Odraz pelhřimovského renesančního náměstí ve výloze hotelu.

Odraz pelhřimovského renesančního náměstí ve výloze hotelu. | foto: Jaroslav Šnajdr, MF DNES

Secesní chlouba měla namále, hotel zachránil pelhřimovský patriot

  • 2
Hotel Slávie do města rekordů patří, shodují se pamětníci, patrioti i vedení města. A vítají, že někdejší secesní chlouba náměstí, které hrozil zánik, opět funguje a září novotou. Městskou památku – budovu Hotelu Slávie – na Masarykově náměstí v Pelhřimově zachránil až místní patriot a mecenáš Lubomír Stoklásek.

Za záchranou městské památky stojí pelhřimovský mecenáš, průmyslník a manažer roku 2011 Lubomír Stoklásek. Ten zchátralou budovu v centru na Masarykově náměstí koupil před šesti lety od firmy SVP Plevnice za zhruba 26 milionů korun.

"Proslýchalo se, že budovu chtějí koupit Vietnamci a zřídit tam levnou tržnici. Tehdy mě oslovil už dost zoufalý starosta, jestli bych nepomohl. Já jsem ale neměl zájem hotel provozovat. Nakonec, snad z patriotství a nostalgie, jsem do toho šel. Než aby z toho byla další tržnice, raději jsem to koupil," vzpomíná Stoklásek.

A starosta Leopold Bambula si oddechl. "Jsem rád, že Slavii nepostihl podobný osud jako kdysi také vyhlášený Hotel Rekrea," poukázal na chátrající ruinu poblíž centra, kterou se její majitel marně snaží přes tři roky prodat.

Od reklamy k hotelnictví

Stoklásek pojal hotel jako rodinnou firmu. Na ředitelské křeslo usedla jeho dcera Monika Suchánková, která se kvůli nové výzvě přistěhovala s rodinou do Pelhřimova z Brna. To ještě nevěděla, kolik práce ji čeká. Postupná a nákladná rekonstrukce, která se po letech chýlí k závěru, spolykala už na 15 milionů korun.

Ředitelka Hotelu Slávie Monika Suchánková

"Zahájili jsme sice provoz v původním stavu, ale jako první musela rekonstrukcí projít pizzerie, protože byla v havarijním stavu," vzpomíná žena, která byla v Brně ředitelkou marketingové firmy. "Vůbec jsem tehdy netušila, co mám před sebou, a to asi bylo dobře. Nevím, jestli bych do toho totiž potom šla," vysvětlila.

Nejtěžší bylo vytvořit tým, který bude fungovat. "Postupně jsme se rozloučili s většinou původních zaměstnanců. Bylo jich tu 22 a během tří let 15 odešlo," řekla.

Navíc kvůli finanční krizi nastala pro hotel špatná doba. "Hostů ubývalo. V pivnici, kde bylo před šesti lety plno, sedělo později u piva pár hostů," popsala Suchánková.

Dobrá kuchyně je základ

Hotel Slávie

Leží na centrálním pelhřimovském náměstí a nabízí ubytování v devíti pokojích s 22 lůžky. Je vybaven výtahem a bezbariérovým přístupem přímo z hotelového parkoviště. V přízemí je hotelová restaurace s recepcí, v zadním traktu pivnice s terasou a v 1. patře nabízí pizzerii.

Cestu k úspěchu hledala ve spolupráci s odborníky. "Pomohl nám hodně šéfkuchař Václav Frič z Pražského kulinářského institutu. Před dvěma lety jsme začali budovat novou kuchyň, základem jsou dobré čerstvé suroviny téměř výhradně od místních a využívání sezonních potravin. Také jsme se zaměřili na dobrou kávu. Od té doby hostů přibývá," pochlubila se šéfová.

Důležité bylo vytvořit příjemné prostředí a zázemí pro hosty, kvalitní klimatizaci v pivnici i nové parkoviště s 20 místy.

Rekonstrukce se dočkaly toalety v přízemí a v patře, které jsou nyní na úrovni pětihvězdičkových hotelů. "Často sem chodí lidi z náměstí, hlavně odpoledne, protože veřejné záchodky zavírají v půl páté," upozornila hoteliérka.

Rekonstrukce finišuje

Nejrozsáhlejší opravy pelhřimovského hotelu začaly letos v březnu. V patře vznikly dva luxusní apartmány ve stylu pozdní secese včetně věrných replik dobového nábytku. Ty nabízejí výhled na renesanční Masarykovo náměstí. Hosté v nich najdou i klimatizaci, regulaci osvětlení a velký televizní panel.

Noc v hotelu vyjde na 710 korun včetně snídaně a parkování, v apartmánu pak na zhruba dvojnásobek. "Nejsme hotel pro VIP. Všichni hosté dobré prostředí, jídlo a pití ocení. Jsem ráda, že si k nám našli cestu i štamgasti," míní Suchánková.

V hotelu ještě před zimou řemeslníci dodělají střechu, na kterou dostali majitelé dotaci ve výši několika set tisíc korun, a také stihnout vyměnit dřevěná okna v pizzerii v prvním patře.

A jaký je podle ředitelky recept na úspěch v podnikání na maloměstě, které právě neoplývá přílivem turistů?

"Zjistila jsem, že se nic nedá dělat na polovic a stále se musí vymýšlet něco, co lidi zaujme. Příkladem je dietní obědové menu, které úspěšně testuji sama na sobě. Snažíme se jít zkrátka vlastní cestou, ale mám zkušenost, že co zavedeme, tak mají do dvou dnů jinde. Proti dobré konkurenci ale nejsem. Taky mám úžasný tým a šéfkuchařku. Asi nejtěžší však pro mě přitom všem bylo naučit se lidem nikoliv slepě důvěřovat," shrnuje své zkušenosti šéfka Slávie.