Téma modernizace letiště v Jihlavě-Henčově v úterý opět po čase otevřeli krajští radní. Piloti se v areálu na okraji města musí zatím spokojit pouze s travnatou přistávací drahou, což omezuje provoz během zimy, ale i v části podzimu a jara.
Letiště Henčov
|
"Vyvstává potřeba modernizace letiště. Využívají jej podnikatelé, rozvíjí se také letecká turistika. Je tu i návaznost na výrobu letadel v Jihlavě," řekl náměstek hejtmana Vladimír Novotný (ČSSD). Doplnil, že o modernizaci letiště byla řeč také na nedávném velkém česko-čínském fóru.
Radní měli v úterý schválit zpracování studie, jak by letiště mělo být modernizováno. Nakonec se ale rozhodli tento krok o něco odložit a upřednostní jiný postup.
Kraj zajímá hlavně postoj Jihlavy
"Vytvoříme společně s městem Jihlavou pracovní skupinu, ve které bych za Vysočinu byl já, náměstek Joukl, případně hejtman. A požádáme primátora, zda by také někoho nominoval," uvedl Novotný.
Vyjasnit je podle něj potřeba zejména otázku majetkoprávních vztahů - tedy pozemky. "Část pozemků patří státu, část aeroklubu a městu. Je otázka, jestli by nemělo dojít k tomu, aby se majitelem pozemků stalo město," poznamenal náměstek hejtmana.
"A chceme také zjistit, jak chce k projektu přistupovat Jihlava. Jestli bude investorem a v projektu by pokračovala společně s námi," zmínil Novotný.
Kraj Vysočina podle něj počítá s tím, že na zpevněnou odletovou a přistávací dráhu Jihlavě přispěje finančně. Také tento úřad zjistí, jak to vypadá s možností dotací.
I podle primátora Jihlavy Jaroslava Vymazala (ODS) je rozvoj letiště Henčov důležitý. "V krajském městě bychom měli mít letiště v lepším stavu. Aby město bylo letecky dostupnější," řekl.
Důvodů jmenoval také více. "Jednak tady máme sídla několika velkých zaměstnavatelů, kteří o zpevněnou dráhu stojí. Působí tu také výrobci lehkých letadel, kteří musí zalétávat své stroje a musí to nyní dělat jinde než v Jihlavě," zmínil Jaroslav Vymazal. Dodal, že Jihlava je hodně známá také svým aeroklubem a díky parašutismu. Má také velmi dobrou polohu.
Letci jsou závislí na počasí
"Jsou tu i hasiči, kteří používají letadla s cisternami a potřebují zpevněnou plochu. Teď jsou odlety z Henčova závislé na počasí a na tom, jestli je tma, nebo světlo," uvedl primátor. "Dráha by umožnila celoroční přistávání i přistávání noční," dodal Jaroslav Vymazal.
Město vlastní podle něj stěžejní část pozemků a o převodu státní půdy jedná s příslušnými orgány.
Na krajském úřadě už jednu studii modernizace henčovského letiště v minulosti nechávali zpracovat.
"Existuje tady už velká studie ještě z prvního volebního období. Ale to byla studie, která počítala s opravdu velkým krajským letištěm. S investicí okolo 300 až 400 milionů korun. To nepřipadá v současné době v úvahu," řekl novinářům náměstek vysočinského hejtmana Vladimír Novotný.
Současná travnatá přistávací dráha má 920 metrů. "Pokud dojde k modernizaci, tak by se jednalo určitě o její prodloužení. Současná délka nevyhovuje hlavně eventualitě přerušeného startu letadel," pravil předseda jihlavského aeroklubu Lubomír Navrátil.
Delší dráha by podle něj nevyžadovala přeložku silnice z Jihlavy na Polnou. "Toto řešení, kdy by silnice vedla tunelem pod drahou, myslím, v této fázi asi není na stole. Jednalo by se o prodloužení dráhy v rámci možností, které dávají současné pozemky na Henčově," vysvětlil Navrátil.
Podle něj by bylo potřeba vybudovat i správní budovu letiště.
Pracovní skupina zástupců kraje a města se podle náměstka Novotného sejde zhruba do tří týdnů. "Do měsíce bychom mohli mít první představu toho, jak dál v modernizaci letiště pokračovat," řekl Vladimír Novotný.