Udržet alespoň příležitostný provoz na trati z Moravských Budějovic do Jemnice. O to se snaží druhým rokem, od doby, kdy Kraj Vysočina přestal objednávat veřejnou dopravu na této 20,8 km dlouhé trati, členové Spolku pro veřejnou dopravu na Jihozápadní Moravě.
I přesto, že si nemohli na sobotní mikulášskou jízdu dovolit objednat nákladný vlak na páru nebo historickou soupravu, měla akce vzhledem k hojné účasti úspěch.
Přistavená Regionova, která využila přestávku mezi pravidelnými spoji ze Znojma do Okříšek, byla nacpaná cestujícími všech věkových kategorií. Čert, anděl a Mikuláš se jen těžko prodírali mezi malými i velkými cestujícími při všech čtyřech jízdách.
Děti plnily za odměnu úkoly
Není divu, lidé si na zrušení pravidelného provozu stále nemohou zvyknout a uvítají každou příležitost, kterých mnoho není. Tentokrát se navíc setkali s Mikulášem úctyhodné velikosti. Mikuláš Ondra, který dorazil (pochopitelně vlakem) ze Znojma, měřil 213 centimetrů, s mohutnou mikulášskou čepicí pak bezmála dva a půl metru. A zaujaly i jeho boty devětačtyřicítky.
Děti dostaly speciální jízdenky s úkoly a otázkami. Kreslily obrázky, počítaly kola vlaku nebo Mikulášovi zazpívaly. A za to je čekaly drobné odměny. Velký zájem byl i o "Mašinkárnu", modelovou železnici v prostorách nádraží v Moravských Budějovicích. I ta je v provozu jen příležitostně, nejbližší možnost ji navštívit bude o vánočních svátcích.
A jak to vypadá s dalším provozem osobních vlaků na této trati, na které byl zahájen provoz v listopadu 1896, a o sto let později se stala kulturní památkou? V novém jízdním řádu najdeme jen jediný plánovaný den, kdy bude jezdit mimořádný vlak - v červnu na historickou slavnost Barchan.
Město Jemnice a další obce v regionu se ale snaží získat trať do svého vlastnictví, aby ji zachránily.
"Podařilo se nám získat vlastní lokomotivu, jezdila na vlečce a je provozuschopná. Díky ní bychom ušetřili za poplatky při přistavení vlaku z Brna nebo Havlíčkova Brodu, které jsou pro nás neúnosné," říká předseda Spolku pro veřejnou dopravu na Jihozápadní Moravě Martin Kouřil. Na tom, jak jednání o převodu trati dopadnou, závisí i další provoz, ať už mimořádných, nebo i pravidelných vlaků.