Podle studie bude v dohledné době ve středu města chybět asi dva a půl tisíce parkovacích míst. Bude proto třeba změnit systém parkování i vybírání poplatků. (Ilustrační snímek)

Podle studie bude v dohledné době ve středu města chybět asi dva a půl tisíce parkovacích míst. Bude proto třeba změnit systém parkování i vybírání poplatků. (Ilustrační snímek) | foto: MAFRA

Jihlava přijala parkovací koncepci. Studie je plná chyb, tvrdí opozice

  • 0
Jihlavští zastupitelé v úterý po dlouhé diskuzi schválil koncepci, která se zabývá změnou parkování v centru města. Studie ostravské firmy má však podle opozice chyby pramenící z neznalosti prostředí a peníze za ni přišly vniveč.

"Kde se v tom materiálu schovala ta koncepce?" zahájila otázkou diskusi na téma o parkovací studii opoziční zastupitelka za TOP 09 Věra Podhorská. "Asi jste si hrála v dětství málo na schovku," odvětil jí primátor Jaroslav Vymazal (ODS).

"To je od vás vtipné, ale ta koncepce v materiálu není a doufám, že jste za něj nezaplatili," nedala se Podhorská. "Je to pouhý souhrn, který dal dohromady poznatky, které už na radnici jsou z předchozích analýz a koncepcí a jiné věci vůbec neřeší. Chybí v ní vazba na případnou dopravu," nelíbí se Podhorské.

Co studie navrhuje?

Dokument rozvrhl širší centrum města do sedmi zón. V centru navrhuje až hodinu stání zdarma. Nejpřekvapivější ve studii je formulace autobusového nádraží jako "Obchodní centrum Fritzova" - v místě autobusového nádraží počítá s obchodním centrem s parkovištěm až pro 400 automobilů. Koncept navrhuje i místa pro parkovací domy, třeba u zoo či v proluce nedaleko Snahy.

"Jestli si někdo myslí, že v Jihlavě objeví Ameriku v parkování, tak je to nemožné, musí vycházet z faktů, které tady jsou," nechal se naopak slyšet opoziční zastupitel za KSČM Pavel Šlechtický.

Opozice z pravého politického spektra však i dál studii nešetřila. A to přesto, že v sále na chvíli selhala technika a nezbylo než se o slovo hlásit ručně. "Vidím v koncepci řadu chyb a postupovat cestou chyb, to se mi nelíbí," prohlásil opoziční politik za Krásnou Jihlavu Vladislav Jiroušek.

"Chyby pramení z neznalosti prostředí"

Opozici materiálu za necelých dvě stě tisíc od ostravské firmy Udimo vyčítá hlavně chyby, které podle ní pramení z neznalosti prostředí. Náměstek primátora pro dopravu Josef Kodet ale připomněl, že materiál byl projednáván komisí pro dopravu za účasti policie, strážníků i Služeb města Jihlavy.

"Diskutovali jsem nad ním, řada připomínek do materiálu byla zapracována," reagoval Kodet.

Ke studii mají výhrady i politici z vedení města. "Především, když budujeme nějaké parkovací plochy, tak se k nim pak také musíme dostat," podotkl náměstek primátora František Zelníček (ČSSD). "Pokud by se třeba vybudoval parkovací dům za Snahou, jak studie navrhuje, tak by doprava k němu byla problém," upřesnil.

"Ve studii také stojí, že parkoviště u zoo není využíváno, což je absolutní nesmysl. Na druhou stranu tam autoři ale navrhují další dvě patra parkovacích ploch, tím si sami sobě ve studii odporují," nelíbí se zastupiteli Jirouškovi, bývalému řediteli jihlavské zoo.

"Je to studie zpracovaná na nějakých dvacet třicet let. Je to živý materiál, může se mi na něm něco líbit a něco ne, ale byl bych rád, aby se s ním do budoucna pracovalo," konstatoval náměstek Zelníček.

Úpravy přednádraží by mohly začít letos

A podle náměstka Kodeta přinesla studie i nová fakta. "Ukazuje nám, že v dohledné době bude chybět asi dva a půl tisíce parkovacích míst ve středu města a že bude třeba změnit systém parkování i vybírání poplatků a především zvýšit počet parkovacích míst pro lidi, kteří přijíždějí do města za zaměstnáním. Pro ty by se měla zřídit parkovací místa na obvodu historické části města, ne přímo v jeho centru," poznamenal.

Podle primátora Vymazala zpracovaná koncepce obsahuje všechny moderní prvky, které se dnes v moderních městech uplatňují. "A toho bychom měli využít. Koncepce je takový základ, od kterého se odpíchneme a můžeme potom přijít s konkrétními kroky tak, aby se to ve městě projevilo."

Prvním takovým krokem by podle něj mohla být například stavba dlouho uvažovaného parkovacího domu na třídě Legionářů a také stavba dopravního terminálu v lokalitě městského nádraží. První úpravy přednádražního prostoru a příjezdové silnice by mohly začít ještě letos, pokud projekt podpoří Evropská unie dotacemi.