Letiště v Jihlavě-Henčově přestává na konci podzimu sloužit, protože tam chybí...

Letiště v Jihlavě-Henčově přestává na konci podzimu sloužit, protože tam chybí zpevněná přistávací dráha. | foto: Archiv, MAFRA

Do letiště v jihlavském Henčově město a kraj nasypou 60 milionů

  • 4
Po deseti letech od původních plánů dostává konkrétní podobu modernizace letiště v Jihlavě-Henčově. Kraj by měl uvolnit 30 milionů korun, město zajistí druhou polovinu peněz.

Za zhruba šedesát milionů korun, o které se rovným dílem podělí město Jihlava a kraj Vysočina, by mělo do roka letiště získat moderní přistávací plochu, celoročně využitelnou.

Ta má nahradit stávající travnatou louku posetou krtčími hromádkami a rozbahněnou po deštích, na níž se někteří piloti bojí přistávat.

Letadla přestanou trpět

"Ten projekt deset let spal, jsme proto rádi, že se ho podařilo probudit. Teď je tam travnatá posečená louka, rozměklá a hrbatá, na které řádí krtci a vyžaduje náročnou údržbu. Nad námi přitom vede desetiproudová dálnice a my se k ní místo po kvalitním přivaděči dostáváme po polní cestě," vyjádřil současný stav dráhy bývalý dlouholetý šéf letiště Zdeněk Kölbl.

Ten také uvedl, že základem modernizace henčovského letiště je zpevnění vzletové a přistávací dráhy na asfaltovou plochu a připojení pojížděcí dráhou k areálu letiště. To by podle něj mělo zvýšit komfort a znamenat rozmach letištní dopravy.

"Dnes sem přilétají lidé, kteří už se ale nevrátí, protože jejich letadla na trávě trpí. Nová dráha přispěje k rozvoji obchodního létání a letecké turistice. Přiletí sem pak i ti, kteří by se jinak travnatým plochám vyhnuli," míní Kölbl.

Kraj dá první polovinu peněz

Na záměru přidat na modernizaci letiště v krajském městě třicet milionů korun se v úterý shodli krajští radní.

"Kraj začal s přípravou projektové dokumentace tak, aby mohla být předána jihlavskému magistrátu, a ten pak může začít s přípravou stavby. Kraj se na základě smlouvy chce na projektu podílet finančně 50 procenty, a to do maximální výše 30 milionů korun," uvedl náměstek hejtmana Vladimír Novotný.

"Jak rychle samotná stavba začne, bude záležet na rychlosti zpracování dokumentace a na tom, jak se k tomu město postaví, kdy bude schopno uvolnit zbylé peníze a pustit se do stavby," uvedl náměstek hejtmana Vladimír Novotný.

Smlouvu o spolupráci kraje s městem ohledně letiště musí ale ještě 1. dubna na svém zasedání posvětit krajští zastupitelé.

Nová asfaltová letištní dráha by měla být dlouhá 1 300 metrů a opatřena navigací umožňující i noční provoz.

Také primátor Jihlavy Jaroslav Vymazal upozornil, že třicetimilionovou investici města do letiště, stejně vysokou jako kraj, musí ještě schválit na svém dubnovém, případně až červnovém jednání jihlavští zastupitelé.

"Super optimistická verze počítá s tím, začít stavbu ještě v závěru tohoto roku. Můj střízlivý odhad ale je, že začne začátkem příštího roku. Je třeba dotáhnout všechny legislativní kroky i samotný projekt. V současné době řešíme také s vlastníky výkupy některých pozemků na letišti. Problémy s pozemky jsou ale řešitelné," řekl Vymazal.

Město si podle něj od značné investice do budoucna mimo jiné slibuje zvýšení své konkurenceschopnosti. "Například velcí zaměstnavatelé, kteří využívají osobní leteckou dopravu, budou mít větší komfort, což zvyšuje i bonitu okolních lokalit pro investory," dodal primátor Jihlavy.