Přes padesát lidí z Havlíčkova Brodu zablokovalo na půl hodiny frekventovanou...

Přes padesát lidí z Havlíčkova Brodu zablokovalo na půl hodiny frekventovanou silnici I/38. Žádají vybudování obchvatu města. (1. červen 2011) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Jihovýchodní obchvat se stavět nebude, vzkázalo ministerstvo do Brodu

  • 7
Ministerstvo dopravy definitivně vzalo obyvatelům Havlíčkova Brodu naději na vybudování jihovýchodního obchvatu města. Vzkázalo, že se stavba nevyplatí, a že se jejího uskutečnění dočkají nejdříve v roce 2025. Situace by se možná obrátila, kdyby se na akci finančně podílel kraj nebo město.

"Kvůli obchvatu extra zasedala komise. Jenže to není ekonomicky životaschopná stavba. Ani po snížení nákladů se nedostane do příslušného koeficientu. Prospělo by mu, pokud by se na nákladech nad tento koeficient podílelo město nebo Kraj Vysočina," tlumočila informace zastupitelům ředitelka jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic Marie Tesařová.

V praxi to znamená, že ministerstvo dopravy bude zvažovat úplné pozastavení příprav. Situaci by mohlo změnit rozhodnutí města nebo kraje, že do projektu vloží stovky milionů korun. A to je téměř vyloučeno. Město tolik peněz nemá, kraj takový postoj odmítá.

"Současná vláda čím dál více přehazuje své starosti na bedra měst a krajů. My máme co dělat, abychom se postarali o zhruba čtyři a půl tisíce kilometrů svých silnic. Investovat do 420 kilometrů státních silnic rozhodně nechceme," vzkázal krajský náměstek pro oblast dopravy Libor Joukl.

Pro stát obchvat nebude přínosem

Pro stát však brodský obchvat nebude podle posledních měření přínosem. Za jednu a půl miliardy neodvede z města tolik dopravy, kolik by bylo potřeba. Oproti současnému průjezdu Lidickou a Masarykovou ulicí se nezkrátí čas jízdy.

Problémem je i stávající severovýchodní obchvat, který vede přes křižovatky a kruhové objezdy, dopravu na něm brzdí omezení na 70 a 50 kilometrů v hodině. "Stávající obchvat je dobré řešení pro Brod, ale pro jihovýchodní část je spíš problémem," přiznala Tesařová.

"Chtěli bychom se chytnout alespoň něčeho. Nebylo by možné obchvat stavět postupně alespoň po částech?" přemýšlel radní Libor Honzárek. Vrátil se tak k jedné z minulých variant.

Že obchvat citelně chybí, je zřejmé

Ani ta ale podle Tesařové není možná. Obchvat by měl opustit jednu silnici a na tu se pak vrátit. Investovat do přeložky, která spojí silnici první třídy s okresní komunikací, už nebude ministerstvo chtít vůbec.

Přestože jihlavské ŘSD jmenovalo brodský obchvat svou nejdůležitější prioritou na Vysočině, nedostane letos na nové investice, vyjma mimoúrovňové křižovatky v Pávově, žádné peníze. Do budoucna tak počítá spíš s generální opravou stávajícího průtahu.

Že obchvat chybí, se ukazuje i teď při uzavírce mostu v Dolní ulici. Po klidnějším pondělku přišel v úterý ráno kolaps. V Masarykově ulici auta stála, už tak kritickou situaci ještě zhoršila nehoda tří aut na mostě u Billy, u níž zasahovali policisté i hasiči.