Asi nejjednodušším řešením je zažádat na magistrátu o rezidentskou či předplatitelskou kartu, která dotyčnému umožní legálně zaparkovat v zóně příslušné jeho bydlišti. Jenže...
Počet vydaných karet je vyšší, než skutečný počet parkovacích míst. A navíc na rezidenčních místech často parkují neukáznění řidiči, kteří patřičnou kartu nevlastní.
„Konkrétně u nás v Hluboké ulici je před domem plno hlavně v úřední dny magistrátu. Každou chvíli se mi stane, že přijedu a nemám kde zaparkovat,“ zlobí se Monika Zachrlová bydlící v centru Jihlavy.
„A když zavolám městskou policii, tak přijedou, dotyčným dají lístek za stěrač a mně řeknou, ať si zaparkuju jinam,“ doplňuje.
Počet míst v jednotlivých parkovacích zónáchZóna A (centrum) 140 - vydáno karet 245 Zóna B (centrum) 85 - vydáno karet 139 Zóna C (centrum) 184 - vydáno karet 297 Zóna D1 (U Pivovaru) 155 - vydáno karet: 170 Zóna D2 (Srázná) 114 - vydáno karet 118 Celkem míst 678 - vydáno karet 969 Zdroj: Magistrát města Jihlavy |
Z magistrátu se ani jí, ani manželovi na upozornění či podnět týkající se tohoto problému zatím nikdo neozval. „Napsal jsem, že platím ročně za dvě parkovací karty tři tisíce korun a pak přijedu domů a na místě mi stojí lidi, kteří žádná pravidla nedodržují,“ říká Jan Zachrla.
Podobný problém však trápí majitele karet i v jiných ulicích Jihlavy. „Nedávno jsem jel domů z práce a půl hodiny jsem objížděl barák, než se uvolnilo místo,“ přidává svoji zkušenost pan Honza, který bydlí v Husově ulici. „Zajímalo by mě, proč vydávají víc karet, než kolik je míst,“ rozčiluje se.
„Já nemám žádné negativní reakce,“ reaguje náměstek primátora pro oblast dopravy Jaroslav Vymazal. „Třeba kamarád podnikatel, který má provozovnu v centru, se také potýkal s tím, že mu na místě stojí auta bez karet, a nakonec zjistil, že on sám vlastně může jet z Doliny trolejbusem,“ doplnil.
Neukázněným řidičům, kteří blokují rezidentská místa, hrozí pokuta až do výše dvou tisíc korun, ovšem na rozdíl od předchozích let už se v Jihlavě nemusí bát, že jim policie zablokuje auto „botičkou“.
„Je pravda, že botička byla viditelná, ale výzva je záludnější. A v zásadě jsme schopni obsáhnout mnohem víc neukázněných řidičů. Věřím, že v budoucnu se efektivnost tohoto řízení projeví,“ přesvědčuje zástupce ředitele Městské policie v Jihlavě Stanislav Maštera.
O problémech s parkováním moc dobře ví také vedení Jihlavy. „Počet aut narůstá a je potřeba situaci řešit. Proto existuje základní verze parkovací koncepce, která se týká hlavně středu města. Ale řešení není otázkou jednoho roku,“ upozorňuje Vymazal.
„Musíme nastavit parkovací politiku tak, aby byl vytvořen například dopravní terminál (společné autobusové a vlakové nádraží – pozn. redakce), který bude pro lidi natolik zajímavý, že nechají auto doma,“ předkládá jednu z možností.
V dohledné době se podle něj chystá také další parkovací zóna, která by se měla týkat mimo jiné Vrchlického a Erbenovy ulice.