Za obchvat se v Brodě před dvěma lety i demontrovalo. Zhruba padesát lidí nepřetržitě přecházelo po jednom z přechodů pro chodce a zastavilo dopravu v Masarykově ulici.

Za obchvat se v Brodě před dvěma lety i demontrovalo. Zhruba padesát lidí nepřetržitě přecházelo po jednom z přechodů pro chodce a zastavilo dopravu v Masarykově ulici. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Obchvat se začne stavět do tří let, slíbil v Havlíčkově Brodě ministr

  • 1
Havlíčkův Brod se další části obchvatu nejspíš přeci jen dočká. A dokonce by to mělo být mnohem dříve, než si kdokoliv myslel. Začít stavět by se mohl během následujících dvou až tří let. Při páteční návštěvě města to prohlásil ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS).

"Přesvědčil jsem se, že doprava ve městě je opravdovým problémem a že argumenty radnice jsou věcné a oprávněné. Budu podporovat schválení investičního záměru," prohlásil ministr.

Jihovýchodní obchvat Brodu

Čtyři a čtvrt kilometru dlouhá silnice spojí výpadovky na Jihlavu a na Pardubice. Odtud bude napojen na kruhový objezd u hypermarketu Albert, překlene železniční tratě i řeku Sázavu. Mezi Vysočany na jedné a Termesivy a Herlify na druhé straně bude křižovatka, následovat bude další most přes železnici a říčku Šlapanku. V plánu je tu křižovatka se silnicí na Šlapanov a most přes Stříbrný potok. Kolem Novotného dvora se obchvat u Selské jizby napojí kruhovým objezdem na stávající silnici do Jihlavy.

"Nechtěl bych dopředu dávat nějaké termíny. Ale myslím si, že během několika měsíců by mohl být záměr schválen. A připravena k realizaci by stavba mohla být do dvou až tří let," pravil Zbyněk Stanjura.

"První březen se pro mě nyní stává nejen začátkem měsíce knihy, ale také dnem, kdy byly znovu nastartovány přípravy pro budování obchvatu. Pro Havlíčkův Brod je to zásadní věc," spontánně a nadšeně reagoval starosta města Jan Tecl (ODS).

Obchvat by měl město obkroužit po jihovýchodní straně. Spojí výpadovky na Jihlavu a na Pardubice. Naváže na deset let starou severovýchodní část, která pokračuje na výpadovku na Kolín.

Ministerstvo a Ředitelství silnic a dálnic už poněkolikáté projekt přepracovaly a vypustily z něj několik nadstandardních položek. Z původní ceny dvou a půl miliardy se podle Stanjury poslední odhady dostaly na úroveň 1,3 miliardy korun. To už by pro stát nebyla tak přemrštěná položka. "Navíc předpokládáme, že výběrové řízení práce o další až desítky procent zlevní," dodal Stanjura.

Při jednání na brodské radnici si pochvaloval i spolupráci s městem. Zastupitelé totiž už před časem rozhodli, že se na výstavbě bude město finančně podílet asi padesáti miliony. Peníze budou určeny na budování křižovatek a napojení ulic.

Pozemky vykoupí město, státu je pak přeprodá

Schválení investičního záměru je ale teprve jedním z mnoha kroků, které je třeba před zahájením stavby učinit. Stát tím pouze deklaruje, že se stavbou počítá a zahrne ji do priorit.

Teprve pak začne město vykupovat potřebné pozemky, které obratem prodá státu. "Přeci jen, jednání města s majiteli je vhodnější, než aby pozemky vykupoval přímo stát," konstatoval ministr dopravy. S tím by se mohlo začít už koncem letošního roku. Finálním má pak být zisk stavebního povolení.

Ke svému příslibu však ministr Brodu nebyl schopen dát žádné záruky. Tou se podle něho má stát další koncepce investic do dopravy. Ministerstvo dokument připraví do poloviny roku. Seznam priorit by měl být sestaven tak, aby se s každým novým ministrem či novou vládou neměnil. "Chtěl bych k tomu mít dohodu všech stran ve Sněmovně," poznamenal Stanjura.

Havlíčkův Brod je společně se Znojmem posledním městem, které na silnici 38 od Mladé Boleslavi po rakouské hranice nemá obchvat a jezdí se skrz zástavbu. Na konci loňského roku byl otevřen obchvat Kolína, v roce 2010 ho dostal Nymburk a Moravské Budějovice, od roku 2008 se po něm jezdí v Jihlavě. Menší města jako Čáslav, Golčův Jeníkov nebo Habry ho mají ještě mnohem déle.

"Při cestě z Liberce do Telče to ještě loni bylo nejhorší v Kolíně. Teď už se na státní silnici zdržím pouze v Brodě na několika semaforech. Všechna ostatní města obchvaty už mají. Jen v Brodě se jezdí přímo přes město, i když po široké čtyřproudé ulici," říká František Cáha. Bydlí v Liberci, do Telče ale několikrát do roka jezdí za rodiči.

Nový obchvat obkrouží Havlíčkův Brod po jihovýchodní straně a spojí silnice číslo 38 a 34..

Nový obchvat obkrouží Havlíčkův Brod po jihovýchodní straně a spojí silnice číslo 38 a 34..