Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Letiště v Havlíčkově Brodě už rok funguje jako „hraniční přechod“

  7:00aktualizováno  7:00
Havlíčkobrodský aerodrom je prvním mezinárodním civilním letištěm na Vysočině. V prvním roce fungování přivítal muzikanty z New Yorku, kteří tam přiletěli malou cessnou, aby doplnili palivo.

Mezipřistání v Havlíčkově Brodě uskutečnila při svém evropském turné i jedna americká kapela v malé cessně (ilustrační snímek). | foto: Profimedia.cz

Od konce loňského března může letiště přijímat mezinárodní lety ze zemí mimo schengenský prostor. Letadlo s americkou kapelou bylo jedno z prvních. "Spadáme do sítě mezinárodních letišť, piloti mají samozřejmě jejich databázi," vysvětlil předseda havlíčkobrodského aeroklubu Milan Janeček.

Za rok fungování v Brodě odbavili 12 letů do evropských zemí, čtyři z nich mimo země schengenské dohody, u nichž je nutné pasové a celní odbavení. Čtyřikrát se tak brodské letiště změnilo v regulérní hraniční přechod se vším všudy.

Aeroklub

Sdružuje příznivce létání a parašutismu. Na letišti v Brodě působí i plachtaři, motoráři. Aeroklub sídlí v areálu 2,5 km jihozápadně od středu města (více informací ZDE).

"Pokud to není nějaké přistání v nouzi, musí pilot 24 hodin dopředu zavolat nebo poslat e-mail či fax o tom, že sem přiletí. Na základě jeho požadavků vyřídíme všechny formality, s tím, že naše letiště je ve spolupráci s cizineckou policií schopné vystavit vízum," popsal Janeček.

Výlet letců do Chorvatska

Vůbec prvním letem, jehož posádka si touto procedurou prošla, byl výlet brodských a chotěbořských letců do Chorvatska. Počátkem července si z Brodu odletěli do chorvatské Rijeky k moři na dovolenou. "Chtěli jsme si to vyzkoušet, jak to funguje," říká Janeček.

Z povýšení na mezinárodní brodské letiště může hodně těžit. I když mezinárodních letů první rok moc nebylo, vzrostlo o Brodě povědomí v českých leteckých kruzích.

"Přineslo zvýšený zájem letecké veřejnosti. Na letišti je větší provoz, a to i pro nás. Nalétali jsme mnohem větší počet hodin. A zvýšil se zájem o létání. Na letošní rok například plánujeme vznik letecké školy," poznamenal Janeček.

Letiště však muselo investovat do rozšíření prostor i vyspělejší techniky k řízení letového provozu. "Každé mezinárodní letiště musí mít podle regulí veřejnou a neveřejnou zónu. Ideální je, pokud jsou od sebe odděleny. To jsme na staré budově těžko mohli dosáhnout, takže jsme přistavili další budovu," řekl Janeček.

Podobné snahy jako na brodském letišti měli i v Jihlavě, už před několika lety ovšem složitý proces vzdali. Podporu nezískal projekt na vybudování velkého letiště s betonovou přistávací dráhou za miliardy korun.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
O vodu se chceme starat sami. Pelhřimov zváží výpověď správci vodovodu

Před velmi důležitým strategickým rozhodnutím stanou zastupitelé v Pelhřimově. Budou totiž rozhodovat o tom, zda si město bude samo provozovat svoji vodovodní...  celý článek

Řidič zřejmě jel z kopce příliš rychle a traktor s přívěsem nezvládl zabrzdit....
Traktorista nezvládl cisternu z kopce, páchnoucí bioodpad vylil na dům

Znečištěná fasáda domu i část jeho vnitřních prostor, ušpiněná auta, poškozená silnice a dlažba, zápach a na dlouhou dobu uzavřený hlavní tah na Jihlavu. To je...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Kraj Vysočina

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.