Parkovací dům měl stát u jihlavských ulic Hradební a Žižkova.

Parkovací dům měl stát u jihlavských ulic Hradební a Žižkova. | foto: repro MF DNES

Jihlava vydala statisíce za projekty, z nichž zůstaly bezcenné papíry

  • 5
Jihlavský magistrát si už léta objednává různé projekty a studie, které nakonec nevyužije. Některé stály až půl milionu korun. Za jeden z těch "levnějších" z roku 2000 zaplatila radnice sto tisíc korun.

Vedení města tehdy chtělo stavět fitcentrum. O deset let později zastupitelé záměr vyřadili ze svých plánů. "Projekt je zastaralý, v současné době nerealizovatelný. Vznikla soukromá fitcentra, budovat městské zařízení už nemělo smysl," konstatoval mluvčí radnice Radek Tulis.

V roce 2000 také vznikl ambiciózní plán za víc než půl milionu korun na přestavbu areálu letního kina vedle zoo. Architekti tehdy navrhovali, aby se hlediště a jeviště amfiteátru spojily.

Dnes je rozděluje asfaltová plocha. Záměr také počítal s instalací sklopného plátna. To mělo dostat podobu jakési lodi, v níž by byla ukryta malá restaurace. Vše zůstala jen v říši snů. "Studie byla poplatná době a příliš velkorysá. Jak co do nákladů na rekonstrukci, tak i na provoz. Od záměru se upustilo," shrnul Radek Tulis.

Podle něho nebyla tehdejší práce architektů úplně zbytečná. Částečně posloužila při nedávné úpravě koryta Jihlávky a stavbě sousedního velkého dětského hřiště.

Ani parkovací dům nevyšel

Dalších 130 tisíc korun šlo v roce 2000 z městské pokladny na studii umístění parkovacího domu blízko Žižkovy ulice. Ani tento záměr nevyšel, přestože radní stavbu domu pro auta dodnes chtějí. Rozhodně nebude u Žižkovy ulice, kde se ozvali nespokojení obyvatelé.

"Je to řešeno výběrem nové lokality. Projektová dokumentace nebyla uskutečněna z důvodu petice občanů," uvedl Karel Hadrava, vedoucí kanceláře tajemníka jihlavské radnice. A tak i tuto studii později zastupitelé vyřadili ze svých plánů.

Magistrát v současnosti zamýšlí vystavět parkovací dům na třídě Legionářů, na který ale stále nemá peníze.

Ani u nádraží to nevyšlo

Radní také chtěli před deseti lety upravit okolí hlavního vlakového nádraží. Za studii město dalo 77 tisíc. Plánovali parkové úpravy i dopravní změny. "V současné době je to nereálné, protože jsou pozemky prodané soukromému vlastníkovi," popsal Karel Hadrava.

Vizualizace nového dopravního terminálu v Jihlavě, který má spojit vlakové a autobusové nádraží.
Vizualizace nového dopravního terminálu v Jihlavě, který má spojit vlakové a autobusové nádraží.
Vizualizace nového dopravního terminálu v Jihlavě, který má spojit vlakové a autobusové nádraží.

Vedení města rovněž nechalo udělat tři projekty na nová parkoviště za více než šedesát tisíc. A kde měly být, nejsou a nebudou? V ulicích Telečská, U Hřbitova a Zimní.

Tak dlouho nebyly na stavbu peníze, až se z projektů staly bezcenné papíry.

Opoziční TOP 09 míní, že vedení města v minulosti až příliš hýřilo v objednávkách různých analýz a studií, které se po čase odepsaly jako nevyužité a zastaralé. "Na jednom z posledních jednání zastupitelstva byly takto odepsány materiály v pořizovací hodnotě 1,78 milionu korun," uvedl šéf TOP 09 na Jihlavsku Miroslav Fuks.

Náměstek primátora Petr Pospíchal (ČSSD) připouští, že vedení města by se mohlo v této oblasti chovat obezřetněji. "Na druhou stranu ale pokud město nepořídí vůbec žádnou studii či projektovou dokumentaci, tak to taky nebude dobře. Vždy je nějaké procento projektů, které se nepoužijí," řekl Pospíchal.

Možným rekordmanem v počtu studií je Masarykovo náměstí. "Tam je jich na rekonstrukci možná deset, ale žádná se neuskutečnila," dodal náměstek.