Jen pár dní po prosbě ledečského starosty na pět hodin zavřela silnici na

Jen pár dní po prosbě ledečského starosty na pět hodin zavřela silnici na Světlou nehoda kamionu. | foto: MÚ Ledeč nad Sázavou

Kraj nespravuje cesty, zlobí se v Ledči. Hrozí odtržením od Vysočiny

  • 6
Kraj Vysočina zanedbává silnice na Ledečsku, stěžuje si už několik měsíců starosta Ledče nad Sázavou Petr Vaněk. Marně od kraje žádal peníze na rekonstrukce rozbitých silnic do Světlé a Jeníkova. Pohrozil proto, že se město odtrhne od Vysočiny a připojí k sousednímu Středočeskému kraji.

"Jedná se o klíčovou komunikaci, která zajišťuje rozvoj města. Přínos silnice na Světlou nad Sázavou je pro nás neoddiskutovatelný. Její význam byl podhodnocen, Kraj Vysočina ji přehlíží," napsal v polovině dubna ledečský starosta Petr Vaněk představitelům kraje.

Jen dva týdny poté se ukázalo, jak vážná jeho prosba je. Na silnici do Světlé se na kraji Ledče stala nehoda. Kamion naložený velkými přepravními boxy se nevešel pod železniční most. V úzkém podjezdu se zasekl, narazil vrškem nákladu do mostu, jeden box se poroučel k zemi. A hlavní silnice byla pět hodin neprůjezdná.

"Nikdo z vedení města si tuto událost pochopitelně neobjednal. Tato skutečnost jen podtrhla a zdůraznila naše oprávněné obavy, které jsme se snažili panu hejtmanovi vysvětlit," konstatoval starosta. Pokud by v Ledči byla zrušena stanice profesionálních hasičů, o čemž se rovněž uvažuje, bylo by město po dobu zavřené silnice v případě potřeby prakticky odříznuto od jakékoliv pomoci.

Kraj: Rozpočet není z čeho navýšit

Jenže ani to krajské politiky nepřesvědčilo. Radní nyní odmítli finanční navýšení investic do silnic na Ledečsku. "Za roky 2009 až 2011 na Ledečsku a Světelsku padlo 260 milionů korun jen do silnic, předpoklad v letošním roce je asi 75 milionů," řekl hejtman Jiří Běhounek s tím, že na zvyšování investic peníze nejsou.

Ledečská radnice po kraji požadovala rekonstrukce dvou silničních tahů druhé třídy. Kromě silnice na Světlou a Havlíčkův Brod i silnici směrem na Golčův Jeníkov. Špatné úseky na ní jsou podle Vaňka třeba na výjezdu z Ledče a u Číhoště. "Silnice je tam totálně rozbitá, hotový tankodrom," pravil.

Že obě silnice na Ledečsku nejsou v dobrém stavu, vedení kraje přiznává. "Nevím, kolik starostů bylo u tankistů, aby věděli, co je tankodrom. Ale samozřejmě uznávám, že ne všechny silnice jsou v takovém stavu, aby se po nich dalo jezdit. 4 630 kilometrů silniční sítě prostě nejsme schopni dát do kupy," prohlásil hejtman.

Podle něj potřebují opravit i jiné tahy v kraji a není možné dát přednost jedné lokalitě před jinou. "Musíme vždycky vytipovat ty silnice, které jsou nejhorší," řekl. Jak dodal, stěžovat by si mohlo také třeba Jemnicko, Habersko či obce pod Železnými horami.

Ledečtí se chystají na audienci u Ratha

Mimo jiné i kvůli zanedbávání regionálních silnic starosta Ledče v únoru pohrozil odchodem z Kraje Vysočina. Podle něj se sousední Středočeský kraj o komunikace dokáže postarat lépe. "Silnice třetí třídy z Čáslavi do Ledče na území Středočeského kraje svou kvalitou odpovídá silnicím první třídy na Vysočině," konstatoval Vaněk.

Kraj Vysočina do svých silnic ročně vkládá kolem miliardy korun. Pro uvedení sítě do dobrého stavu by ale bylo potřeba pětkrát tolik. Přímo v Ledči na letošní rok připravuje stavbu okružní křižovatky u autobusového nádraží.

Ledči to ale nestačí. A na případný přechod k sousednímu kraji, o čemž by měla dát jasné stanovisko do prázdnin, se připravuje. Například tím, že její představitelé si vyjednali audienci u středočeského hejtmana Davida Ratha. "Informoval nás, že Středočeský kraj své okrajové části nikterak nezanedbává, což můžeme vidět a srovnávat na sousedním regionu Čáslavska," přiblížil Vaněk.

"Mně připadá na hranici společenského vydírání říkat, že se budeme obracet na sousední kraj, aby se báli představitelé Kraje Vysočina, že bychom měli zájem se odtrhnout. Připadá mi to trochu jako nebezpečná hra a manipulace s obyvatelstvem," komentoval ledečské snahy ředitel vysočinského krajského úřadu Zdeněk Kadlec.