Dopravce Radek Čech z Batelova nevyjíždí na linku z autobusového nádraží, ale z...

Dopravce Radek Čech z Batelova nevyjíždí na linku z autobusového nádraží, ale z této zastávky u jihlavského domu kultury. | foto: Jaroslav Paclík, MF DNES

Za vjezd na jihlavský autobusák se musí platit, rozhodl soud

  • 8
Ten soudní spor je soubojem obra s trpaslíkem. Jihlavská firma ICOM transport se rozhodla žalovat za dluh na poplatcích za využívání stání na autobusovém nádraží dopravce Radka Čecha z Batelova. Soud firmě vyhověl a nařídil Čechovi, ať uhradí 84 451 korun s příslušenstvím. Do toho patří například ušlé úroky.

Také musí firmě ICOM zaplatit náklady na soud, což je téměř 15 tisíc korun.

Firma ICOM transport čekala na platby marně od druhé poloviny roku 2013. Od následujícího roku se Radek Čech rozhodl, že na autobusové nádraží v Jihlavě zajíždět nebude. Dosud má nástupní zastávku u domu kultury. Ta je v současnosti poničená od vandalů, nevisí na ní ani aktuální jízdní řád. Cestující jej nenaleznou ani na zastávce u polikliniky. Přesto lidé, kteří směrem na Telč jezdí, o „malém“ dopravci vědí.

„Teď jsou prázdniny, tak nejezdí. Ale jinak vyráží od odboráku,“ řekl Václav Marousek z Třeště. „Myslím, že lidé ty spoje využívají. Třeba ve čtvrt na sedm večer. Čech jede o deset minut dřív než tento autobus,“ pravil Marousek. Minulou středu jel domů s dopravcem ICOM.

Za vjezd na jihlavský „autobusák“ se platí 99 korun. Z poplatků ICOM hradí například provoz informací pro cestující, toalet či čekárny na nádraží. „Je to cena obvyklá vzhledem k velikosti města a nabízeným službám. Podle našich zkušeností se ceny za vjezdy v České republice pohybují v rozmezí od 50 do 300 korun,“ uvedl Jan Varhaník z vedení firmy ICOM transport.

Odpovídá jen na objednávky

Největší vysočinská dopravní společnost Radka Čecha opakovaně vyzývala, aby jí faktury zaplatil. Tak to vyplývalo i ze smlouvy, kterou podepsali v říjnu 2011.

Radek Čech k soudu v polovině minulého týdne bez omluvy nedorazil. Nepožádal o odročení případu a nevyužil ani jiné možnosti své obhajoby. MF DNES se jej poté neúspěšně pokoušela kontaktovat e-mailem i telefonicky na čísle uvedeném na Čechově webu.

Pracovnice cestovní agentury, pro niž dopravce z Batelova zajišťuje přes léto zájezdy, potvrdila, že s ní Čech v těchto dnech v kontaktu je. „Když objednám autobus, na e-mail mi odpoví,“ řekla.

Čech teď o prázdninách na lince z Jihlavy přes Třešť a Hodice do Telče nejezdí. Začne podle jízdního řádu na svých webových stránkách zase od 1. září.

Loni na konci roku způsobil starosti třeba obcím Doupě a Třeštice. „Nečekaně nám tu skončil s linkou, co vozila i děti do školy. Asi týden sem nejezdilo nic, pak sem kraj přesměroval jinou linku - od ICOM transport,“ uvedl třeštický starosta Martin Kodys.

„Věc má dvě roviny. Kromě finanční i tu, že malí dopravci konkurují firmě ICOM, která čerpá krajské dotace. Už dříve tu skončil menší dopravce Molcar,“ připomněl Kodys. „Těžko říct, zda Radek Čech nemohl na naši linku třeba dostat dotace,“ dodal.