Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ZMAŘENÉ DOTACE: Karta měla být revolucí, zůstala však pouze jízdenkou

  17:00aktualizováno  17:00
Její vývoj stál přes dvacet milionů korun a měla velké ambice. Mělo se s ní chodit do zoo i třeba na hokej a jezdit městskou dopravou. Téměř nic z toho však nenaplnila. Proto patří takzvaná Jihlavská karta do seriálu MF DNES o eurodotačních nedomyšlenostech.

Jihlavskou kartu mohou lidé využít jako jízdenku v MHD nebo na ni získat slevu při svozu komunálního odpadu. Původně však měla mít funkcí mnohem víc. | foto: Archiv MAFRA

„Původní návrh by byl příjemný pro lidi, kteří tady bydlí. Chodit s tím na bazén, hokej nebo fotbal... S minimálními náklady to mohlo fungovat například i ve stravovacích systémech ve škole. Bylo by to jednoduché a levné,“ stýskal si před časem ředitel dopravního podniku Josef Vilím.

Nejčtenější Zmařené dotace

Jihlava se totiž nevydala cestou dalších měst, jako jsou například Pardubice, Hradec Králové nebo Plzeň. Hradec Králové z přepravní Městské karty, jak ji nazývá, udělal multifunkční záležitost.

Lze jí hradit jízdné v MHD i v Pardubicích a služby a vstupné na hradeckém koupališti Flošna a v plaveckém areálu. V dalších institucích, jako jsou vědecká knihovna či školy, funguje karta jako registrační prostředek.

Karta v Jihlavě ztroskotala na politické neochotě

V Plzni pak například kartou zaplatíte nejen za svezení MHD, ale i za parkování auta. Plzeňskou kartou je možné i rezervovat vstupenky do městských divadel nebo s ní navštívit knihovnu.

Plzeň za zavedení této karty zaplatila 31,5 milionu korun. Její jihlavská chudší příbuzná stála zhruba o deset milionů korun méně, šestnácti miliony na její vývoj přispěla Evropská unie. Multifunkčnost však ztroskotala na politické neochotě.

Zmařené dotace

„My jako dopravní podnik jsme to neřešili. Zabývali jsme se jen dopravním využitím. Zbytek řešilo město a došlo k závěru, že to realizovat nebude. Přikládám to nechuti zúčastněných něco měnit,“ předestřel svou představu Vilím.

Podle něj sehrálo roli to, že řada zařízení ve městě, o nichž se uvažovalo, že by se k Jihlavské kartě připojila, už nějaký systém má. „A najednou by ho musela měnit,“ dodává šéf dopravního podniku.

Na multifunkčnost Jihlavské karty vedení Jihlavy rezignovalo zhruba před necelými třemi lety. „V případě rozšíření platebních funkcí bychom nebyli schopni konkurovat platebním kartám bank. Problémy se ukázaly jako neřešitelné, proto to v podstatě usnulo,“ přiznal v září 2013 Jaroslav Vymazal, tehdejší primátor a dnešní náměstek zodpovědný za dopravu.

A tak se z přelomové novinky stala pouze lepší jízdenka pro MHD.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vedení novoměstské radnice společně s Naděždou Blažíčkovou Horovou odhalilo ve...
Z malíře pokojů se stal profesorem umění. Blažíčka hnal talent i píle

Připomínku svého nejslavnějšího rodáka odhalili ve Slavkovicích. Uznávaný malíř Oldřich Blažíček se ve vesnici, která je místní částí Nového Města na Moravě,...  celý článek

Hasiči v Jihlavě likvidují požár společnosti na výrobu dřeva. Oheň zasáhl halu...
Ranní požár v továrně na zpracování dřeva už hasiči zlikvidovali

Od čtvrté hodiny ranní bojovali hasiči v Jihlavě s požárem, který vypukl v tamní továrně na zpracování dřeva. Plameny zachvátily halu a dopravníky uvnitř...  celý článek

Jednou z hlavních postav Pražského jara 1968 a chystaných reforem socialismu...
Poslali děti pro zásoby a zmizeli ve studiu. Při okupaci pomáhal rozhlas

Před 49 lety začala okupace tehdejšího Československa vojsky Varšavské smlouvy. Do Žďáru nad Sázavou dorazily polské jednotky. Manželé Holoubkovi o dění...  celý článek

Škoda Octavia 2.0 TDI 2016 ·
Škoda Octavia 2.0 TDI 2016 ·

r.v. 2016, naj. 26 010 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.