Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Asfalt za miliony bude sice hezký, ale cesta u Jaroměřic zůstane úzká

  • 1
U Jaroměřic nad Rokytnou zavřou silnici, spraví povrch za miliony, jenže šířka vozovky zůstane stejná. Zase se tady budou velká auta potkávat krokem. Kraj frekventovanou komunikaci rozšiřovat neplánuje.

Celé léto se budou řidiči pachtit po objížďkách po okolních vesnicích, protože se bude spravovat úzká a klikatá silnice od jaroměřického hřbitova po odbočku na Vacenovice. Jde o úsek frekventované II/360, spojnice Třebíče se Znojmem.

Jaký lze čekat výsledek? Sice zde bude hezký asfalt, opravené krajnice, vyčištěné strouhy a obnovený propustek, celé to má ale háček. Pořád i po této investici za 5,3 milionu korun bez DPH zůstane úzká a klikatá trasa.

„Rozšiřovat se nebude,“ potvrdila Monika Vavřínková z ředitelství Krajské správy a údržby silnic Kraje Vysočina.

To se řidičům ale rozhodně nelíbí. „Když je náledí a sníh, padají tam náklaďáky do příkopu. Za bílého dne se tam zase kamion s autobusem potkávají krokem. Sanitka nebo hasiči v tom úseku kolonu nepředjedou. A tak to jde rok za rokem. Nevěřím, že se do smrti dočkám změny,“ posteskl si včera řidič chladírenské dodávky Jaromír Drtina.

Situace připomíná začarovaný kruh. Kraj Vysočina jako správce této komunikace ji neplánuje rozšířit nebo narovnat. Důvodem je letitý záměr stavět obchvat města. Jenže kdy se začne budovat? Na to aktuálně nikdo neodpoví.

Obkroužení Jaroměřic nad Rokytnou přitom bývalo mezi čtyřmi nejprioritnějšími krajskými dopravními stavbami. Poslední roky to však vypadalo, že záměr usnul věčným spánkem.

Nyní nastala změna. „Nejsem slibující politik, proto vám termín stavby neřeknu. Co je ale novinkou, to je rozhodnutí poslední krajské rady. Zadala veřejnou zakázku na projektovou dokumentaci obchvatu,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl.

Obava ze „zabejčeného“ občana nebo ekologických hnutí

„Jenže znáte to. Budeme mít projekt, příprava stavby se posune blíže realizaci, začne se s výkupy pozemků a bude stačit jeden nespokojenec a celé to zablokuje,“ podotkl Joukl.

Podle jeho slov to může být „zabejčený“ místní občan, stejně jako například některé z ekologických hnutí.

Každopádně pokud vše půjde ideální cestou, příští rok se s výkupy pozemků začne. „Dosud se jen mluvilo, teď se v té věci začíná konat. Až bude vykoupeno, bude znám termín stavby,“ dodal Joukl.

Stejně tak starosta Jaroměřic Jaroslav Soukup věří, že do roka výkupy odstartují. „Budeme kraji v této věci nápomocni. Obchvat začne u odbočky na Vacenovice, zamíří do polí, vyhne se pokusným pozemkům výzkumného ústavu a vyústí v kopci nad benzinkou směrem na Moravské Budějovice,“ upřesnil.

Zároveň však připustil, že současné napojení na město (to, které se má celé léto při úplné uzavírce spravovat) pořád bude mít svůj význam. „I po výstavbě obchvatu zůstane významný podíl aut, jejichž řidiči nezvolí směr na Znojmo, ale dojedou po starém úseku do Jaroměřic a odbočí na Hrotovice a budou pokračovat směrem na Brno,“ řekl Soukup. Monika Vavřínková z ředitelství krajských silničářů uvedla, že letos v létě bude oprava silnice u Jaroměřic jedním z největších dopravních špuntů na Třebíčsku.

„Zhruba v první polovině července to bude potřeba celé zavřít. Objízdné trasy se teprve budou nasmlouvávat. Povedou po vesnicích, možná přes Ratibořice, to si ještě firmy musejí dojednat,“ naznačila Vavřínková.

A kde ještě má být na Třebíčsku o prázdninách zásadní dopravní omezení na silnici spravované krajem? „Určitě to bude nepříjemné v Krahulově na hlavním tahu z Třebíče na Jihlavu. Budeme tam na konci obce spravovat opěrnou zídku, už se tam bortí zábradlí. Dopravu budou celé léto řídit semafory,“ doplnila Vavřínková.