Oproti červnovému mistrovství republiky v akrobatickém létání pořadatelé na chotěbořském letišti pro srpnový evropský šampionát podstatně zvýší zabezpečení.

Oproti červnovému mistrovství republiky v akrobatickém létání pořadatelé na chotěbořském letišti pro srpnový evropský šampionát podstatně zvýší zabezpečení. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Kombajn na dráze a diváci v hangáru. Letiště pro šampionát zvýší bezpečnost

  • 0
Návštěvníci volně se procházející mezi letadly nebo zemědělec s kombajnem na přistávací dráze. I s tím se při nedávných leteckých závodech v Chotěboři museli potýkat piloti. Při Mistrovství Evropy v letecké akrobacii by nic takového hrozit nemělo. Pořadatelé zvýší bezpečnostní opatření.

Nejlepší evropští akrobati se na letišti v Chotěboři na Vysočině představí v druhém srpnovém týdnu. Šampionát starého kontinentu bude zdejší plocha hostit od 5. do 13. srpna. Jeho pořadatelé však už teď vědí, na co se ještě před začátkem nejvíc zaměřit.

Před pár týdny bylo zdejší letiště dějištěm mistrovství republiky. To bylo jakousi generálkou a v plné míře ukázalo na několik slabin.

„Naší chybou bylo, že jsme předpokládali větší ukázněnost návštěvníků. Například, že budou respektovat varovné a informační tabulky a lehké zábrany. Bohužel opak byl pravdou,“ vrací se k načerpaným zkušenostem bezpečnostní manažer letiště Ivan Krejčí.

K formulím se do boxů nesmí. To samé má platit i u letadel

Přestože počet závodníků a jejich letadel byl ve srovnání s nadcházejícím mistrovstvím starého kontinentu relativně malý, pořadatelé měli často problém návštěvníkům vysvětlit, že není možné se mezi letadly volně pohybovat.

„Je třeba si uvědomit, že vrcholová akrobacie je na úrovni formule 1 a tam také jistě nikoho nenapadne se pohybovat po závodní dráze nebo se snažit dostat do depa a fotografovat se u monopostů,“ podotýká Krejčí.

Bezpečnost jako na Ruzyni

Tím, že má letiště na okraji Chotěboře status veřejného vnitrostátního letiště, není z hlediska bezpečnosti rozdíl mezi ním a například Letištěm Václava Havla v Praze-Ruzyni.

Tak jako velké dopravní letiště, i chotěbořské musí být rozděleno na veřejný, neveřejný a speciálně vyhrazený prostor.

Do neveřejného prostoru - na Ruzyni je to oblast terminálů, kam se cestující dostane až po projití celní, pasovou a bezpečnostní kontrolou - je i zde vstup omezen. Nesmí se tam vnášet zbraně, výbušniny a další nebezpečné předměty, což lidé znají například z cest na dovolenou.

Speciálně vyhrazený prostor je vlastně letištní plocha a prostor okolo letadel. Tak jako na dopravním letišti lidé nemohou volně chodit mezi letadly, není to možné ani na malém letišti v Chotěboři.

„Každý pilot se před soutěžním letem maximálně soustředí a nikdo kromě trenéra ho nesmí vyrušovat. Někdy ani ten trenér už není žádoucí,“ připomíná s úsměvem.

Při srpnovém mistrovství tak bude prostor pro návštěvníky striktně vymezen. Mimo něj se po kontrole pořadatelskou službou dostanou pouze majitelé identifikačních karet. Nepřichází tak v úvahu, aby se diváci procházeli mezi zaparkovanými stroji. Celý areál letiště navíc bude monitorován novým online kamerovým systémem.

„Na obecnou bezpečnost, ale i na případné narušení prostoru vzletové a přistávací dráhy bude dohlížet Policie České republiky,“ konstatuje Ivan Krejčí.

Pro pořadatele je varováním incident z loňského tréninku francouzské reprezentace. „Přímo před přistávající letadlo vjel usměvavý zemědělec s kombajnem,“ popisuje Krejčí dramatický okamžik.

„Jen díky duchapřítomnosti a mistrovství francouzského pilota, kapitána vojenského letectva, který létá známé nadzvukové Mirage, nedošlo k maléru. Toto se samozřejmě nesmí stát na mezinárodních závodech,“ upozorňuje bezpečnostní expert.

Při narušení soutěže by neukázněný divák platil opakování letu

Piloti na travnaté dráze přistávají rychlostí kolem 150 kilometrů v hodině. Zvlášť právě akrobati bývají po závodním letu hodně vyčerpaní. Svou pozornost soustředí na bezpečné ukončení letu a na přistávací dráze nepředpokládají žádné překážky.

„Navíc by takový případ mohl vést k protestům pro nerovnost soutěžních podmínek, opakování letů a s tím spojeným finančním náhradám, které by mohly být vymáhány po případném narušiteli,“ podotýká dále Ivan Krejčí. Podle něho se jedná o náhrady převyšující deset tisíc korun.

Mistrovství Evropy se zúčastní asi padesát závodníků s více než třiceti špičkovými letadly. Celý program vyvrcholí v neděli 13. srpna soutěží o Pohár Ivana Tučka ve free style disciplíně. Ta je velmi oblíbená jak u diváků, tak u závodníků, protože není svázána striktními soutěžními pravidly.