Městské nádraží v Jihlavě.

Městské nádraží v Jihlavě. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Jihlava se chystá na megaprojekt. Přestaví kus města a zboří nádraží

  • 11
Městské vlakové nádraží v Jihlavě i jeho okolí se zásadně promění od Ferony až bytovému družstvu Rozkvět. Vedení města i železničářů tam chtějí už brzy nasměrovat obří investici. Počítá se i se stavbou nové výpravní budovy místo té stávající z 19. století.

Městské vlakové nádraží bylo zkolaudováno v říjnu roku 1887. To už byla v Jihlavě hotová příjezdová cesta k nové stanici, kterou postavila firma Johann Zischka. Předložila tenkrát nejlevnější nabídku a zakázku získala.

V tehdy nové výpravní budově byla úřadovna c. k. pošty, lampárna i služební byty pro zaměstnance. Ti tam měli též jídelnu.

Na nádraží v devatenáctém století ještě chvilku zůstaňme. V roce 1890 uzavřely rakouské státní dráhy smlouvu s jihlavskou plynárnou. Na nádraží pak začalo fungovat plynové osvětlení. To tam vydrželo až do roku 1916, kdy na nádraží zavedla brněnská firma AEG nové elektrické svícení.

Po sto letech, v roce 2016, přichází další významný čas pro městské nádraží. V posledních týdnech se stupňují jednání o zásadní modernizaci této části města.

Bude zde nové záchytné parkoviště, firma ICOM transport sem přesune autobusové nádraží (co může být se současným nádražím, se dočtete zde). Také vozy MHD budou zajíždět ke kolejím na třídu Legionářů mnohem častěji.

Městské nádraží v budoucnu převezme roli hlavního

A hlavně se kompletně promění samotné vlakové nádraží. „Jsme dohodnuti, že to budeme tlačit tak, aby se stávající výpravní budova zbourala a postavila se nová a moderní,“ uvedl náměstek primátora Vratislav Výborný. Objekt z 19. století podle něj nemá památkovou ochranu. Městské nádraží převezme v budoucnu roli toho hlavního. Vybudují se tam nová nástupiště buď s podchody, či s nadchody. To ještě není rozhodnuto.

Výborný je přesvědčen, že cestující budou nový terminál využívat, když se v jednom místě propojí různé druhy dopravy a navíc se směrem k Feroně postaví záchytné parkoviště. U Ferony se navíc plánuje vybudování nového kruhového objezdu. Na druhé straně vznikne výjezd od nádraží přímo na Havlíčkovu ulici nedaleko Rozkvětu.

Na investici v řádu stovek milionů se v současnosti domlouvají zástupci kraje, jihlavské radnice i společnosti ICOM transport. A samozřejmě lidé z Českých drah. Této společnosti nyní patří výpravní budova na městském nádraží. Před velkou akcí objekt převezme Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

Podle jihlavského náměstka bude do roku 2020 hotovo

Podle náměstka Výborného by se mohlo začít s demolicí výpravní budovy už příští rok a do roku 2020 by mělo být vše hotovo. Celá akce je závislá na dotacích. Mimochodem, že se do roka začne, se tvrdilo už v roce 2012 (více se dočtete zde)

Mluvčí SŽDC Marek Illiaš ale mluví o pozdějších termínech. Podle něj by se mohlo teoreticky začít se stavebními pracemi nejdříve v roce 2020, když všechny strany jednání najdou shodu. A to za předpokladu, že se majetek nakonec opravdu převede z Českých drah na SŽDC.

Podle Výborného se ale zatím SŽDC vyjadřuje opatrně proto, že majetek nebyl převeden. Skutečná jednání jsou už podle něj dál. „Už je to neformálně dohodnuto,“ řekl Výborný.

Přes městské nádraží by podle něj měla v budoucnu vést i vysokorychlostní trať mezi Prahou a Brnem. Předtím by se ale musel postavit druhý most u současného hlavního nádraží.