Mezi vozy, které jezdí po modelovém kolejišti ve Velkém Meziříčí, jsou i...

Mezi vozy, které jezdí po modelovém kolejišti ve Velkém Meziříčí, jsou i unikáty. Například salónní vůz T. G. Masaryka, v němž je i malá figurka prezidenta. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Kafemlejnek i šlechtičnu bude na miniaturním kolejišti řídit počítač

  • 0
Přibližně 120 metrů kolejí má železnice modelářů z Velkého Meziříčí. Přestože ani zdaleka nedosahují věhlasu a velikosti pražského Království železnic ani modelové železnice ve Žďáře nad Sázavou, rádi se svou zálibou alespoň jednou za rok pochlubí. Příště se svým vzorům aspoň trochu přiblíží, model totiž budou řídit počítačem.

Kafemlejnek, Ušatá, Papoušek, Mikádo, Albatros, Šlechtična, to jsou v železničářské mluvě jen některé názvy parních lokomotiv. Prasátko, Brejlovec, Bardotka, Sergej, to je zase malá ukázka názvů motorových lokomotiv.

Jejich modely a mnohé další, které připomínají dobu na železnici před čtyřmi desetiletími, byly k vidění na sedmém ročníku tradiční podzimní výstavy ve Velkém Meziříčí. Tamní modeláři, kteří se scházejí pod hlavičkou zdejšího DDM, představili výsledky své roční práce a novinky na jejich stále se rozrůstajícím kolejišti.

"Začali jsme v roce 2000, původně to bylo domácí kolejiště na ploše tři krát jeden metr. Přistavovali jsme jej postupně až do dnešního rozměru osmnáct krát jeden metr. Má znázorňovat provoz na drahách v 70. letech minulého století," popsal jeden z členů velkomeziříčského klubu Pavel Stupka.

"Zvolili jsme toto období záměrně. V té době došlo k výrazné změně, parní stroje byly nahrazovány motorovými a v té době ještě fungovaly obě trakce. Na našem kolejišti nenajdete modely zahraničních vlaků, které nejezdily na českých kolejích, elektrické lokomotivy a ani modely novějších a současných souprav," vysvětlil Stupka.

K vidění byla přibližně polovina ze 120 metrů kolejí, 75 výhybek a tři "angličáky", jak se říká speciálním křížovým výhybkám. Druhá polovina pak je ve složitém a oku návštěvníka ukrytém "podzemí" kolejiště. Tam se vlaky řadí a chystají, aby vyrazily na povrch v určeném místě.

Pokud jde o vlaky, i zde stále přibývají nové modely. Před letošní výstavou to byl například model nejsilnějšího tahouna ČSD - šestinápravový "Ragulin" T679.2002 upravený do podoby prototypů, které zajišťovaly v 70. letech nákladní dopravu především mezi Brnem a Českou Třebovou. A přibyly i nové modely autíček.

Letos naposledy se kolejiště ovládalo klasicky ručně. "Budeme přecházet na digitální řízení provozu, to je základní změna. Mašinky dostanou dovnitř dekodér a budou se chovat podle příkazů z počítače. Modely budou jezdit plynuleji. Půjde o kvalitativní krok dopředu," naznačil Pavel Stupka hlavní úkol, který modeláře čeká, než za rok v listopadu představí své další přírůstky.