V současné době je na semaforech nastaven režim, kdy stále svítí červené světlo. Pokud čidla zaregistrují vozidlo jedoucí do rychlosti 56 kilometrů v hodině, téměř okamžitě se zařízení přepne přes žlutou na zelenou a auto tak není nijak zdrženo v průjezdu.
"Na semaforu jsou nejen radary měřící rychlost, ale také kamerový detekční systém, který zaznamená pohyb pomalejších vozidel a cyklistů nebo aut, která vyjíždí z boční ulice. Po vyhodnocení situace semafor zapne také zelenou," vysvětlovali při předávání technici dodavatelské firmy.
Kde jsou nové semaforyHavlíčkův Brod - Masarykova ulice, silnice I/38 Pelhřimov - ul. Slovanského bratrství, II/602 Třebíč - část Pocoucov, silnice II/360 Žďár nad Sázavou- Bezručova ulice, silnice I/37 |
Semafor se dá nastavit i do jiného režimu, kdy svítí zelená a při průjezdu rychlejšího auta naskočí červená. V tomto případě ovšem existuje nebezpečí, že řidič šlápne na plyn a bude se snažit projet ještě na oranžovou, nebo naopak prudce zabrzdí a může do něj narazit vozidlo jedoucí za ním.
Jihlava neprojevila zájem
Jeden inteligentní semafor byl v pondělí předán v místní části Třebíče, v Pocoucově a ve Žďáru nad Sázavou. Další fungují v Pelhřimově a Havlíčkově Brodu.
"Kraj nabídl financování tohoto zařízení všem pěti okresním městům, ale Jihlava o ně neprojevila zájem," doplnil náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl.
Za čtyři inteligentní semafory dá kraj přibližně 1,6 milionu korun, peníze pocházejí z propadlých kaucí zahraničních řidičů, kteří se v regionu dopustili přestupku.
Dodaná zařízení jsou v základním provedení. Pokud se uživatelé rozhodnou, mohou systém podle potřeby rozšířit. Semafory mohou mít například zařízení pro pořizování statistik, záznamovou kameru s rozpoznáváním registračních značek vozidel nebo mohou být napojeny na pult městských strážníků.