Kafemlejnek, Ušatá, Papoušek, Mikádo, Albatros, Šlechtična, to jsou v železničářské mluvě jen některé názvy parních lokomotiv. Prasátko, Brejlovec, Bardotka, Sergej, to je zase malá ukázka názvů motorových lokomotiv.
Jejich modely a mnohé další, které připomínají dobu na železnici před čtyřmi desetiletími, byly k vidění na sedmém ročníku tradiční podzimní výstavy ve Velkém Meziříčí. Tamní modeláři, kteří se scházejí pod hlavičkou zdejšího DDM, představili výsledky své roční práce a novinky na jejich stále se rozrůstajícím kolejišti.
"Začali jsme v roce 2000, původně to bylo domácí kolejiště na ploše tři krát jeden metr. Přistavovali jsme jej postupně až do dnešního rozměru osmnáct krát jeden metr. Má znázorňovat provoz na drahách v 70. letech minulého století," popsal jeden z členů velkomeziříčského klubu Pavel Stupka.
"Zvolili jsme toto období záměrně. V té době došlo k výrazné změně, parní stroje byly nahrazovány motorovými a v té době ještě fungovaly obě trakce. Na našem kolejišti nenajdete modely zahraničních vlaků, které nejezdily na českých kolejích, elektrické lokomotivy a ani modely novějších a současných souprav," vysvětlil Stupka.
K vidění byla přibližně polovina ze 120 metrů kolejí, 75 výhybek a tři "angličáky", jak se říká speciálním křížovým výhybkám. Druhá polovina pak je ve složitém a oku návštěvníka ukrytém "podzemí" kolejiště. Tam se vlaky řadí a chystají, aby vyrazily na povrch v určeném místě.
Pokud jde o vlaky, i zde stále přibývají nové modely. Před letošní výstavou to byl například model nejsilnějšího tahouna ČSD - šestinápravový "Ragulin" T679.2002 upravený do podoby prototypů, které zajišťovaly v 70. letech nákladní dopravu především mezi Brnem a Českou Třebovou. A přibyly i nové modely autíček.
Letos naposledy se kolejiště ovládalo klasicky ručně. "Budeme přecházet na digitální řízení provozu, to je základní změna. Mašinky dostanou dovnitř dekodér a budou se chovat podle příkazů z počítače. Modely budou jezdit plynuleji. Půjde o kvalitativní krok dopředu," naznačil Pavel Stupka hlavní úkol, který modeláře čeká, než za rok v listopadu představí své další přírůstky.