Secesní most z roku 1908 spojuje oba břehy řeky Jihlavy v lokalitě pod Jánským

Secesní most z roku 1908 spojuje oba břehy řeky Jihlavy v lokalitě pod Jánským kostelíkem. Je zapsán na seznamu technických památek, a to zejména kvůli unikátnímu řešení jeho konstrukce. | foto: ČTK

Jihlava má tahák na turisty, secesní most je už opravený

  • 9
Secesní most U Jánů přes řeku Jihlavu v krajském městě je od úterý znovu přístupný. Historickou a technickou památku v havarijním stavu zachránila náročná rekonstrukce. V dlažbě mostu jsou znovu usazené i tramvajové koleje.

Sto čtyři let od slavnostního otevření se most dočkal znovu slavnostního stříhání pásky. Tentokrát po náročné rekonstrukci. Ta most, který byl poslední roky v havarijním stavu, zachránila a vrátila do původní podoby. Od úterý je technická památka znovu otevřená.

Most U Jánů

Jihlavský secesní most U Jánů je technická památka.

Secesní most z roku 1908 spojuje oba břehy řeky Jihlavy v lokalitě pod Jánským kostelíkem. Je zapsán na seznamu technických památek, a to zejména kvůli unikátnímu řešení jeho konstrukce, kterou vymyslel český architekt Josef Milan. Podle tohoto patentu se později stavěly mosty po celém světě.

Radnice dál plánuje i další úpravy v okolí mostu. "Doufáme, že příští rok se nám podaří zkultivovat prostor u čela mostu. Máme už návrhy, jak by to mohlo vypadat. Jednak toto místo bude uzlem dopravy, budou se tu totiž křížit cyklostezky a bude to místo určené k odpočinku," uvedl při slavnostním otevření mostu primátor Jihlavy Jaroslav Vymazal.

V budoucnu by od mostu měla vést také další cyklostezka podél řeky Jihlavy.

Na most se vrátila i kolej jako připomínka tramvajové dopravy v Jihlavě. Tramvaje se po něm ale už nesvezou. Ty z města zmizely v roce 1947, aby je nahradily trolejbusy. Nicméně k dopravě sloužil až do roku 1981, než byl nedaleko postaven nový most.

"Dalo by se ale určitě udělat i víc, pokud by město chtělo. Kolejnici bych spíše umístil na Masarykovo náměstí, kam přijde více turistů. A také mohla sloužit jako podklad pro případný vůz historické tramvaje, který by tam mohl být občas nebo i nastálo přivezen," zmínil už dříve Luděk Bohuňovský z jihlavského Sdružení za záchranu historických trolejbusů a autobusů.

Tramvaje Jihlavou pendlovaly ještě před pětašedesáti lety. I kvůli nim ve městě v roce 1908 postavili secesní most přes řeku Jihlavu. Po roce 1948 přišly ke slovu trolejbusy.

Podle jihlavského historika Zdeňka Jaroše by se z mostu mohl stát další turistický tahák. "Jedná se o technickou památku první kategorie. Při projednávání, co s ní bude dál, padly různé návrhy. Jedním z nich byl třeba nápad úplně most zrušit a udělat nový," připomněl Jaroš.

"Jedná se o jeden z prvních železobetonových mostů u nás. Byl postaven na silnici z Jihlavy do Polné, tedy na jedné z nejvýznamnějších zemských komunikací," připomněl mluvčí jihlavské radnice Radek Tulis.

Opravu secesní památky provedla společnost Firesta a oprava vyšla na 7,5 milionu korun.

,