Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kolík s pachem predátora ochrání zvěř i řidiče

  15:08aktualizováno  15:08
Pachové ohradníky, které mají zabránit zvěři vstupovat na vozovku, lemují už asi padesát kilometrů silnic na Vysočině. Zhruba čtyři tisíce kolíků opatřených pěnou s pachem predátorů rozmístili myslivci přes letní prázdniny.

Pachové ohradníky, které chrání řidiče i zvěř, lemují na Vysočině už padesát kilometrů silnic | foto: Anna Vavríková, MF DNES

Ohradníky přišly celkem na 120 tisíc korun. "Kraj Vysočina z toho zaplatil dvacet tisíc, zbytek zaplatil sponzor," řekl Petr Bureš z krajského odboru lesního a vodního hospodářství s tím, že peníze se použily výhradně na materiál.

Princip pachových ohradníků je podle Františka Slavíčka z lesnické akciové společnosti Kinský Žďár jednoduchý. Na kůly, stromy nebo keře podél silnic se nastříká montážní pěna a další speciální látka s repelentem obsahujícím pach predátorů, například rysa, vlka, nebo medvěda.

Pachové ohradníky, které chrání řidiče i zvěř, lemují na Vysočině už padesát kilometrů silnic

První dávku repelentu lesníci aplikují začátkem května, obnovují ji po měsíci a končí v srpnu. "Zvěř má strach z predátorů zakódovaný v genech, má z toho panickou hrůzu," tvrdí Slavíček.

Střetů se zvěří v místech s ohradníky výrazně ubylo

Kolíky se umísťují hlavně do nepřehledných míst, kde řidič nemá šanci zvěř včas zpozorovat a zabrzdit. Naopak na volných prostranstvích se zvěři ponechává volná cesta k překonání komunikace s tím, že řidiče na zvýšený pohyb zvěře upozorní dopravní značka.

Na Žďársku začali myslivci s instalací pachových ohradníků před třemi lety na přibližně tříkilometrovém úseku. "Řidiči se tam během roku střetli se zvěří přibližně dvacetkrát. Po roce už jenom čtyřikrát, loni a letos jsme bez střetu," řekl Slavíček.

Podle policejních statistik bylo na území kraje v roce 2008 zaznamenáno 127 střetů motoristů se zvěří, loni 81. Statistiky mysliveckých hospodářů uvádějí čísla několikanásobně vyšší.

Pachové ohradníky zavádějí lesníci i jinde v Česku, podle Bureše je však kraj Vysočina jediným, kde jsou ošetřené úseky rozmístěny rovnoměrně po celém území kraje. Přibližně deset kilometrů ošetřených silnic je v každém z pěti vysočinských okresů.

"Přijali jsme koncepci ve spolupráci s mysliveckými spolky a soukromým sponzorem. Myslivci se znalostí věci vybrali nejohroženější úseky silnic v majetku kraje," řekl Bureš. Projekt by měl pokračovat i v příštích letech.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Voda pro Prahu - Vodní nádrž Želivka
Vodohospodáři chtějí omezit zemědělství kolem Želivky, obyvatelé reptají

U Želivky je krásně, ale téměř se zde nedá žít. To je pocit, kterému často propadají lidé, kteří bydlí v blízkém okolí vodní nádrže Švihov. A možná se ještě...  celý článek

Nehoda, při které Porsche Cayenne narazilo do stojícího kamionu v koloně na D1....
Porsche se zaklínilo pod kamion a řidič zemřel, policie hledá svědky

Smrtelná nehoda, při níž se v úterý na dálnici D1 zabil slovenský řidič v luxusním SUV Porsche Cayenne, není objasněná. Policie hledá svědky kolize, po níž vůz...  celý článek

Šéfka kabinetu  premiéra Bohuslava Sobotky Běla Hejná.
Hlasy chce na Vysočině i šéfka kabinetu premiéra

Strany mají sestavené kandidátky do podzimních voleb. Na Vysočině se objevují zajímavá jména. Například Běla Hejná, pravá ruka Bohuslava Sobotky. Kvůli Janu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.