O jihlavskou linku číslo 6 není mezi cestujícími zájem. Dopravní podnik se je pokusí přilákat jízdným zdarma.

O jihlavskou linku číslo 6 není mezi cestujícími zájem. Dopravní podnik se je pokusí přilákat jízdným zdarma. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Liduprázdná linka číslo 6 mele z posledního. Pojede zdarma

  • 9
Linka číslo 6 pendlující mezi jihlavským náměstím a městským nádražím vozí jen jednotlivce. Poslední pokus, jak přitáhnout cestující, bude bezplatný provoz.

Dopravní podnik dal lince číslo 6, která zatím své cestující marně hledá, nové ultimátum. Minibus bude od dubna po tři měsíce vozit cestující mezi městským nádražím a náměstím zdarma.

Prokletá šestka je pro úředníky EU. Kde jsou?

Glosa redaktora Martina Vokáče

Pokud už ani to nepřiláká cestující, bude dopravní podnik vážně uvažovat o jejím zrušení. "Lidí jezdí málo. Spolu s městem jsme jako opatření na zkušební dobu tří měsíců zvolili jízdné zdarma," uvedl ředitel jihlavského dopravního podniku Josef Vilím.

Bez placení jízdného se linkou číslo 6 budou moci cestující vozit od 1. dubna až do konce června.

"Uvidíme, jak toto opatření ovlivní počty cestujících. Pokud bude o linku zájem, nebudeme samozřejmě omezovat její časový rozsah ani počet spojů. Pak můžeme i diskutovat o výhodnějším jízdném a podobně," připustil Vilím.

"Je to průzkum, jestli v té relaci mezi městským nádražím a centrem města je vůbec dostatečný počet cestujících," dodal Vilím.

Oslovení lidé by o městskou dopravu zdarma, alespoň z městského nádraží na náměstí, zájem měli. "Určitě. Zvlášť kdyby bylo jako dnes," usmívala se Jana Valová, která v sobotu dopoledne poblíž nádraží procházela s deštníkem nad hlavou.

Nastoupilo osm lidí. A řidič nevěřil

Dopravní podnik nedávno zaznamenal rekord v počtu přepravených pasažérů z náměstí na městské nádraží. V jednom mikrobusu jich jelo hned osm najednou. Ředitel dopravního podniku Josef Vilím se s tím neváhal pochlubit.

"Teď jsme zaznamenali, že jsme odvezli na vlak z náměstí asi osm lidí, pozor!" vyzdvihl Vilím. "Řidič, když to spočítal, byl z toho úplně překvapen," dodal v lehčím tónu Vilím.

Podle něj je malé využití mikrobusu městské dopravy srovnatelné s linkovými autobusy i vlaky. "Máme malý autobus s malými náklady, jezdí na malou vzdálenost. Když jede rychlík z Jihlavy do Brna a veze šest lidí, tomu se nedivíte," přirovnal.

Kilometry a náklady na provoz linky číslo 6 považuje za titěrný zlomek celkových nákladů a denních kilometrů všech jihlavských linek a spojů. Za den mikrobus urazí zhruba 160 kilometrů.

"My jedeme kilometr po prázdnu za pár haléřů a je z toho mediálně problém. Přitom ta linka je úplně nic, couračka pár metrů sem, pár metrů tam. Podívejte se, jak jezdí autobusy ICOM. Jedou v nich dva lidi, jsou dotované a nikomu to nevadí," dodal Vilím.

"Hned bych se svezla. Ale protože dopravou běžně nejezdím, ani nevím, kam by mě autobus dovezl a kolik bych platila," dodala. "Lístek za deset korun a za patnáct u řidiče? Tak to se nedivím, že tím nikdo nejezdí. Za tuhle cenu bych ten kousek taky nejela," kroutila hlavou.

Dopravní podnik už před nedávnem v pokusu oživit nově zavedenou a skomírající linku MHD přistoupil i k marketingové propagaci.

"Jízdní řády MHD zdarma jsou k dispozici na vlakovém nádraží i v autobusu. Na zastávku u nádraží jsme umístili i velké poutací plakáty," pravil Vilím.

Podle něj přitom průzkum počtu cestujících, kteří na nádraží z vlaku vystupují nebo do něj nastupují, nebyl nezajímavý. "Nebylo to malé číslo, působilo komerčně docela zajímavě," povzdechl si.

O linku MHD je ale zájem tristní. A v případě, že ani po třech měsících jízdy autobusu pro cestující zdarma pasažérů nepřibude, chce dopravní podnik přistoupit ke snižování četnosti linek.

"Pokud se ukáže, že problém není otázka finanční, ale že jde o nezájem ze strany veřejnosti, určitě dojde k omezení linky a možná i k jejímu zrušení," přiznal šéf dopravního podniku.

Cestující chtějí jinou trasu...

Tomu by však mohly bránit dotace z Evropské unie na úpravu přednádražního prostoru. Jednou z podmínek k jejímu udělení totiž bylo právě to, že k nádraží bude zajíždět linka MHD.

Podle mnohých Jihlavanů by však pomohlo spíše jiné trasování linek. Z městského nádraží se dá jet jenom na Masarykovo náměstí, přičemž mikrobus na nejkratší trase k němu ještě dvakrát zastaví.

Pokud cestující chtějí jinam, musí přestupovat. Když někdo přestupuje z vlaku na autobus, rychleji tak na autobusové nádraží dojde pěšky.

"Dopravní podnik si myslí, že všichni chtějí na náměstí. To ale vůbec není pravda. Vždyť vlakem přijíždí děcka do škol i lidi, kteří nepracují přímo v centru," podivoval se vedení linek Jaromír Soukal.

"Měli by zrušit tuhletu zbytečnou linku a zařadit městské nádraží do nějaké okružní," domnívá se.

"Jihlava je malé město. Než se autobusem dostanu na náměstí a tam přestoupím na jiný spoj, dojdu do cíle pěšky dřív. Ta linka je zbytečná," přidal se i Pavel Šťastný. "Jakýkoliv přestup spoustu lidí spolehlivě odradí," myslí si.

...což ale nepřipadá v úvahu

Podle Vilíma však jakákoliv změna ve vedení linky číslo 6 nepřipadá v úvahu. Dopravní podnik se brání i jejímu propojení s nedalekým autobusovým nádražím, čímž by lákala cestující, kteří přestupují z vlaku na autobus a naopak.

"Jakákoliv varianta, která by znamenala prodloužení linky, by zároveň znamenala, že to jeden autobus neujezdí. Museli bychom nasadit další autobus, jinak bychom nebyli schopní zajíždět na vlakové nádraží ke každému spoji jako dosud," vysvětlil Vilím.

To je podle něj přitom velice důležité. "Do sedmi minut od příjezdu vlaku jede linka MHD. Nemůžeme cestující nechat čekat na spoj patnáct minut, to by potom linka ztratila smysl," dodal Vilím.