Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Most v Ronově nutně potřebuje opravu, dohoda s památkáři ale vázne

  11:00aktualizováno  11:00
Oprava historického mostu v přibyslavské místní části Ronov nad Sázavou, který je od letošního dubna pro dopravu uzavřený, je v nedohlednu. Poté, co památkáři odmítli postup prací navržený radnicí, město naopak nechce přistoupit na variantu památkářů.

Historický most v přibyslavské místní části Ronov nad Sázavou poškodily na jaře ledové kry, v dubnu se pak část probořila pod traktorem. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Tříobloukový kamenný most ze 16. století patří mezi deset nejstarších mostů v Čechách. Památku v březnu poškodily ledové kry na řece Sázavě (podrobnosti najdete zde). A začátkem dubna se jeho část probořila pod traktorem (o nehodě čtěte zde). Od té doby je most pro dopravu uzavřen a marně čeká na opravu.

Přibyslavská radnice nechala zpracovat projekt, v němž navrhuje odstranit vozovku, konstrukci zpevnit a zabetonovat. To ale památkáři smetli ze stolu. "Historickou mostní konstrukci by oprava pasovala do role pouhého opláštění," uvedla mluvčí pobočky Národního památkového ústavu v Telči Marie Jirková.

Historický most v přibyslavské místní části Ronov nad Sázavou poškodily na jaře...

Její kolegové vypracovali posudek nový. Na vyjádření má radnice ještě čas. Už teď je ale podle starosty Jana Štefáčka jisté, že na něj nepřistoupí. "Je to nepochopení a velký hazard. Nepřipadá v úvahu, že bychom souhlasili," prohlásil.

Památkáři navrhují pod mostem lešení. "Nepočítáme se zásahem do všech tří oblouků, ale pouze se statickým zajištěním středního oblouku a s umístěním železobetonové roznášecí desky těsně pod vozovkou mostu," popsala Jirková.

Přes most musí i těžká zemědělská technika

Jenže stavět lešení pod padajícím mostem radnice odmítá. "Kvůli bezpečnosti si to vůbec nemůžeme dovolit," odmítá Štefáček a trvá na městem vypracované variantě. Ta, jak starosta zdůrazňuje, je shodná se způsobem opravy Karlova mostu v Praze.

Návrh památkářů má podle něj i další vadu. Přes most by mohla jen doprava do hmotnosti 2,5 tuny. "My potřebujeme, aby tudy mohla zemědělská technika. Za mostem jsou pole a louky, jede se tudy k železniční trati. Nechceme lávku. Chceme most," vysvětluje.

Jak s mostem naložit, určí městský úřad v Havlíčkově Brodě, který případně vydá stavební povolení. "Pokud opravu mostu schválí tak, aby z něho i nadále byl most a ne lávka, jsme připraveni ihned začít," tvrdí Štefáček.

Lidé v domech za mostem mohou zatím využívat cyklostezku. Pokud by se na opravě historického mostu město s památkáři neshodlo, bude uvažovat o vybudování mostu nového. Památka by ale dál chátrala.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pralesní psi mají různé přezdívky. Teď budou k vidění i na Vysočině.
Jihlavská zoo má dva nové hravé obyvatele s ničitelskými sklony, psy pralesní

Chico a Rico. Tak se jmenují dva nové přírůstky v jihlavské zoologické zahradě. Na první pohled vypadají jako kříženci kuny, medvídka a hyeny, ve skutečnosti...  celý článek

Stoleté kino Moravia v Třebíči chátrá. Má ale dobrou polohu poblíž centra...
Z biografu, kde před válkou řečnil Gottwald, bude komunitní centrum

Bývalé třebíčské kino Moravia v uplynulé dekádě jen chátralo. Teď se za 40 milionů korun změní v místo, kde se budou setkávat maminky s dětmi, sociálně slabí i...  celý článek

Ilustrační snímek
Hrozilo, že most spadne. Nečekaně tak zavřel hlavní tah u Ždírce

Nepříjemné překvapení si Ředitelství silnic a dálnic nachystalo řidičům, kteří pro své cesty využívají hlavní silniční tepnu číslo 34 u Ždírce nad Doubravou....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.