionů na dálnici D1 na Vysočině.
Policejní kontrola kamionů na dálnici D1 na Vysočině.

Na odpočívadle totiž kromě klasické kontroly stojí i speciální policejní tým Kamion a mobilní expertní jednotka. Tato kombinace představuje pro řidiče kamionů - potažmo i pro autodopravce - doslova postrach.

"Projdeme historii bezpečnostních přestávek, zkontrolujeme technický stav, tachograf, náklad i doklady. Od počátku března, kdy začal tým Kamion fungovat, jsme zkontrolovali asi 250 nákladních aut. Zhruba u třetiny z nich jsme zjistili problémy. Převažovali cizinci, zejména z Chorvatska, Polska a Maďarska," uvedl koordinátor týmu Kamion Roman Komhäuser.

Neoznačil žíravinu, půjde ke správnímu řízení

Kontrolou, který se rovná malé technické zkoužce, maďarský šofér prošel. Velké potíže si ale naopak přivodil český řidič, který měl naloženo šestnáct dvousetlitrových sudů s žíravinou. Taková vozidla musí být povinně označena. To však řidič neudělal.

Policejní kontrola kamionů na dálnici D1 na Vysočině.
Policejní kontrola kamionů na dálnici D1 na Vysočině.

"Řidič i dopravce půjdou ke správnímu řízení," upozornil Luboš Kabátek z mobilní expertní jednotky. Řidič byl evidentně docela v šoku. Tohle se mu prý nikdy nestalo, chemikálie často nepřeváží a vidina vysoké pokuty jej deprimuje.

"Měl jsem vozidlo označit, vím to. Stalo se mi asi po pěti letech, že mě zastavila policejní kontrola - a zrovna to takhle dopadne," kaje se šofér, který nechce být jmenován.

Policejní kontrola kamionů na dálnici D1 na Vysočině.
Policejní kontrola kamionů na dálnici D1 na Vysočině.
Policejní kontrola kamionů na dálnici D1 na Vysočině.

Další kamion, který policisté zastaví, je zase český a opět má problém. Řidič nebyl připoutaný bezpečnostními pásy, navíc jede s nerovnoměrně rozloženým nákladem. Protože je na místě i mobilní expertní jednotka, vezmou všechny kamiony policisté i na váhu.

"Než proběhne celá kontrola, musí řidič čekat čtyřicet až padesát minut," odhaduje krajská policejní mluvčí Dana Čírtková.

Na každé druhé nehodě se podílel řidič nákladního auta

Tým Kamion i expertní policejní jednotka operují na dálnici D1 i silnicích prvních a druhých tříd. Ne vždy jezdí však spolu, jde o dva kontrolující týmy. "Hlavním zájmem je pro tým Kamion dálnice. Podle loňských statistik se na každé druhé nehodě na dálnici podílel řidič nákladního auta," dodává Čírtková.

Za technické problémy hrozí řidičům až dvousettisícová pokuta. Pokud mají problémy s bezpečnostními přestávkami, musí cizinci složit kauci do padesáti tisíc korun. Češi zaplatí deset tisíc, mohou ale dostat i zákaz řízení, a to až na jeden rok.

"Policejní tým Kamion tvoří jednadvacet policistů, kteří jsou na silnicích a dálnici denně v sedmi skupinách. Jsou schopni prověřit za den i dvacet aut," uvádí krajská mluvčí.

Právě na Vysočině se policisté shodují, že kvůli dálnici D1 jsou takové kontroly čím dál potřebnější. Situace je sice příznivější než před několika lety a šoféři se ve většině případů polepšili, přesto se na dálnici stává nehod s účastí kamionů víc než dost.

"Častěji bychom také chtěli kontrolovat místa, kde kamiony sjíždí proto, aby nemusely platit mýtné. Kontroly by pak byly mnohem účinnější, takto mají často možnost se jim vyhnout," upozorňuje Čírtková.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Modrého olejíčku se ve velkomeziříčské Alpě vyrábí okolo 80 tisíc kusů měsíčně....
Aviril je sourozenec Kofoly a Alpy. Léčí kůži a záněty už 90 roků

Dětský zásyp a olej Aviril. Který z rodičů by ho neznal? Že se i on vyrábí na Vysočině a je ikonou regionu - vedle Pribináčka, Igráčka nebo limonády zonky - už...  celý článek

bodový systém policejní kontrola
Šofér bez řidičáku se vydával za bratra. Zradilo ho, že mu nebyl podobný

Za svého bratra se vydával řidič, kterého policejní hlídka zastavila na dálnici D1. Chtěl se tím vyhnout problémům, protože za volantem neměl co dělat....  celý článek

Kynologové a potápěči pátrají po muži, který se v neděli topil u Malého jezu na...
Slovák se šel koupat, z vody už se nevynořil. Na dně ho našli potápěči

Osmatřicetiletý Slovák se v sobotu odpoledne utopil v rybníce na Třebíčsku. Šel si zaplavat, ponořil se do vody a už nevyplaval. Na dně rybníka ho o pár...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.