Linku číslo 6 obsluhuje úsporný minibus. Od jara jezdí od městského nádraží na Masarykovo náměstí zdarma. I tak jedou jedním spojem v průměru dva lidé. Od srpna se navíc začne za cesty platit.

Linku číslo 6 obsluhuje úsporný minibus. Od jara jezdí od městského nádraží na Masarykovo náměstí zdarma. I tak jedou jedním spojem v průměru dva lidé. Od srpna se navíc začne za cesty platit. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Liduprázdná linka MHD v Jihlavě pojede méně často a už nebude zdarma

  • 8
V jihlavské městské hromadné dopravě zůstane zachovaná autobusová linka číslo 6, která od ledna vozí cestující mezi náměstím a městským vlakovým nádražím. Od srpna se ale výrazně změní její jízdní řád a cestující začnou platit. Prozatím jich svezla minimum.

Od spuštění provozu jezdila „šestka“ většinou skoro prázdná, a tak od dubna dopravní podnik zavedl jízdné zdarma. To nějaké cestující přilákalo. Původně měli jezdit bezplatně do konce června, ale teď je jasné že se jim výhoda ještě o měsíc prodlouží.

Od srpna se na ní však vrátí jízdné k běžným tarifům MHD v Jihlavě. "Zda se to projeví na počtu cestujících, o tom nemůžu spekulovat. Myslím si, že se to ustálí a nějaké velké výkyvy nebudou," uvedl ředitel jihlavského dopravního podniku Josef Vilím.

Podle něj zavedení dopravy na tři měsíce zdarma mělo svůj efekt. "Z městského nádraží přepravíme linkou denně 80 až 90 lidí a na nádraží jich dopravíme průměrně kolem 60 za den," dodal Vilím.

"V průměru jedním spojem jedou dva lidi. Ale část autobusů jede úplně prázdných, jindy v něm jede pět cestujících," dodal náměstek primátora pro oblast dopravy Josef Kodet.

Na lince 6 jsou nasazeny převážně minibusy poháněné stlačeným zemním plynem (CNG). "Kilometr vychází na 2,60 Kč," upřesnil Vilím. K tomu je zapotřebí připočítat mzdové náklady řidiče a další. Na kolik půlroční provoz linky 6 dopravní podnik přišel, ale prý dopravní podnik vyčísleno nemá.

Autobus už bude jezdit v dopravní špičce

Znovuzavedení jízdného nebude od srpna jediná změna. Šestka bude zároveň jezdit méně.

"Autobusy pojedou v ranní a odpolední špičce, někdy od půl sedmé do deseti dopoledne a od jedné odpoledne zhruba do páté hodiny," doplnil náměstek Kodet. "Bude jezdit ke všem odjezdům a příjezdům vlaků," slíbil Vilím.

Pár cestujících ověšený zavazadly, který před víkendem přicestoval odpoledním vlakem z Českých Budějovic do Jihlavy, linka MHD z městského nádraží směrem do centra potěšila. "Určitě je to dobré, dřív jsme museli pěšky," uvedla Marcela Peterková.

Někteří cestující by ale spíš uvítali, kdyby linka z nádraží zajížděla k autobusovému nádraží. Jako třeba šestadvacetiletý Miroslav Krejčí. "Jedeme z Českého Krumlova do Velkého Meziříčí a v Jihlavě přestupujeme z vlaku na autobus," popsal. Takové změny se ale podle náměstka Kodeta budou řešit až s vybudováním celého dopravního terminálu.

Plán omezení linky číslo 6 musí ještě vzít na vědomí radní. Změnu navíc musí schválit i poskytovatel dotace na vybudování přednádražního prostoru, která byla podmíněná tím, že k nádraží bude jezdit linka MHD.

Vybudování přestupního terminálu je zatím v mlze

"Neměl by to být problém, když to bude zdůvodněno počtem cestujících," řekl Kodet. Celkové náklady na přestavbu přednádraží vyšly na 17,9 milionu korun, 12,5 milionu přispěla Evropská unie.

Další etapy přeměny městského nádraží na dopravní terminál, kam by zajížděly i dálkové autobusové spoje, jsou zatím v mlze.

"Byla zpracovaná projektová dokumentace v podobě studie. Nyní čekáme, zda bude možné čerpat dotace EU," řekl Kodet s tím, že město nemůže čtvrtmiliardový projekt zaplatit celý ze svého rozpočtu.

Na nádraží by pak měla být zavedena i trolejbusová linka. Trolejbusy by jezdily po nové ulici podél nádraží na Havlíčkovu i Jiráskovu ulici. U napojení vedle Ferony podle projektu vznikne okružní křižovatka.

Pak by se z městského nádraží stal plnohodnotný dopravní terminál s kapacitou až čtyř tisíc cestujících denně. "Vzniknou tím i podmínky pro zavedení integrovaného dopravního systému," naznačil už dříve primátor Jihlavy Jaroslav Vymazal.