V roce 2009 město vybudovalo dětem na jihlavské Havaji hřiště. Nyní se celá lokalita s holobyty obývanými převážné Romy postupně ruší.

V roce 2009 město vybudovalo dětem na jihlavské Havaji hřiště. Nyní se celá lokalita s holobyty obývanými převážné Romy postupně ruší. | foto: Magistrát města Jihlavy

Jihlavská Havaj s holobyty postupně mizí. Co je nahradí, není jisté

  • 0
Podle původních prohlášení měla být už část Jihlavy, které se lidově říká „Havaj“ a kde v minulosti nalezli útočiště sociálně slabší lidé, vylidněná. Stále zde však bydlí dvě rodiny. Poslední objekty půjdou k zemi příští rok.

„Hledáme jim náhradní byty. Situaci trochu ztěžuje fakt, že jedna z osob je na vozíku, proto musíme najít místo s bezbariérovým přístupem,“ vysvětluje Dana Kratochvílová, vedoucí jihlavského odboru správy realit.

V předchozích měsících šly na „Havaji“ k zemi domy, v nichž bývaly městské holobyty. Minulý týden pak skončila demontáž unimobuněk. V současné době zbývá strhnout poslední dva objekty. Loni v létě, kdy se rozhodlo o demolici, žilo v lokalitě zhruba dvacet lidí. „Dřív jich tam však bylo kolem stovky,“ tvrdí Petr Pospíchal, náměstek primátora zodpovědný za správu realit a bytů ve vlastnictví města.

Kam se všichni tito lidé odstěhovali, je složité dohledat. Těm, co pravidelně hradili nájemné, jihlavský magistrát nabídl jiné bydlení v městských bytech.

„U těch dalších se to těžko odhaduje. S největší pravděpodobností skončili někde u příbuzných,“ odhaduje Pospíchal.

„Holobyty, které byly určené pro neplatiče, se postupně uvolnily samy. Když lidé neplatili, vypověděla se jim smlouva,“ vysvětluje Kratochvílová. Podobně se město zachovalo i v případě ubytovny, kterou zde provozovalo. Lidé měli podepsané smlouvy na dobu určitou. Po jejich vypršení museli odejít.

Parkoviště, či vnitřní okruh? Nebo snad obojí?

Po stržení zbývajících dvou budov, které by měly jít k zemi zřejmě v příštím roce, musí vedení města vyřešit, jak s volným místem naloží.

„V územním plánu je vedeno jako plocha určená pro dopravní infrastrukturu,“ přibližuje Pospíchal.

Variant k využití se nabízí víc. Jednou z nich je i parkoviště, které by mělo sloužit návštěvníkům ústředního hřbitova. Právě ti totiž momentálně nejvíce trpí nedostatkem míst pro auta v této části města. O zmíněné možnosti se mluvilo už loni v létě, kdy město oznámilo svůj záměr „Havaj“ zbourat.

Jenže záměr se kříží s trasou vnitřního okruhu, kterou na sklonku loňského roku odhlasovali jihlavští zastupitelé. Ti tehdy vybírali ze dvou možností. Kromě té schválené byla ve hře ještě takzvaná jižní varianta. Ta počítala s tím, že by městský okruh procházel těsně kolem hřbitova a komunikace by ústila do ulice U Cvičiště. Jenže by se musel ubourat kus hřbitovní zdi, k čemuž se negativně vyjádřilo Ministerstvo kultury.

„Proto teď musíme vést okruh dále od centra. I tak si ale myslím, že se na plochu, která vznikne zbouráním holobytů a unimobuněk, vejde jak silnice, tak i parkoviště,“ tvrdí Pospíchal s tím, že by mělo pojmout také zvýšený nápor motoristů během podzimních dušiček.

Ovšem podle primátorova náměstka Josefa Kodeta, do jehož kompetencí patří právě doprava, na parkoviště místo nezbude. „Musíte si uvědomit, že je potřeba tam mít ještě obslužné komunikace,“ připomíná Kodet s tím, že definitivní rozhodnutí padne, až bude schválen nový územní plán.

Rozhodovat se bude v září

Ten chtěli zastupitelé odsouhlasit ještě letos. V současném složení k tomu budou mít poslední příležitost v polovině září. Už teď je ale jasné, že se jim to nemusí podařit. Právě v souvislosti s vnitřním okruhem vznikla ve městě petice s názvem Zachraňte Sasovské údolí! Její signatáři chtějí zabránit stavbě mostu, jenž má překlenout zmíněné údolí a který je součástí zamýšleného okruhu.

„Lokalita Sasovského údolí podél řeky Jihlávky náleží historicky k nejstarším rekreačním oblastem občanů. Její velkou předností je snadná dosažitelnost, proto je hojně využívána k denní rekreaci a sportovním aktivitám,“ stojí v petici.