Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Miča, MAFRA

Lidé v Chotěboři se zlobí, zdlouhavé objížďky jsou prý protizákonné

  • 5
Účet za využívání objízdných tras? Řidiči zaplatí 25 milionů. Tvrdí to zástupci občanského sdružení Blaho občanů Chotěboř. Systém objížděk při rekonstrukci průtahu Chotěboří zároveň považují za protizákonný.

Sdružení se nelíbí, že oficiální objížďka kilometrového uzavřeného úseku měří 43 kilometrů. Průjezd ulicemi města, kudy míří doprava, ale značený není. Podobná je situace u nové uzavírky mostu v místní části Bílek.

"Svérázné tvrzení starostky, že neoznačení objížděk po místních komunikacích je proto, aby je používali jen občané Chotěboře, neobstojí vůči zákonu o pozemních komunikacích," upozorňuje jednatel sdružení Jaroslav Kolmaš.

"Zákon uvádí, že silnice a místní komunikace jsou veřejně přístupné pozemní komunikace určené k užití silničními a jinými vozidly a chodci. Není zde zmínka o komunikacích jen pro občany Chotěboře. Při důsledném plnění těchto nesmyslných příkazů policií je to pak pro veřejnost totální zmatek," dodává Kolmaš, který je původním povoláním dopravní projektant.

Řidiče osobních aut přijde objížďka na 25 milionů

Zároveň vypočítává, kolik motoristé jízdou přes Kámen a Golčův Jeníkov utratí. Osobní doprava by za dobu trvání uzavírky přišla řidiče na 25 milionů, nákladní na 23 milionů. Na tuto sumu přišel jednoduchým násobením.

"Při průměrné spotřebě sedm litrů na sto kilometrů spotřebuje osobní auto na objížďce tři litry benzinu, což je při současných cenách zhruba stovka. Navíc zabere zhruba tři čtvrtě hodiny času, což při průměrné hodinové mzdě dělá, přepočteno na peníze, něco přes 30 korun. Celková ztráta jednoho řidiče tak činí asi 131 korun," vysvětluje Kolmaš.

Dalším násobením průměrnou intenzitou dopravy, která na příjezdu do Chotěboře od Golčova Jeníkova činí něco přes 1 500 aut denně, dostal sumu přes 200 tisíc korun. A tu vynásobil čtyřmi měsíci - tak dlouho má uzavírka trvat. Výsledek? Téměř 25 milionů.

Obdobně vypočítal zvýšené náklady na nákladní dopravu, kde se počítá i s přepravenými tunami zboží. Jak Jaroslav Kolmaš dodává, tyto výpočty se v minulosti běžně dělaly. V případě Chotěboře však v současnosti citelně chybí.

"Objízdné trasy byly vybrány řádně," hájí se kraj

"Objízdné trasy byly řádně a včas projednány a schváleny všemi příslušnými úřady včetně policie, autodopravci i občany v místě stavby. Byly vybírány dle možností komunikací ve městě a okolí," odmítá mluvčí krajského úřadu Jitka Svatošová jakékoliv pochybnosti. Kraj je vedle města a Vodovodů a kanalizací jedním ze tří investorů stavby.

"Ze zákona vyplývá, že nikdo nemá nárok na náhradu případných ztrát, jež mu vzniknou v důsledku uzavírky," dodává krajská mluvčí. "Nebudeme se vyjadřovat, neboť uvedené výpočty nepovažujeme za smysluplné," vzkázal chotěbořský místostarosta Stanislav Šíp.

"Průjezd stavbou je umožněn pouze osobním autům a záměrem města bylo umožnit průjezd místním obyvatelům znalým poměrů. Oficiální objízdné trasy jsou vedeny mimo město a jsou výrazně delší," uvedla už dříve starostka Eliška Pavlíková.

Kdo to ve městě nezná, bloudí

Řidiči, kteří to v Chotěboři znají, se snadno dostanou do ulice Za Vlasárnou, kam je žádné značení nesměruje. Řidiči neznalí poměrů, kteří se chtějí čtyřicetikilometrové objížďce vyhnout, po městě bloudí. Správnou cestu nedokážou poradit ani mnozí místní. Ta je však i podle sdružení pro objížďku naprosto nevyhovující. Je úzká, vede sídlištěm a silnice je místy ve velice špatném stavu.

Žádnou jinou variantu objízdné trasy ale sdružení nenavrhuje. V dokumentu pouze kritizuje současný stav. A kritizuje i samotné stavební práce. Podle Kolmaše jsou zbytečné, průjezdnost městem se ani po nich nikterak nezlepší, vozovka nebyla ve stavu, kdy by se nutně musela opravovat. Obává se přitom zadlužení města a pominutí investic do ulic, které by to potřebovaly více.

"Hlavním důvodem akce je rekonstrukce kanalizace a vodovodu včetně všech přípojek. V návaznosti na tuto rekonstrukci bude položena nová vozovka, chodníky, instalováno veřejné osvětlení a upraveny přilehlé plochy. Tři investoři se dohodli na společném postupu a výběru jednoho dodavatele, čímž plánované práce mohou být zkoordinovány a zhotoveny v co nejkratším čase," vysvětlil Stanislav Šíp.

Hlavní průtah Chotěboří po silnici druhé třídy ze Ždírce nad Doubravou do Golčova Jeníkova se začal opravovat v červnu, uzavírky mají trvat do konce října. Práce by měly stát kolem 40 milionů korun.