Na novém třebíčském dopravním terminálu už finišují poslední práce. Nová stavba...

Na novém třebíčském dopravním terminálu už finišují poslední práce. Nová stavba za téměř 140 milionů korun se připravuje na slavnostní páteční otevření. Autobusy sem začnou zajíždět v pondělí. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Na nový dopravní terminál nemohou všechny spoje. Kvůli hluku a hygieně

  • 15
Před pár týdny se v Třebíči otevřel nový a nákladní dopravní terminál. Zatím na něj ale zajíždí jen jedna linka městské dopravy. Aby sem mohly i další, musí být splněny hlukové normy. Hygienici se ohradili, že by k navýšení počtu spojů mohlo dojít už od října, jak plánovala radnice.

V Třebíči je v provozu nový dopravní terminál, důležitá stavba za desítky milionů korun, která má lidem zpříjemnit cestování i tím, že propojí linky příměstské a Městské autobusové dopravy (MAD) s vlaky. Je ale taky zdrojem hluku.

Zatím tam každý den zajíždí 135 modrých a červených autobusů. Z těch městských je to pouze linka číslo 1. Lidé se začali ptát, proč na terminál jezdí tak málo autobusů MAD. Přejí si, aby jich bylo víc.

Třebíčští radní nedávno avizovali, že od 1. října sem začnou zajíždět taky linky MAD číslo 4, 10 a 13. Počet spojů se má navýšit na zhruba dvě stovky za den. To ovšem vzápětí zpochybnili hygienici. Z jejich vyjádření vyplývá, že oni termín 1. října nevidí jako reálný.

„Sdělení, že od podzimu bude zajíždět na terminál plných 200 spojů, je nepodloženým slibem,“ píše ve svém vyjádření hygienička Jitka Štěpanovská.

„Nyní je povolený zkušební provoz, kdy investor (město - pozn. red.) měřením hluku doloží, že reálným provozem terminálu při navržené intenzitě spojů - maximálně 135 během denní doby - budou splněny hygienické limity hluku u okolní bytové zástavby,“ uvedla Štěpanovská.

Hygienici budou trvat na novém hlukovém posouzení terminálu

Hygienička také doplnila, že v případě, kdy třebíčská radnice bude požadovat vyšší počet spojů, bude to taky znamenat změnu podmínek, za nichž byla stavba při přípravě celého projektu posuzována.

Pak tedy bude nutné zpracovat nové hlukové posouzení terminálu a potom ověřit dodržení povolených limitů.

Zjednodušeně řečeno: hygienici v době projektování a přípravy stavby nového dopravního uzlu v Třebíči kývli na maximálně možných 135 autobusů, které se tam objeví v denní době. V noci tam spoje nesmějí vůbec, to je pro ně terminál uzavřený. Tento počet by podle předběžných výpočtů neměl nadměrně obtěžovat okolí hlukem.

Nyní v prostoru terminálu přístroje měří, jak moc autobusy doopravdy hlučí a zda nepřekračují zákonem stanovené limity.„U takto navržené intenzity spojů se předpokládá, že u okolní bytové zástavby budou dodrženy hlukové limity,“ vysvětlila Štěpanovská s tím, že je to podmíněno ještě výstavbou protihlukové stěny v severní části terminálu.

Radnice počítala s říjnem, teď si počká na novou studii

O tom, že by se v této poměrně hustě obydlené lokalitě mělo objevit od října o dalších asi 65 autobusových spojů denně víc, hygienici nevěděli. Aby tomuto požadavku dali definitivní razítko, potřebují mít nově spočítanou hlukovou zátěž a v reálu se to pak ještě musí opět ověřit.

Třebíčský starosta Pavel Janata zatím nechtěl potvrdit, že linky 4, 10 a 13 budou od 1. října na terminál určitě zajíždět. Uvedl ale, že je v této věci optimistou.

„Co mám neoficiální informace, tak tam hladina hluku vychází poměrně dobře, lze předpokládat, že to navýšení možné bude. Ale byla by spekulace říct to v tuto chvíli s jistotou. Počet autobusů, které tam teď jezdí, vychází z projektové dokumentace a z teoretického výpočtu hluku. Aby jich mohlo být více, musí hluk být změřen. A musí být udělána hluková studie. Jakmile tohle proběhne, budeme chytřejší,“ řekl Janata.

„Na základě měření hluku buď dojde k navýšení spojů, nebo nedojde,“ dodal.