Věčně ucpanou křižovatku v Jihlavě do přestavby zklidní mobilní semafory

  • 6
Jihlavskému magistrátu došla trpělivost s dopravní situací na křižovatce ulic Žižkova a Rantířovská u čerpací stanice Tank Ono. Doprava tam kolabuje prakticky po celý den a v kolonách nabírají zpoždění i vozy MHD. Radnice připravuje přestavbu křižovatky. Do té doby ji budou řídit přenosné semafory.

„Když jedu autem po Rantířovské a chci odbočit na hlavní ve směru do města, tak se to bez dlouhého čekání neobejde. Mám vyzkoušené, že i autobus MHD tam nabírá zpoždění kolem pěti minut,“ zlobí se jeden z řidičů, který se představil jako Michal.

„Ta křižovatka je opravdu špatná. Když je pátek odpoledne nebo když, nedej bože, uzavřou tunel, tak se tady tvoří dlouhatánské fronty a je to tu zcela ucpané,“ posteskl si další z mužů za volantem.

Taxikář David Kondrát má jedno řešení. „Já tam raději vůbec nejezdím. Snažím se té křižovatce vyhnout, jak to jenom jde, protože tam je situace šílená,“ pravil.

Magistrát tam proto chce co nejdříve umístit přenosné světelné semafory, které mají problémy v dopravě korigovat. Zůstanou tam do té doby, než město a kraj křižovatku zásadně upraví. S tím chtějí začít v příštím roce.

Frekventovanou křižovatkou projede denně 24 tisíc vozidel

„Situace je tam čím dál víc tristní. Nemůžeme už déle čekat a musíme jednat co nejdříve. Přenosné semafory by se tam měly objevit během několika málo týdnů,“ slibuje náměstek jihlavského primátora Vratislav Výborný.

Denně přes křížení těchto dvou cest projede kolem 24 tisíc aut. Po Rantířovské ulici najíždějí vozy od Horního Kosova i ze sídliště Na Dolech či Starých Hor. Je to také příjezdová komunikace od Rantířova do krajského města.

Žižkova ulice je zase výpadovkou na Pelhřimov a Telč, z ní vede i nájezd na obchvat města. Navíc v těsném sousedství křižovatky se nachází supermarket Terno, čerpací stanice Tank Ono, ústřední hřbitov i jeden z vjezdů do nemocnice. Všechna tato místa jsou hojně navštěvovaná.

Na Aventin čekalo město roky marně. Do díla se vloží samo

Původně se měl o vyřešení křižovatky prostřednictvím kruhového objezdu postarat investor, který chce při výpadovce na Pelhřimov vybudovat obchodní centrum Aventin. Zavázal se k tomu ve smlouvě. Dlouhé roky ale pozemek pro výstavbu obchodů na okraji Jihlavy pod Hosovem leží ladem a nic se neděje.

Závazek investora, který má stavební povolení prodloužené do ledna 2019, byl také důvodem, proč magistrát s řešením problémové křižovatky čekal.

„Pro nás je ale už to čekání nepříjemné, takže do toho musíme vstoupit sami. Jinak bychom se také nemuseli vůbec dočkat,“ vysvětluje Výborný.

Odborníci přes dopravu doporučili vybudovat klasickou čtyřramennou křižovatku osazenou semafory. Tato varianta se nakonec ukázala jako vhodnější než zvažovaný kruhový objezd.

„Toto řešení by mělo zvýšit bezpečnost a průjezdnost křižovatky,“ sdělila mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová.

Jak uvedl Vratislav Výborný, zástupci kraje a města se už dohodli na spolufinancování záměru.

Součástí úprav bude i nové P+R parkoviště pro stovku aut

Začít budovat by se mělo v příštím roce. Město v křižovatce nechá rozšířit a upravit jízdní pruhy, vybudovat nové přechody pro chodce, bezpečnostní ostrůvky i veřejné osvětlení.

Městská hromadná doprava bude mít pro směr z města do Rantířovské ulice vyčleněnou a upravenou komunikaci za čerpací stanicí.

U hřbitova vznikne také nové parkoviště pro 110 vozidel koncipované jako P+R (park and ride, čili zaparkuj a jeď - pozn. redakce). Zde budou moci řidiči ponechat svoje vozidla odstavená a pokračovat do centra města městskou dopravou, pro kterou vzniknou dvě nové zastávky. Parkování na tomto parkovišti bude zdarma.

Z parkoviště bude možné vstoupit do prostoru hřbitova novým vchodem. Záměr počítá také s úpravou a doplněním zeleně.

Celý záměr podle hrubého odhadu nákladů vyjde na 34 milionů korun. Výstavba parkoviště by měla být z 90 procent hrazena prostřednictvím dotace z evropských fondů.