Tento snímek byl pořízený v roce 1930 v Bedřichově poblíž u Točny. Město tady...

Tento snímek byl pořízený v roce 1930 v Bedřichově poblíž u Točny. Město tady už téměř končilo. Dál už stála jen pila a cestu lemovaly domky. V jednom dnes žijí Hanouskovi. | foto: Archiv MAFRA

Klidná ves se mění v průmyslové centrum. ICOM tu prostaví půl miliardy

  • 0
Z jedné strany je jihlavská část Bedřichov obklíčená velkými továrnami Bosch a Automotive Lighting, z druhé stojí Kronospan. Mezi tím je spousta podniků a skladů. Logistické centrum za až 600 milionů korun tu plánuje postavit i společnost ICOM transport. Klidná část města se obyvatelům mění před očima.

Z kdysi klidného Friedrichsdorfu, jak se Bedřichov nazýval, je stále větší centrum jihlavského průmyslu. Je čtvrtí, která se od druhé světové války zřejmě nejvíce proměňovala z původní obytné.

Do dvou let přibude logistické centrum společnosti ICOM transport. Záměr vybudovat ho nyní oznámil generální ředitel dopravního gigantu Zdeněk Kratochvíl.

Proměnu Bedřichova zblízka sleduje i místní rodačka, pětaosmdesátiletá Alena Hanousková. Se svým manželem Zdeňkem žijí v jednom z rodinných domků v Pávovské ulici.

Právě nedaleko od jejich pozemku - na poli mezi společnostmi Jihos a GLS - přibudou haly ICOM. Rozmach zdejší průmyslové zóny tedy ještě není u konce.

„Když jsem byla dítě, tak tady kromě domků byla pouze malá dřevostavba, kam jezdili koně se dřevem. Okolo nic - jen pole. A teď je tady samá firma,“ říká paní Hanousková.

V německé vsi za války zůstaly jen ženy s dětmi a dobytkem

„Dřív, když jsme přišli z práce, vzali jsme kozy a šli je pást. To bylo jinačí, jako na vesnici,“ popisuje dávný život v obci, která měla původně německý název Friedrichsdorf.

Osídlena byla především Němci. „Chlapi byli za druhé světové války pryč. Šli na frontu, do Ruska. Zůstaly jen ženské s dětmi a dobytkem. Po válce odešli všichni,“ připomněla i odsun původních obyvatel.

Bedřichov se připojil k Jihlavě v roce 1951, do té doby byl samostatný a úředně spadal pod okres Havlíčkův Brod. „Papíry jsme museli vyřizovat i ve Štokách. Tam byla banka,“ podotkla pamětnice.

Nechyběly naopak dvě školy (německá a česká), obchod, pekárna či hostinec. Fungovali zde i sokolové. Místní také třeba pálili čarodějnice i Husa. V druhém případě šlo o připomínku slavného českého kazatele a reformátora.

Před nálety se lidé utíkali schovat do lesa

Zdeněk Hanousek přišel do Bedřichova z Telčska. Bylo to na konci války. Pracoval u dráhy, kam z textilky Modeta přešla po mateřské i jeho paní. Pamatuje si, jak se lidé houfně chodili schovávat před nálety do lesa, kam je to z kraje Bedřichova kousek.

„Nálety tu byly hlášené pořád. Také lidi z dřevostavby letěli do polí nebo na Lesnov. Letadla naštěstí vždycky přeletěla, tak se pak houfně táhlo zase zpátky,“ pověděl pan Zdeněk.

Dobové fotografie Hanouskovi ve svém archivu nemají. Pamatují si ale třeba ještě dobu, kdy Friedrichsdorfem projížděli vídeňští obchodníci s koňmi. „Na kopečku tady měli zastávku. Dole byla hospoda, kde jedli. Vozili všecko možné, různé zboží,“ uvedla Alena Hanousková.

I teď se jezdí přes Bedřichov a také do něj za obchodem. Například do obchodu s nábytkem nebo koupelnového studia. Pražírna kávy zde už roky nefunguje, Tchibo ji odstěhovalo. Město plánovalo, že za humny Bedřichova postaví spalovnu odpadu, ale tento záměr se neuskutečnil.

Tři budovy na ploše 89 tisíc metrů čtverečních i velká parkoviště

Co se však chystá, to je logistické centrum ICOM transport. Dopravně bude napojené na Pávovskou ulici - právě u prodejny nábytku.

„Domlouváme se, jestli tam bude výroba nebo sklady. Až zas tak otevřený nebudu, protože to jsou ještě důvěrnosti. Přece jen, existuje konkurence,“ řekl šéf ICOM transport Kratochvíl.

Centrum má zahrnovat tři objekty - na ploše 89 tisíc metrů čtverečních. Okolo budou parkoviště pro 138 osobních a 16 nákladních aut. „Zatím je toto centrum ve fázi projektování a projednávání studie vlivů stavby na životní prostředí. To je strašně dlouhá etapa,“ konstatoval Kratochvíl.

Nejbližší domky jsou přibližně 110 metrů od hranice areálu. Jedná se o dva vybydlené rodinné domy. Ty jsou ve vlastnictví společnosti IT global, která patří také ICOM. Domky už nebudou využívané k trvalému bydlení.

Doprava v Pávovské ulici ještě víc zhoustne

Kolony aut, které se po skončení směn vytvoří v jihlavské průmyslové zóně u...

Takto to vypadá v dopravních špičkách v Pávovské ulici. Po zprovoznění logistického centra společnosti ICOM transport by aut mělo ještě přibýt.

Časy, kdy Bedřichov ještě nebyl tolik obklopený průmyslem, připomíná například telefonní drát natažený na sloupech.

„My máme povinnost dát to do země. Použít ten nejmodernější kabel a rozvést ho. Zhruba mluvíme o investici milion korun. A pak to musíme zadarmo předat telekomunikacím,“ popisuje jednu ze záležitostí, která se týká výstavby nového logistického centra na okraji Bedřichova, generální ředitel koncernu ICOM transport Zdeněk Kratochvíl.

K pozemkům, na nichž mají nové haly stát, zatím nevede silnice, natož chodník. „I chodníky budou,“ říká Kratochvíl a pokračuje: „My jsme odkoupili i tu silnici, která je tam zatím ‚spojovačkou‘ k Jihosu (koupelnové studio – pozn. redakce). Už máme domluveno, že dojde k její rekonstrukci a rozšíření.“

Kolik pracovních míst v logistickém centru vznikne, to zatím není jasné. Více by jich bylo, kdyby se nájemcem prostor stala nějaká výrobní firma. Druhou variantou jsou však sklady. Tam je pracovníků potřeba méně.

Další nápor na malý kruhový objezd

V průmyslové zóně nastávají hlavně v odpolední špičce problémy s dopravou. Ta se štosuje u kruhového objezdu mezi Bedřichovem a firmou Bosch. Kvůli třeba i půl hodiny trvajícím kolonám město instalovalo před tento „kruháč“ semafor. Na křižovatku bude po výstavbě logistického centra ICOMu zase o něco větší nápor.

Těžkých nákladních aut by mělo přibýt asi 55 denně, osobních vozidel projede navíc přibližně 360. Taková data uvádí studie vlivů novostavby na životní prostředí.

Podle předsedkyně představenstva ICOMu transport Kateřiny Kratochvílové by měla větší roli v průmyslové zóně okolo firem Bosch, Automotive Lighting a Kronospan sehrávat městská hromadná doprava a linkové autobusy. Tak by se daly redukovat kolony ve špičce. „Tam, kde budeme stavět, tak na hlavní silnici jsou zastávky jak MHD, tak i linkových autobusů,“ řekla.

Koncern ICOM transport sídlí v Jihlavě, působí ale po téměř celé republice. Má 1 800 zaměstnanců. Volná místa v současnosti nabízí jak řidičům, tak i mechanikům.

Loni zvýšil svůj obrat o více než šest procent na 3,5 miliardy korun. Podle dosavadních odhadů by měl za uplynulý rok skončit ve zisku na úrovni 150 milionů korun.

Pro letošek ICOM chystá také investice do vozidel a autobusových nádraží. Na řadě je nyní to humpolecké.