Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Henzlík

Jihlava dá peníze na dožívající atletickou dráhu, zimák opět odkládá

  • 1
O modernizaci sportovišť v pondělí debatovali jihlavští zastupitelé. Zatímco návrh na spolufinancování rekonstrukce atletické dráhy na stadionu Na Stoupách schválili, rozhodnutí o budoucnosti Horáckého zimního stadionu opět odložili. A tak se zřejmě novinek dočkají dříve atleti, než hokejisté.

Horko těžko se rodila podpora projektu rekonstrukce atletické dráhy na stadionu v ulici Na Stoupách.

Dlouhá a místy i ostrá diskuse mezi zastupiteli se vedla nejenom o potřebnosti rekonstrukce dráhy za 33 milionů korun, ale i o chybějící dlouhodobé koncepci sportu a investičních záměrů města.

„Rekonstrukce atletické dráhy je nekoncepční,“ kritizoval zastupitel Miroslav Tomanec z opozičního uskupení Forum Jihlava.

„Poslední rekonstrukce dráhy byla v roce 2004. Nyní je povrch v nevyhovujícím stavu, drobí se. Tam, kde jsou startovací bloky, se dráha úplně vytrhává. Je opravdu nutná modernizace,“ vyjádřila se předsedkyně jihlavské komise pro sport, tělovýchovu a volný čas Jana Nováková Hotařová (ČSSD).

Doplnila, že atletický ovál využívají nejenom atleti, ale i členové různých sportovních klubů či děti ze sportovních tříd.

V Jihlavě by se po rekonstrukci mohly konat prestižní závody

V rámci chystaného projektu by mělo dojít k odstranění stávajícího umělého povrchu atletické dráhy, koulařského sektoru a drátěného oplocení. Následně by měl být vybudován atletický ovál s vodním příkopem i sektory pro skokanské a vrhačské disciplíny.

Povrch by měl odpovídat parametrům Mezinárodní asociace atletických federací IAAF a v Jihlavě by se tedy mohly konat i prestižní závody.

Zásadní rekonstrukce zázemí pro atlety v Jihlavě je ovšem podmíněna dotací ministerstva školství. Ta může maximálně pokrýt 60 procent uznatelných nákladů a nejvýše dosáhne 20 milionů korun. Zbytek by zaplatilo město.

Náměstek primátora Radek Popelka z hnutí ANO poznamenal, že šance na získání takové podpory je minimální.

„Tak proč se o tom vůbec bavíme?“ kontroval okamžitě Tomanec. „Chybí mi jasná koncepce sportu a investic. Teď mi přijde, že se nám tady předkládá něco jenom kvůli tomu, že jsou vypsané dotace a že to tedy zkusíme,“ podotkl.

Do sportoviště Na Stoupách už Jihlava vložila desítky milionů

K potřebě vytvořit širší koncepci investic, nejen těch do sportovišť, se připojili i někteří další zastupitelé.

„Dejte nám čas alespoň do konce ledna. Mým záměrem je vytvořit strategickou koncepci alespoň na deset let tak, abychom nemuseli takto živelně schvalovat jednotlivé projekty. Je to ale sisyfovská práce. Bavíme se o investičních záměrech od kultury až po rekonstrukci chodníků,“ vzal si slovo radní Daniel Mayer (ANO).

Zastupitelé otevřeli i otázku, zda se v našich klimatických podmínkách raději nezaměřit na krytá sportoviště a finance nesměřovat raději tam.

„V případě, že dotace na modernizaci stadionu Na Stoupách nebude poskytnuta, záměr se přepracuje pouze na opravu povrchu atletické dráhy,“ řekla vedoucí radničního odboru rozvoje města Alena Kottová.

Už v minulých letech město do sportoviště Na Stoupách značně investovalo. Vyrostla zde tribuna a další zázemí. Modernizace sportovního areálu a jeho okolí vyšla na 66 milionů korun. Městu se na ni podařilo získat 85 procent z fondů EU.

Návrh na spolufinancování „atletického“ projektu nakonec jihlavští zastupitelé schválili jasně: třicet hlasů pro, jen čtyři proti.

Co se zimákem? Vedení města dostalo dva měsíce času navíc

Naproti tomu stále ještě není jasno, co bude s modernizací Horáckého zimního stadionu. Dva měsíce navíc dostalo vedení města na předložení návrhu rekonstrukce hokejového i krasobruslařského stánku.

V tomto případě byla také diskuse zastupitelů dlouhá, trvala asi 40 minut. A po ní pořád není zřejmé, zda město půjde cestou stavby extraligové areny, vybuduje menší stadion, nebo jen opraví střechu.

„Stávající studii, kterou máme, budeme za pár let proklínat,“ pravil opoziční zastupitel Tomanec.

Vytýká kupříkladu to, že projekt moderního stadionu nepočítá s obchodními prostory či propojením s okolím - autobusovým nádražím a třeba pivovarem.