Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jihlavský kostel se honosí speciální klenbou. První ve střední Evropě

  8:58aktualizováno  8:58
U památek ve Francii a Vatikánu se inspirovali řemeslníci, kteří vymodelovali novou klenbu v Kostele svatého Kříže v centru Jihlavy. Ta je vytvořena pomocí speciální fólie, jejíž tloušťka je pouze dvě desetiny milimetru. Takovou klenbu nemá žádná jiná středoevropská památka.

Takto probíhalo modelování nové chrámové klenby. Řemeslníci pracovali v chrámu sv. Kříže v Jihlavě měsíce. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Chrám svatého Kříže postavili ve své době husité. Do dnešních dob však utrpěl mnoho šrámů. Kostel, který sloužil i jako kasárna a vojenský sklad, nyní zažívá renesanci. V těchto dnech dokončují řemeslníci poslední opravy historického skvostu. Týkaly se stavby nové klenby. O tu kostel hned dvakrát přišel.

"Nikdo neví, proč původní gotická klenba spadla, jestli za to mohl požár, zda na ni spadla věž nebo ji zničila nějaká vojska," zmínil jihlavský architekt Martin Laštovička, který současnou podobu opraveného kostela navrhoval.

Ještě předtím, než se z kostela stala kasárna vojáků rakouské monarchie, měl chrám už klenbu novou, klasicistní. Ani ta se nedočkala dnešních dnů. "Měla statické problémy, v devadesátých letech proto při opravě presbytáře byla stržena dolů," dodal architekt.

Klenba na míru vypadá jako původní

Klenbu pak nahradil nový železobetonový strop s podhledem. Právě na něj nyní specializovaná firma nainstalovala novou, unikátní klenbu. A to pomocí na míru vyrobených ocelových nosníků potažených speciální elastickou fólií. Ta je navíc tenká pouhé dvě desetiny milimetru.

"Vytvořili jsme tak lehkou jednoduchou konstrukci, která nijak nezatěžuje stávající stavbu a krásně vykresluje klenbu tak, jak vypadala původně," zmínil jednatel zhotovitelské firmy Jiří Karvánek.

V chrámu sv. Kříže  v Jihlavě obnovují řemeslníci klenbu. Práci dávných
V chrámu sv. Kříže  v Jihlavě obnovují řemeslníci klenbu. Práci dávných

Takto řemeslníci pracovali na obnově klenby.

Zakázka to však prý nebyla jednoduchá. Obvodové zdi ve dvanácti metrech nad zemí jsou dost vykloněné. Klenba musela být zaměřená přesně na míru.

"Nebylo možné vyrobit sérii ocelových nosných žeber, ale každé muselo být přesně na míru," vysvětlil Karvánek. Podle něj se jedná o jedinečný projekt v celé střední Evropě. Stejný typ falešné klenby mají instalovaný historické památky ve Vatikánu či ve Francii.

Z chrámu mohla být i diskotéka

Návrhem jednoduché klenby a oltáře chtěl architekt zároveň zvýraznit a přiznat původní historickou hodnotu dalších částí kostela. "Nechtěl jsem, aby klenba upoutala víc než historické prvky," vysvětlil architekt. Klenba má pozitivní vliv na akustiku prostoru, kde by se měly pořádat i kulturní akce.

Zbytky původní spadlé šestidílné gotické klenby jsou uloženy v depozitu města. Po opravě kostela by podle architekta Laštovičky mohly být její nejkrásnější části vystaveny přímo v boční kapli kostela.

Nová klenba v chrámu svatého Kříže v Jihlavě

Nová klenba v chrámu svatého Kříže v Jihlavě

Na nový vysoký oltář zhotovený ze stejného materiálu jako klenby zamýšlel Laštovička umístit přemyslovský kříž, úžasné řezbářské dílo ze 14. století, jež pochází z tohoto kostela. Kříž se sice za nějaký čas zpět do Jihlavy zřejmě vrátí, ale do kostela svatého Jakuba. To byla podmínka pražských premonstrátů, kteří jej střeží.

Chrám v Křížové ulici město koupilo před šesti lety v dražbě za šest milionů korun. Tenkrát hrozilo, že by v něm vznikla diskotéka. Rekonstrukce vyšla radnici zhruba na 27 milionů. Přes sedm milionů z této sumy pokryla evropská dotace.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nehoda dodávky, která narazila do návěsu kamionu na 93,5. kilometru ve směru na...
Řidiči to neubrzdili. Dvě smrtelné nehody na D1 měly stejný scénář

Opět náraz do kamionu, který stál kvůli koloně nebo předchozí nehodě. Na dálnici D1 na Vysočině zemřel tento týden už druhý řidič, který cestou ve směru na...  celý článek

(ilustrační snímek)
Na Vysočině se množí krádeže a ničení dopravních značek

Zbytečné bloudění po regionu, ale také například různé nebezpečné dopravní situace. To všechno mají na svědomí zloději a vandalové, kteří v posledních týdnech...  celý článek

Dva řidiči, kteří jezdili na stejné lince, připravili pomocí falešných čipových
Dopravci upouštějí od dálkových spojů, kraj se chystá linky nahradit

Desítky let brázdily silnice a jejich řidiči najeli miliony kilometrů. Mezi lidmi se pro ně vžily názvy „liberečák“ či „špindlerák“. Řeč je o dálkových...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.