Deset nových autobusů na plyn dodá Jihlavě firma Irisbus Iveco. Ilustrační foto

Deset nových autobusů na plyn dodá Jihlavě firma Irisbus Iveco. Ilustrační foto | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Jihlavu budou od července brázdit šetrnější autobusy na plyn

  • 1
Desítka nových autobusů na plynový pohon (CNG) bude do roka jezdit Jihlavou v barvách městské hromadné dopravy. Dopravní podnik (DPMJ) už má jasno, kdo deset vozů za 51 milionů korun vyrobí a dodá. Výběrové řízení, ve kterém rozhodovala jen cena, vyhrála firma Irisbus Iveco.

"Chystáme se podepsat smlouvu s termínem dodání prvních čtyř autobusů v polovině června. Autobusy by se na linkách měly objevit od července," potvrdil ředitel DPMJ Josef Vilím.

Zájemců o zakázku bylo hned několik, přihlášku do soutěže ale nakonec podali jen dva výrobci. Kromě Iveca třebíčský závod Tedom.

Co je to CNG

CNG (anglicky Compressed Natural Gas) je stlačený zemní plyn. Je používán jako palivo pro pohon motorových vozidel a je považován za relativně čistější alternativu k benzinu a motorové naftě.
Autobusy Citelis – mezi výhody autobusů na CNG patří nízká spotřeba paliva a nízká hladina produkovaných emisí na úrovni emisní normy Euro 6. Nezanedbatelnou předností je také nižší hlučnost ve srovnání s naftovými vozidly.

Stanice vyjde na 16 milionů, fungovat má od června

Dopravní podnik už má také jasno v tom, kdo postaví novou plnicí stanici pro autobusy na plyn. Stejně jako u autobusů, i při výběru dodavatele čerpací stanice na plyn byla jediným parametrem cena. "V této chvíli byly odeslány informace o výsledku výběrového řízení všem uchazečům," potvrdil Vilím.

Zájemců o zakázku bylo sedm, mezi nimi i firmy ze Slovenska. Pokud se nikdo neodvolá do 15 dnů, postaví plnicí stanici pražská firma Bonett za zhruba 16 milionů korun.

Stavba plnicí stanice podle Vilíma začne ještě v únoru. Dokončena musí být v červnu, tak aby byl dopravní podnik připraven na nasazení prvních čtyř nových autobusů na plynový pohon. Dalších šest vozů dodá Irisbus Iveco do roka.

Moderní autobusy ušetří až pět korun na kilometr

Nové autobusy vyřadí z vozového parku, čítajícího 29 vozů, dvacet let staré Karosy. Ty poputují do šrotu. "Staré vozy mají ještě schody a jejich stav je špatný, jsou zkorodované, s nejhoršími typy motorů. Už by byly neprodejné," dodal Vilím.

Nové nízkopodlažní autobusy s názvem Citelis na plynový pohon splňují už i emisní normu Euro 6, která bude v platnosti až od roku 2013. Kromě ekologických efektů se dopravní podnik těší i na ekonomické plusy nových vozů. "Autobusy na plyn nám v provozu na kilometru za současných cen pohonných hmot ušetří čtyři až pět korun," řekl Vilím.

Druhý, neúspěšný zájemce o zakázku, třebíčský podnik Tedom, neskrývá zklamání. "I vzhledem ke vzdálenosti výrobního závodu v Třebíči od Jihlavy byla naše nabídka postavena velmi solidně, a to především z pohledu provozních a servisních nákladů," zmínil marketingový ředitel Vlado Murár.

"Celková nabídka byla řádově o miliony korun vyšší," zdůvodnil rozhodnutí Vilím.

Vítězný Irisbus Iveco dodal loni téměř 600 plynových autobusů pro evropské zákazníky. Jejich autobusy jezdí třeba v Pardubicích či Karlových Varech, ale i Aténách nebo třeba Římě.