V Jihlavě už se ostny neobnovují. U nebezpečného přechodu blízko pumpy Shell jsou teď na silnici jen zbytky barvy. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Trojrozměrné ostny dopíchaly. V Jihlavě mizí z přechodů pro chodce

  • 1
Před několika lety to byla módní novinka a její tvůrci tvrdili, že zvýší bezpečnost na silnicích. Nejen v Jihlavě už se ale přestávají používat malované 3D ostny, které měly zpomalit řidiče u těch nejnebezpečnějších přechodů.

Už jenom blednou, pomalu se ztrácejí. Ale ještě jsou na silnicích vidět jejich poslední zbytky. Před několika lety je silničáři nastříkali třeba na nebezpečné přechody pro chodce u jihlavského hřbitova nebo blízko pumpy Shell.

„Je to optický klam, ale donutí to řidiče přibrzdit,“ tvrdili o namalovaných 3D ostnech vedle zeber jejich tvůrci.

Trojrozměrné ostny u přechodů se na silnicích v Česku začaly objevovat před jedenácti lety. Z pohledu řidiče vypadaly takto.

Ale minimálně v Jihlavě tato metoda zklamala. „Zjistili jsme, že to není to pravé opatření. Nefungovalo to opticky tak, jak jsme si představovali. Ono to asi nebylo ani dobře provedené, protože na Brněnsku jsem si všiml, že to vypadalo lépe. Po dohodě s krajem jsme usoudili, že tohle už tady dělat nebudeme,“ popsal Jiří Kučera, dopravní inženýr policie v Jihlavě.

Některé další odborníky na bezpečnost v dopravě jihlavské rušení ostnů překvapilo. „Já byl rád, když se to začalo před lety dělat. Cokoliv avizuje blížící se přechod a přispěje k bezpečnosti, je dobré. Tím myslím i ty bílé trojúhelníky před přechody,“ uvedl za BESIP Miroslav Charouz. Tato organizace se zabývá bezpečností silničního provozu.

Rozšiřovat budou horní nasvícení přechodů

Charouzovi se líbí, jak jsou třeba výrazné přechody v Chorvatsku, kde do bílé barvy přidávají drcené sklo. Tím pádem se zář ze světlometů za tmy hodně odráží. V Česku je tradičnější klasická bílá barva, která je brzy zaprášená a matná.

Ostny platí hlavně na řidiče, kteří konkrétní město moc neznají. Místní je po čase ani nevnímají.

Podle Jindřicha Friče z Centra dopravního výzkumu můžou být trojrozměrné přechody přínosné, pokud jsou nastříkané dobře, na vhodném místě a za dobrých světelných podmínek.

V Jihlavě se neujala ani další novinka, blikající diody přímo ve vozovce. Někdejší náměstek primátora Radek Vovsík přivezl tento nápad z Trutnova, kde je viděl. V Jihlavě byly na nebezpečném přechodu u hřbitova.

„Za snížené viditelnosti spíš přitahovaly oči řidiče a oslňovaly, než aby se díval na chodce. Od toho jsme také upustili,“ sdělil Jiří Kučera. Na čem se ale policie a hejtmanství shodly, je horní nasvícení přechodů. „To budeme rozšiřovat. Pokud má řidič dát chodci přednost, musí ho hlavně vidět,“ dodal Kučera.