Ve světových metropolích se takto mává na taxíky. V Jihlavě na zastávkách MHD...

Ve světových metropolích se takto mává na taxíky. V Jihlavě na zastávkách MHD lidé mávají na trolejbusy, aby jim zastavily. Už ale nemusí, řidiči mají příkaz zastavit na každé zastávce, kde čekají lidé. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Cestující v Jihlavě mávají na trolejbus. Zbytečně, řidič zastavit musí

  • 14
Pro přespolní jsou to úsměvné situace. Na zastávkách městské hromadné dopravy v Jihlavě čekají cestující a když se přiblíží trolejbus, začnou na něj mávat, aby jim zastavil. Tak fungovaly zastávky na znamení. Řidiči MHD ale nově musí zastavit pokaždé, když na zastávce čekají lidé.

Vedení dopravního podniku v tichosti sdělilo řidičům MHD, aby zabrzdili na zastávkách pokaždé, když na nich někdo stojí.

"Ano, to se opravdu zavedlo. Lidé už teď vlastně mávají zbytečně, protože my tam stejně musíme zastavit," uvedl jeden z řidičů.

Podle náměstka ředitele dopravního podniku Jaroslava Šetka takový interní pokyn řidičům skutečně padl. "Aby neujížděli, když někdo stojí na zastávce," uvedl.

Trolejbus profrčel kolem čekajících lidí. Nikdo nezamával

Dříve se na dopravním podniku setkávali s "mávacími" stížnostmi, ty už ale v poslední době díky novému opatření vymizely.

Podle náměstka to ale neznamená, že úplně končí systém zastávek na znamení. Ten v Jihlavě přečkal desítky let. Bude dál platit, že když řidiči uvidí prázdnou zastávku a žádný cestující ve voze nezmáčkne signál zastavit, tak nemají povinnost zabrzdit.

Mezi jihlavskými řidiči MHD se třeba traduje případ jednoho jejich kolegy. Ten projel na lince E v jednom místě bez zastavení, přestože na ulici Romana Havelky jiný spoj nejezdí. Přitom tam minul na zastávce několik čekajících lidí. Nikdo z nich na trolejbus ale nezamával. Považovali za samozřejmé, že šofér zabrzdí. Ten ale nehnul ani brvou a šlápl na plyn. Vždyť přece nikdo z čekajících nezdvihl paži, tak měl alibi.

Zkušený řidič pozná, kdo chce nastoupit, tvrdí náměstek

Dozorčí radě dopravního podniku šéfuje náměstek primátora Josef Kodet. Ten spoléhá, že zkušení řidiči i bez mávání rozeznají, kdo chce opravdu nastoupit a kdo u zastávky jen postává.

"Věřím, že to dokážou vyhodnotit," uvedl Kodet, který byl na mávací systém zvyklý. "I když to někdy třeba někomu ujelo, když se na zastávce zakecal. Zvednout ruku je vždycky jistota," doplnil.

Velkým zastáncem systému zastávek na znamení je Luděk Bohuňovský, který se o MHD v českých městech dlouhodobě zajímá. "To je nejlepší systém, který existuje. V žádném případě by se neměl měnit," řekl. Podle něj to urychluje provoz autobusů a trolejbusů, aby byly konkurenceschopnější automobilové dopravě.

"Třeba v Praze zastávek na znamení přibývá," dodal. Jinak jich je ovšem ve velkých městech republiky minimum. Mávat není zvykem ani v Třebíči, ani v Havlíčkově Brodě. V Jihlavě se zastavuje pokaždé jen na Masarykově náměstí a při výjezdech z konečných stanic.

Marek Řezáč, který dříve šoféroval v jihlavské MHD a nyní působí jako řidič v Praze, zažil situace, kdy lidé zapomněli zamávat. Když ale bylo i bez toho zřejmé, že chtěli nastoupit, tak zastavil. "Jsme přece služba pro lidi," řekl.

Upozornil ale i na jiný problém, který zažívá s cestujícími. Ti někdy pozdě dají najevo, že chtějí vystoupit. A řidič už třeba pouhých deset či patnáct metrů před zastávkou nemůže zareagovat s ohledem na momentální dopravní situaci.