Na tenhle most přitom může vjet jen blázen. To si pomyslí každý, kdo se zblízka podívá na přemostění řeky Jihlavy u Pazderníkova mlýna za Vladislaví na Třebíčsku, které ústí na hlavní silnici směr Brno.
Mostek se rozpadá, podpěry se řítí, přitom koryto řeky má strmé břehy a je poměrně hluboké.
Místním to ale evidentně nevadí, lidé si tudy desítky let s oblibou krátí cestu do Pozďátek i nedaleké chatové oblasti. Běžně tu projíždějí rodiny s dětmi, nedávno dokonce autobus s cestujícími.
Místo, které nikdo neřeší
Proč nebezpečný stav existuje a nikdo ho neřeší? Můžou za to zašmodrchané vlastnické vztahy i nedostatek peněz, ale především neuvěřitelná absence disciplíny řidičů, pro které zákazová značka není zeď.
Vladislav se brání, že most není ničí, tedy ani její, a lidé jsou ignoranti, když sem vjíždějí i přes zákaz. Dopravní policisté zase říkají, že Vladislavští nerespektují jejich nařízení dát sem pevnou závoru, pokud značky nestačí. Kraj tvrdí, že majetkově se ho "dílo" netýká.
Prapodivný a kdysi zřejmě provizorní výtvor sedláků, kteří potřebovali přes řeku zajíždět k mlýnu a na pole, nemá majitele.
Krajská silnice od Pozďátek končí v krajině těsně před mlýnem místo křižovatkou na mostě. Ten se nachází v katastru Vladislavi, ale ta s ním nechce mít nic moc společného, stavba nového by byla drahá.
Řidiči nerespektují značku a odtahují těžkou traverzu
"Jsou tam už třetí zákazové značky a tunu vážící položená traverza přes cestu. Kdyby lidé značky respektovali, neházeli je pryč a traverzu pravidelně neodtahovali, byl by klid. Není určený vlastník, muselo by to jít k soudu a my jako obec máme opravdu spoustu jiných věcí k řešení a placení. Postavit nový most by stálo čtyři miliony, je to drahé," konstatoval vladislavský starosta Jan Havlena s tím, že most ústí na silnici 1. třídy.
Tam prý nikdo nepovolí napojení, protože je potřeba udělat odbočovací pruh, na což není místo kvůli těsnému sousedství s železnicí a řekou. Dopravní inženýr Jan Roudenský toto stanovisko vidí jako alibismus.
"Jasně jsme Vladislavi řekli, ať tam kromě značek nainstaluje napevno zamčenou bytelnou závoru, když už most musí stát a nezbourají ho. Ale oni v žádném případě nechtějí, že by lidi řvali, protože tudy jezdí. Zapomeňte, že my, policisté, si vezmeme svářečku a půjdeme tam dávat závoru. Sice stavba nemá faktického majitele, ale je v katastru nějaké obce, ta by měla chránit své lidi před nebezpečím, když o něm ví," myslí si Roudenský.
Podle něj by ovšem na prvním místě sami řidiči měli respektovat zákony a už značka zákaz vjezdu by je měla odradit.
I Marie Tesařová, ředitelka jihlavského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic, které spravuje hlavní silnici, kam mostek ústí, věc vidí poměrně jednoznačně: "Pokud je most na spadnutí a nemá vlastníka, ať ho Vladislav zbourá, je v jejím katastru."