Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Pelhřimov roky touží po obchvatu. Když je na dohled, rojí se odpůrci

  • 2
Na dva tábory se rozdělili obyvatelé Pelhřimova v souvislosti s chystaným západním obchvatem města. Jeho odpůrci se nejvíc obávají hlukové zátěže, kterou s sebou dopravní stavba přinese. Nová silnice má propojit výpadovky z Pelhřimova na Jindřichův Hradec a Tábor.

Odpůrcům stavby se nelíbí zejména dopady obchvatu na lokalitu Stráž.

„Určitě se to podepíše na zdejší krajině a v lokalitě, kterou mnozí využívají jako relaxační zónu. Dojde k jejímu znehodnocení. A hluk? I auta, která jedou ve městě padesátkou, jsou slyšet, natož pak auta na rychlostní silnici. Ta mohou jezdit devadesátkou, ale leckdy uhání i rychleji a je to poměrně nepříjemný hluk,“ upozornil David Švec.

Západní obchvat Pelhřimova

Nová silnice by měla být přibližně čtyři a půl kilometru dlouhá. Měla by spojit silnici první třídy číslo 34 od Jindřichova Hradce s výpadovkou na Tábor v místě vyústění první části obchvatu města.

Při cestě z Jindřichova Hradce se plynule napojí přibližně 300 metrů před hranicemi města na nový obchvat Myslotína. Povede kolem medenických rybníků, k Nohavičkám, mine rybník Stráž a přes železniční trať se dostane k Vlásenickému rybníku. Mezi Pelhřimovem a Starým Pelhřimovem se napojí na již existující část.

Místostarosta Ladislav Med (ODS) však odkazuje na hlukové normy, jejichž dodržování je vyžadováno.

„Pro Pelhřimov je obchvat určitou výhodou a byla by věčná škoda celou věc těsně před realizací zastavit. Je připravený projekt pro územní rozhodnutí, čeká nás ještě výkup pozemků,“ podotkl. Upozornil také na to, že pokud se nyní výstavbě zabrání, pak se obchvatu Pelhřimovští nedočkají ani v budoucnu.

Odkaz na dodržování hlukových norem ale některé odpůrce neuklidnil.

„Hlukové omezení se nepochybně bude dodržovat, ale přesto se výrazně zhorší kvalita bydlení, a to především lidem v sídlištní ulici Táborská. Obchvat budeme mít prakticky hned u baráku. Nedokážu si představit, že si ještě někdy v létě otevřu okno dokořán,“ ohradil se obyvatel sídliště Jiří Bílek.

Na druhé straně stojí obyvatelé Starého Pelhřimova, kteří by obchvat přivítali. „Je patrné, že doprava ve Starém Pelhřimově zhoustla. Je zapotřebí brát v úvahu i bezpečnost. Při provozu, jaký je ve směru na Tábor, ale i opačně na Humpolec, se jednoduše obávám o bezpečí dětí,“ poukázal na nevýhody současného stavu - a tedy i frekventovaného průtahu Starým Pelhřimovem - jeden z místních.

„Je velmi obtížné naplánovat a vyprojektovat obchvat tak, aby bezproblémově fungoval a nebyl pro nikoho limitující,“ podotýká zastupitel za KDU-ČSL Pavel Pípal.

Podle ředitelky krajské správy Ředitelství silnic a dálnic Marie Tesařové se s výstavbou obchvatu počítá. „Dokumentace pro územní rozhodnutí je téměř dokončená,“ řekla. Obchvat by se podle dosavadních plánů mohl začít budovat v roce 2020.

O obchvatu Pelhřimova se mluví mnoho let. Jeho trasa je známá minimálně od roku 2006, kdy radnice schvalovala první změny územního plánu. Tehdy vedení města odhadovalo zahájení prací do tří let, ŘSD hovořilo o roce 2012.