Úpravy jihlavské křižovatky se dějí za provozu. | foto: Jaroslav Šnajdr, MF DNES

Jihlava zavádí chytré semafory. Reagují na počet aut i západ slunce

  • 1
Světla u jihlavského autobusového nádraží budou brzy umět reagovat na počet přijíždějících aut, ale také na západ slunce. Úpravy jedné z významnějších křižovatek ve městě přijdou na 3,8 milionu korun.

Semafory u jihlavského autobusového nádraží bude řídit automatický systém, který umí vyhodnocovat množství přijíždějících aut a podle toho upravuje časy průjezdů.

"Stejný systém řízení je zatím na jedné z dvanácti světelných křižovatek v Jihlavě - u City Parku. Do budoucna se takto upraví i další frekventované křižovatky," uvedl mluvčí radnice Radek Tulis. Úpravy křižovatky u autobusového nádraží budou stát 3,8 milionu korun. Tuto cenu ve výběrovém řízení nabídla brněnská firma Patriot. Práce mají být hotovy nejpozději na konci srpna.

Řidiči by neměli být omezeni žádnou uzavírkou

"Pracovat se bude vždy v jednom jízdním pruhu a doprava se bude svádět do toho druhého volného. Požádali jsme o součinnost policisty, kteří by v případě komplikací křižovatku řídili," doplnil náměstek primátora pro dopravu Josef Kodet.

Při rekonstrukci dělníci vymění stožáry pro trolejové vedení, nainstalují světla, kabely a uloží indukční smyčky, které snímají průjezd vozidel, do vozovky.

"Nový systém má levnější provoz. Využívá výkonnější, ale úspornější svítidla a automaticky upravuje jejich výkon - v čase západu slunce se sníží svítivost asi o 30 procent, semafory tak neoslňují řidiče. Při východu slunce se svítivost opět zvýší," řekl mluvčí radnice Tulis.

Celkovou rekonstrukci budou podle něj vyžadovat třeba i sousední křižovatky ulic Jiráskova, Tolstého a 17. listopadu. "Dále se připravuje úplně nová světelná signalizace na křižovatce ulice Fritzova a třídy Legionářů, která vznikne v rámci projektu dopravního terminálu u současného městského vlakového nádraží," dodal Radek Tulis.

Naopak křížení cest u City Parku už funguje s novou technikou od loňského léta. I tam specializovaná firma umístila pod asfaltový koberec indukční smyčky. V nich je střídavý proud, který vytváří elektromagnetické pole. "Když na ni najede vůz, smyčka, pokud to dovolí situace, změní stav signalizace," vysvětlil princip zařízení vedoucí odboru dopravy na jihlavském magistrátu Ján Tinka.

Smyčka reaguje až na druhé auto stojící na semaforech. Pak už vyhodnotí, že se tvoří kolona, a změní program.