Na jihlavském „autobusáku“ v Jiráskově ulici dělníci opravují zeď ve směru k...

Na jihlavském „autobusáku“ v Jiráskově ulici dělníci opravují zeď ve směru k bytovkám. Chodník u výstupních stanovišť je zatím zavřený. Firma ICOM transport provede do konce léta v areálu i další investice za téměř tři miliony korun. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Přání Jihlavanů z 19. století se začne plnit, význam nádraží v centru roste

  • 4
Ta stanice už nenese prestižní název Jihlava, hlavní nádraží, který dostala za éry prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka v roce 1921. A v příštích letech její význam poklesne ještě víc. Prim začne hrát nádraží, které je přímo ve městě.

„Je panu ministrovi známo, že Severozápadní dráha určila Jihlavě nádraží půl míle od města, na cizím katastru? Myslí pan ministr, že taková vzdálenost poslouží zájmům obchodu a průmyslu?“

Třeba tyto otázky podle webové stránky Stará Jihlava vznesli ve druhé polovině 19. století v dopise do Vídně tehdejší měšťané. Od stavebního rady dostali ráznou odpověď: „Když nechce město brát zřetel k technickým podmínkám trati a neustále znesnadňuje práci, tak vytyčíme stavební linii z Luk přímo na Polnou a městu se docela vyhneme!“

Tři miliony do nádraží, které za pár let zanikne

V největším městě Vysočiny nastanou změny i v autobusové dopravě. „Autobusák“ se přesune na ­terminál do sousedství městského vlakového nádraží.
Kdy přesně to nastane? Firma ICOM transport předpokládá, že určitě ne do pěti let. A proto se teď chystá ještě investovat v současném areálu v Jiráskově ulici.
Už začala oprava kritizované rozpadající se zdi u výstupních stanovišť. Do konce léta dojde k modernizaci toalet. U jejich vstupu pak bude podobně jako třeba na pražské Florenci turniket. Nové bude osvětlení na nádraží.
To vše má podle předsedkyně představenstva ICOM transport Kateřiny Kratochvílové stát téměř tři miliony korun.
Firma plánuje i změny u nástupišť. „V areálu je v současnosti zbytečně velká plocha na nástupní ostrůvky, místo ní můžeme nabídnout i parkoviště pro cestující. Nové budou chodníky. Zaměříme se také na informační systém,“ doplnil generální ředitel ICOM transport Zdeněk Kratochvíl.

V 19. století dopis nic nevyřešil, a tak má od té doby Jihlava hlavní železniční stanici daleko od centra.

To se ale bude v příštích letech měnit. Význam současného hlavního nádraží má v Jihlavě už jen klesat. Nasvědčují tomu jak přípravy nového dopravního uzlu na stávajícím méně využívaném městském nádraží, tak i plány na vznik integrovaného dopravního systému (IDS) na Vysočině.

Na papíře je šestnáct míst, kde budou na Vysočině fungovat hlavní informační a prodejní centra IDS určená třeba k výdeji čipových karet, úhradám jízdenek společných na autobusy, vlaky i městskou hromadnou dopravu nebo k reklamacím. A mezi tato místa se jihlavské hlavní nádraží neřadí. Firma KPM Consult, která připravuje podklady, navrhla v krajském městě vybudovat „kiosky“ na železniční stanici Jihlava-město a dosavadním autobusovém nádraží.

V seznamu míst není ani dosavadní předprodej dopravního podniku na jihlavské radnici. „Kiosky na přestupních místech by mohly být společné pro všechny tři druhy dopravy, tedy i MHD,“ předpokládá náměstek hejtmana Libor Joukl.

Ředitel Dopravního podniku města Jihlavy (DPMJ) Josef Vilím očekává, že o integrované dopravě a třeba i místech pro „kiosky“ se ještě povedou diskuse. Navíc je podle něj podstatnější to, aby integrovaný dopravní systém uměl i jiné způsoby prodeje jízdenek či kuponů.

„Jedná se například o e-shop pro nákup jízdenek a kuponů nebo o možnost pořízení jízdenek přes esemesku. Systém by měl také zvládat úhrady bezdotykovou platební kartou,“ doplnil Vilím.

Pryč s papírovými jízdenkami

Odkázal na současná čísla v jihlavské MHD. Přes 92 procent cestujících využívá elektronické jízdné.

„Pokud bude e-shop nebo esemesky, pak bude i v integrované dopravě na Vysočině malá část cestujících, kteří budou předprodejní místo potřebovat,“ dodal Vilím.

„To, že vlezu do vozidla a koupím si tam papírovou jízdenku, je primitivní systém. Ten nechceme,“ odmítá šéf dopravního podniku.

Na další diskuse o integrované dopravě dojde podle Joukla po letních prázdninách. Systém provázaných spojů i jízdenek chce Vysočina spustit od ledna 2019.

Jihlava chystá už teď dva navazující projekty. „V příštím roce bychom měli postavit zastávky pro linkové autobusy v Hradební ulici - u Jihlavské brány. Také vznikne menší dopravní terminál ve Starých Horách. Po natažení trolejových drátů a dokončení otočky tam bude možný přestup mezi modrými autobusy, vlaky a MHD,“ doplnil náměstek primátora Jaroslav Vymazal.