Speciální pedagogické centrum nabízí dětem k relaxaci a rozvoji smyslového vnímání i tuto speciální místnost. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Kraj Vysočina chce mít speciální dětské centrum. Jihlava mu ho ale nedá

  • 0
Po slučování středních škol se Vysočina pouští do centralizace pedagogicko-psychologických poraden. V té souvislosti se ozvala Jihlava, která nehodlá kraji přepustit svou pýchu - speciální pedagogické centrum starající se o děti s různými zdravotními či mentálním handicapy.

Speciálně pedagogické centrum v Jihlavě kraji nedáme. Takové stanovisko předal primátor Rudolf Chloupek vysočinské radní pro oblast školství Janě Fialové (oba z ČSSD).

Pedagogicko-psychologické poradny a speciální pedagogická centra se od 1. července sloučí pod jednu organizaci a společně budou fungovat pod hlavičkou Pedagogicko-psychologická poradna a Speciálně pedagogické centrum Vysočina.

Součástí plánu je také snaha odštěpit speciálně pedagogická centra od škol.

Kraj by v rámci změn rád převzal i činnost Speciálně pedagogického centra (SPC) v Jihlavě, které však zřizuje jihlavský magistrát jako součást Mateřské školy Demlova.

„V této věci probíhala jednání a zatím nedošlo ke shodě. Chceme ale najít nějaké řešení,“ sdělil Kamil Ubr, vedoucí krajského odboru školství.

Jihlavský magistrát se však svého SPC, jež poskytuje péči dětem se zrakovým, mentálním, tělesným, sluchovým a řečovým postižením, dětem s více vadami a dětem s poruchami autistického spektra, rozhodně nechce vzdát.

Primátor: Vzniká tady moloch

Toto centrum město postupně budovalo 25 let. „Na rozdíl od kraje jsme do něj investovali značné finance. Je v naší budově, je propojené s mateřskou školou, máme tam erudované pracovníky a skvěle to funguje. Je to naše pýcha, protože podobné pracoviště není široko daleko a už nyní má prakticky krajskou působnost,“ vysvětluje jihlavský primátor a také dlouholetý pedagog Rudolf Chloupek.

„Není důvod měnit organizační strukturu něčeho, co funguje, nebo se toho jen tak vzdávat ve prospěch takového molochu, který tu vzniká. Osobně si myslím, že taková centralizace není příliš vhodná,“ dodává.

Také ředitelce jihlavského SPC Ljubici Váchové se pod křídla kraje nechce.

„Centrum jsme pod městem dlouho budovali. Zajišťuje péči pro 1 600 dětí na vysoké odborné úrovni. Samozřejmě máme obavy z toho, že každé slučování nebo změny kompetencí mohou přinést problémy. Navíc sloučení s Pedagogicko-psychologickou poradnou není optimální řešení. Byl by to spíš krok zpět,“ myslí si ředitelka Speciálně pedagogického centra a mateřské školy v jihlavské Demlově ulici.

Upozorňuje, že SPC pracuje v terénu s rodinami, zatímco poradna vykonává spíše diagnostickou činnost. Radní kraje Jana Fialová se ale myšlenky SPC pod hlavičkou krajské organizace nechce jen tak vzdát.

„Rozhodnutí pana primátora akceptuji, ale budu se ho snažit dál přesvědčit o tom, že se o toto rodinné stříbro budeme dobře starat a bude u nás v dobrých rukou. Myslíme si totiž, že je to logický krok a SPC by pod tuto organizaci mělo patřit,“ dodala.

Ředitelé: Potlačíte specifika jednotlivých pracovišť

Podle ní i vedoucího krajského odboru školství Kamila Ubra Vysočina sloučením jednotlivých poraden reaguje na schválenou novelu školského zákona, která nastavila nové principy ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání a přináší zvýšené nároky na poradny.

Nová struktura by podle zástupců kraje měla přinést lepší a rovnoměrné pokrytí služeb a jejich sjednocení.

„Zjednodušit by se mělo samotné řízení organizace, bude jednotná statistika i evidenční systém. Nabízené služby by se měly rozšířit například o kariérní poradenství. A především chceme sjednotit přístup k inkluzivnímu vzdělávání,“ vypočítává klady Ubr.

Sídlo bude mít nová krajská organizace v Jihlavě na třídě Legionářů. Jejím šéfem bude Milan Pavlík, ředitel Pedagogicko-psychologické poradny a Speciálního pedagogického centra ve Žďáru nad Sázavou.

Stávající poradny v jednotlivých okresech - Třebíč, Havlíčkův Brod, Pelhřimov a Žďár nad Sázavou - zůstanou i nadále na svých adresách. Budou fungovat jako detašovaná pracoviště. Pokračovat mají i všichni stávající vedoucí.

Současní ředitelé jednotlivých pedagogicko-psychologických pracovišť na společné schůzce nastínili i možná rizika sloučení. Hlavní problémy vidí v nárůstu administrativy, potlačení specifik jednotlivých pracovišť a tím i omezení nabídky služeb nebo v menší pružnosti při řešení problémů.

„Centrální pracoviště nemusí být vždy ku prospěchu,“ míní Ljubica Váchová.