Doprava v Jihlavě houstne. Magistrát proto přemýšlí, kudy vést nový silniční okruh městem, který by objížděl centrum, ale nebyl vyloženě obchvatem.

Doprava v Jihlavě houstne. Magistrát proto přemýšlí, kudy vést nový silniční okruh městem, který by objížděl centrum, ale nebyl vyloženě obchvatem. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Jihlava plánuje městský okruh. Autům ustoupí hřbitov, nebo zahrádkáři

  • 1
Doprava v krajském městě Vysočiny houstne, a na radnici proto vznikají řešení, jak auta po Jihlavě usměrňovat. Radní posuzovali dvě varianty okruhu kolem města a přiklonili se zatím k té, která by začínala poblíž pumpy Tank Ono v lokalitě Havaj. Druhou možností je táhnout silnici mezi hřbitovem a areálem vodařů.

Nyní se vedou debaty o jižní části okruhu městem, který by jako celek propojil sídliště Březinky s nádražím Jihlava-město, ulicemi Hamerníkova a U Cvičiště a dále by pokračoval přes lokality U Hřbitova, Skalka a okolo vysílačky. Navázal by silnicí na Kosov a dále na výpadovku směrem na Brno.

A důvod těchto debat? Město se rozrůstá. Na jihu by mohly vzniknout nové lokality pro bytovou zástavbu. Veškerá doprava zatím přitom míří přes Znojemský most.

To celé je obrovský projekt za stovky milionů korun. V případě jeho jižní části jsou ve hře dvě varianty, kde by mohl "bulvár" začínat.

První možností je křižovatka silnic Žižkova a U Cvičiště. Okruh by v tomto případě ve zhruba prvních stech metrem vedl podél hřbitova a areálu Vodárenské akciové společnosti a pak přibližně pět set metrů skrz sídliště.

"V případě zásahu do hřbitovní zdi jsme narazili na nesouhlas ministerstva kultury. Přišla také petice od občanů, kde je zhruba 500 podpisů proti výstavbě této varianty," uvedl hlavní architekt města Tomáš Lakomý. Výhodou této varianty je bezprostřední napojení na frekventované ulice. Městský silniční okruh by tak byl v této variantě využívanější.

V penězích rozdíl není, obě varianty by přišly až na 900 milionů

"Je otázka, co lidé na sídlišti chtějí. Zda mít okruh blíže ke svým domům, nebo dále od nich, ale s tím, že více aut pojede po Telečské ulici," poznamenal Lakomý. "První varianta je jednoznačné, efektivní a logické napojení městského silničního okruhu," doplnil.

Druhá varianta by začínala na křižovatce u pumpy Tank Ono a vedla lokalitou Havaj. "Lidé, kteří tady mají zahrádky, se zase ozývají, aby okruh šel jinudy," řekl Lakomý.

Výhodou tohoto řešení je, že nebude nutné zasahovat do hřbitovní zdi. Mezi "minusy" naopak patří větší délka trasy a narušení rekreačního prostoru, tedy některých zahrádek. "Pokud jde o finance, velký rozdíl mezi variantami není," pravil dopravní inženýr radnice Zdeněk Dvořák.

O tom, která varianta se zvolí, budou diskutovat na prosincovém zasedání zastupitelé města. Nejužší vedení Jihlavy se záležitostí už zabývalo a podle Tomáše Lakomého doporučilo upřednostnit druhou variantu, tedy přes Havaj.

Co by toto znamenalo pro jiný záměr města, vybudovat nové parkoviště pro ústřední hřbitov? "Parkoviště se tam také vejde, byť menší. A zachovány by byly také garáže, které na Havaji jsou," uvedl dopravní inženýr Dvořák.

Podle předběžných odhadů by celý okruh městem přišel zhruba na 800 až 900 milionů korun. Jeho jižní segment by mohl stát okolo 400 milionů. Jihlava se na stavbu pokusí získat dotace. Podle Zdeňka Dvořáka by mohla stavba začít zhruba za tři roky.