Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mezi moderními elektromobily se v Dalešicích leskl i trabant na proud

  7:30aktualizováno  7:30
Do rozlehlé haly uvnitř hráze Dalešické přehrady dorazily stoje, jejichž motory bylo sotva slyšet. Mezi řidiči moderních elektromobilů nechyběl ani Jan Brachetka, elektrikář z nedalekých Lhánic, který přijel trabantem na elektřinu.

Jan Brachetka ze Lhánic si východoněmecký automobil přestavěl na elektřinu v roce 1992. Za téměř dvě desetiletí s ním najezdil přes 40 tisíc kilometrů. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Brachetka zastavil vedle naleštěných módních novinek svého trabanta s cedulkou: První Jéňův lhánický elektromobil.

Rok výroby jeho vozu je 1973. Na elektřinu si auto přestavěl v roce 1992 a za téměř dvě desetiletí s ním najezdil přes 40 tisíc kilometrů.

"Bylo to hlavně z ekonomických důvodů. Je to nejlevnější zdroj. V začátku vycházely náklady při dobíjení nočním proudem na osm korun na sto kilometrů. Po zdražení elektřiny je to asi 25 korun. Jsem elektrikář, tak mě to bavilo. Udělal jsem si přestavbu sám," prozradil Brachetka.

Elektromobily

Podle stavitele byli policisté na okrese jeho autem v roce 1992 nadšení. S elektrickým trabantem jezdil hlavně po vesnici a jejím okolí.

Teď už auto stává odhlášené ve stodole, ale je na něm vidět, že je udržované a občas si určitě vyjede.

Doba nabíjení je podle majitele osm hodin. "Při jedničce jede třicítkou, na dvojku pak šedesátikilometrovou rychlostí," říká Brachetka. Trápí ho jen dojezd, 25 kilometrů je pro praktické využití trochu málo.

Elektromobily na stovky kilometrů

"Využili jsme tak trochu toho, že elektromobily mají hodně společného s vodní elektrárnou, i tato přečerpávací je jakousi formou rekuperace," vysvětlil záměr akce Jaromír Marušinec, předseda Asociace elektromobilového průmyslu.

I on přijel do Dalešic elektromobilem, ale trochu větším a rychlejším, než je ten Jéňův lhánický.

Jeho Super el-2 vyrobili brněnští studenti na podvozku Škody Superb. Dojezd tohoto elektromobilu je 220 kilometrů.

"Dobíjí se rychlonabíječkou za třicet minut. Maximální rychlost jízdy je 170 kilometrů za hodinu," sděluje Marušinec.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Hrozilo, že most spadne. Nečekaně tak zavřel hlavní tah u Ždírce

Nepříjemné překvapení si Ředitelství silnic a dálnic nachystalo řidičům, kteří pro své cesty využívají hlavní silniční tepnu číslo 34 u Ždírce nad Doubravou....  celý článek

V Lukách nad Jihlavou někdo natřel most narůžovo.
Natěrače mostu narůžovo policie našla. Musí zaplatit, nebo barvu smýt

Policisté dopadli natěrače, který před dvěma týdny v noci nabarvil železniční viadukt v Lukách nad Jihlavou narůžovo. Hrozí mu až rok vězení.   celý článek

Nehoda dodávky, která narazila do návěsu kamionu na 93,5. kilometru ve směru na...
Řidiči to neubrzdili. Dvě smrtelné nehody na D1 měly stejný scénář

Opět náraz do kamionu, který stál kvůli koloně nebo předchozí nehodě. Na dálnici D1 na Vysočině zemřel tento týden už druhý řidič, který cestou ve směru na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.