Nad dopravou v Jihlavě se už předběžně zamýšlela i expertní skupina. Jejím koordinátorem je Daniel Šesták ze společnosti Mott MacDonald CZ.
Jak zadat podnět k dopravě
|
„Některé lokality mají poměrně dlouhé docházkové vzdálenosti k zastávkám MHD. Je tu také slabá infrastruktura pro odstavování a půjčování kol. Sektor parkování se v Jihlavě v poslední době moc nerozvíjel,“ zmínil již některé ze slabin krajského města.
Některé ulice jsou podle něj dopravně předimenzované. „Nefungují pak jako městský prostor, kde byste se chtěli rádi zdržet a třeba tam i očekávali kavárnu nebo obecně nějakou příjemnou věc,“ vysvětlil Šesták.
Projekt Jihlava (ne)jede podle něj ale není jen o kritice. Lidé mohou prostřednictvím webové aplikace či osobně na akcích zářijového Týdne mobility rovněž chválit. I expertní skupina tak činila.
Dobrá je preference MHD, horší je to s dojížděním do práce
„Odhalili jsme řadu dobrých věcí, které má Jihlava ve srovnání s jinými městy. A dá se mluvit o regionu střední Evropy. Příkladem je velmi dobrá úroveň preference městské hromadné dopravy (semafory rozpoznají, že přijíždí vozidlo dopravního podniku, a dají mu zelenou, pozn. red.). V Jihlavě také není žádná nehodová lokalita, která by vyžadovala nějaké urgentní řešení,“ řekl Daniel Šesták.
Jako plusy vidí i veřejnou dopravou nadstandardně pokrytý střed města či velice dobrou turistickou síť cyklostezek. „Slabší už je to ale s trasami, které by umožnily každodenní dojíždění třeba do práce či školy,“ uvedl.
Podle primátora Rudolfa Chloupka Jihlava zatím nemá ucelenou koncepci dopravy. „Existuje tady spousta jednotlivých generelů, ať už se týkají třeba cyklostezek, nebo MHD. Je ale zřejmé, že není možné ty druhy dopravy řešit jednotlivě,“ pravil. Město koncepci dělá i proto, aby si v příštích letech vůbec mohlo sáhnout na evropské dotace.
Projekt zahrnuje i workshopy. Vyjde zhruba na 2,5 milionu korun.