Až donedávna byla firma Milana Houšky spojená s automobilovým průmyslem.
„Působil jsem ve strojírenství. Dodávali jsme výrobky pro nákladní i osobní auta,“ vzpomíná muž, který je zároveň i starostou obce Lhota-Vlasenice. Ta se nachází jen čtyři kilometry od Kamenice.
Houška před časem firmu prodal. Pak se s manželkou a dvěma dětmi rozhodli, že chátrající pivovar koupí.
Do té doby objekt patřil družstvu Jednota, která ho využívala jako velkosklad ovoce, zeleniny a různých dalších potravin. Jednota areál několik let nabízela k prodeji.
Pivo se tam vařilo do podzimu 1947. Jihočeské pivovary, respektive budějovický Budvar, tehdy neměly zájem o menší konkurenci z Kamenice. Proto se provoz uzavřel.
A letos na státní svátek 28. října se chystá slavnostní znovuotevření po sedmdesáti letech.
Baron Geymüller o pivovar přišel po válce
„Pivovar vracíme do podoby z roku 1861, kdy byl rekonstruován v čase působení barona Geymüllera. Vlastně stavíme dva pivovary. Ten malý už funguje a velký otevřeme v říjnu. Jsme ve fázi, kdy se montuje ležácký sklep,“ doplnil Houška.
Geymüllerovi o pivovar přišli po druhé světové válce.
Areál nabídne v říjnu pivnici se 150 místy. Hotové budou i opravy jeho venkovní zdi směrem do náměstí i na druhou stranu do zámecké zahrady.
„V příštím roce doděláme kanceláře, sál a ještě jednu restauraci se salonky. Celkově by tu mělo časem být 400 míst,“ plánuje majitel.
Ve sklepní části zamýšlí zřídit i pivovarnické muzeum. Vystaví tam kromě jiného prvorepublikové lahve nalezené při rekonstrukci.
Dotace do podnikání nepatří, říká majitel. A staví bez nich
Pivovar u zámku má kořeny v roce 1650. Při současné rekonstrukci pracovali v areálu i archeologové. Zmapovali třeba původní varnu z přelomu 17. a 18. století.
Obnovený pivovar by měl podle majitelových plánů produkovat 12 tisíc hektolitrů piva ročně. Do pěti let pak i jednou tolik.
Investice do celého projektu ve výši 120 milionů je bez dotace. „Protože do podnikání dotace nepatří,“ míní Milan Houška.
V malém pivovaru chtějí též zájemcům přiblížit základy vaření piva. Zkušenosti tam budou moci sbírat začínající sládci. Bude jim je předávat sládek s dvacetiletou praxí v Česku i zahraničí, který nyní v Kamenici působí.
Pivo z obnoveného areálu se nebude prodávat v supermarketech. „Budeme hledat zákazníky jinde,“ uvedl Houška. První lahve jsou k dostání na jedné místní benzinové stanici.
A jaké zvolili logo? Vrátili se k tomu, jež se používalo už za první republiky. Všimli si toho na jedné staré fotce. Dominuje v něm písmeno „K“.