Dálnice D1 na Vysočině u Velkého Beranova.

Dálnice D1 na Vysočině u Velkého Beranova. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Nejrozsáhlejší oprava v historii D1 potrvá na Vysočině až deset let

  • 42
Celkem 93 kilometrů "dé jedničky" prochází Vysočinou. A během několika příštích let by se měl opravit a přestavět každý z nich. Jak budou práce vypadat? Na co se mají řidiči připravit? Zde jsou odpovědi na ty nejpodstatnější otázky.

1. Co se bude na vysočinském úseku dálnice D1 opravovat?

Pro opravy byla dálnice rozdělena do jednadvaceti úseků mezi jednotlivými exity. Na Vysočinu jich zasahuje dvanáct. V první etapě se počítá s modernizací čtyř částí. Naplánována je oprava úseků mezi Loktem a Hořicemi, z Větrného Jeníkova do Jihlavy, z Lhotky do Velké Bíteše a z Velké Bíteše na Devět křížů. "Platné stavební povolení máme zatím jen na úsek z Lhotky do Velké Bíteše. Na ostatních se k němu blížíme," uvedl vládní zmocněnec pro modernizaci D1 Jiří Švorc.

2. Kdy se bude na dálnici pracovat?

V tomto směru vše záleží na výběrovém řízení, které by podle představ Ředitelství silnic a dálnic mohlo skončit v prvním týdnu října. V polovině téhož měsíce se tedy už může pracovat. První kolo výběrového řízení končí v polovině července. „Jenže to tak nemusí vyjít. Při rozsahu prací, objemu zakázky a obrovském zájmu stavebních firem nemůžeme vyloučit případné odvolávání neúspěšných uchazečů a protahování lhůt,“ upozornil Švorc. Modernizace dálnice by tak teoreticky mohla začít třeba až v příštím roce.

3. Jak dlouho má oprava "dé jedničky" trvat?

Kde se bude opravovat nejdříve

V první etapě se počítá s modernizací čtyř částí na Vysočině. Naplánována je oprava úseků mezi Loktem a Hořicemi, z Větrného Jeníkova do Jihlavy, z Lhotky do Velké Bíteše a z Velké Bíteše na Devět Křížů.

Tohle je prozatím další neznámá, na přesné termíny je ještě brzy. Každopádně, modernizace každého úseku by měla zabrat několik měsíců (v první etapě se počítá přibližně s necelým rokem). Ihned po dokončení jednoho úseku se začne pracovat na etapách a na úsecích dalších. Přesné pořadí, jak části dálnice půjdou po sobě, nebylo dosud stanoveno. "Celkem by mohla modernizace D1 trvat pět až deset let," uvedl vládní zmocněnec Švorc.

4. Myslí se i na připojovací pruhy a inženýrské sítě?

Součástí modernizace dálnice D1 bude - zkráceně řečeno - naprosto všechno. Nejdůležitějším bodem je rozšíření každého směru o tři čtvrtě metru, aby i v případě svedení provozu do jednoho pásu mohly být v obou směrech zachovány dva jízdní pruhy.

Z toho důvodu musí být nově postaveny veškeré mosty přes dálnici. Nová bude vozovka, D1 bude doplněna o nové odvodnění, inženýrské sítě, úpravy se dočkají i připojovací pruhy. Nový bude středový pás i systémy na monitoring dopravy.

5. Co se stihne udělat ještě v letošním roce?

Pokud práce začnou skutečně druhý říjnový týden, začne se pracovat na demolicích mostů. Teprve po zbourání stávajících mostů přes dálnici může dojít
k provizornímu rozšíření nejprve jednoho jízdního směru, pak druhého.
"Ale je otázka, jak daleko se letos dostaneme. Závisí to i na počasí," podotýká Švorc. Přes zimu je totiž nutné, aby pro údržbu a zajištění provozu i za zhoršených klimatických podmínek na dálnici nebyla žádná omezení.

6. Na co se mají řidiči připravit?

Omezení budou na dálnici obrovská. V místech rekonstrukce bude snížena rychlost na 80 kilometrů v hodině. Mosty budou bourány a odváženy po půlkách, uzavřen bude tedy vždy jeden směr. Při budování provizorního rozšíření vozovky bude doprava svedena do dvou menších pruhů v každém směru. Po rozšíření se
vejdou čtyři pruhy do jednoho jízdního pásu. Uzavírky se dotknou i silnic křížících dálnici nadjezdy a podjezdy.

Pro rozšíření dálnice musí být nově postaveny mosty se širším rozpětím pilířů. Stará přemostění, která nevyhovují širší dálnici, se budou poroučet k zemi.

Na Vysočině se to v první etapě bude týkat čtyř mostů. Jeden je u Hořic, tři nedaleko Velké Bíteše. Mosty na 160. a 166. kilometru, po nichž vedly účelové komunikace, už vráceny zpět nebudou. "Vlastníci, jimiž jsou Lesy České republiky a obecní úřad Nové Sady, se o ně už nechtějí starat, nesouhlasily s jejich bezúplatným převzetím," vysvětlil Jiří Švorc. Nové mosty budou mít rozpětí minimálně 34 metrů, aby se pod ně bez dalších úprav vešel v budoucnu případný třetí pruh dálnice.

7. Jaká dopravní omezení opravy dálnice způsobí?

Omezení budou na dálnici obrovská. V místech rekonstrukce bude snížena rychlost na 80 kilometrů v hodině. Mosty budou bourány a odváženy po půlkách, uzavřen bude tedy vždy jeden směr.

Při budování provizorního rozšíření vozovky bude doprava svedena do dvou menších pruhů v každém směru. Po rozšíření se vejdou čtyři pruhy do jednoho jízdního pásu. Uzavírky se dotknou i silnic křížících dálnici nadjezdy a podjezdy.

8. Jaká opatření mají následky uzavírek zmírnit?

Instalovány budou telematické systémy. Místa oprav budou snímat nejdéle po dvou kilometrech kamery, u každého úseku budou hlídkovat i policisté a v pohotovosti mají být také vozy odtahové služby, aby se co nejrychleji odstranily případné překážky v provozu. "Kamionům bude navíc zakázán sjezd z dálnice, aby neblokovaly souběžné komunikace nižších tříd," doplnil Jiří Švorc.

9. Jaký dopad bude mít oprava dálnice na její okolí?

Pokud se všichni budou chovat tak, jak mají, dopad nebude žádný. Dopad by to mohlo mít jen tehdy, pokud se provoz zastaví. V případě kolapsu by dálnici ale neměly opouštět kamiony.

Obyvatel dálnice se pak nejvíce dotknou uzavírky mostů na silnicích nižších tříd.