Nasvícený kamenný most přes Sázavu v Dolní ulici se za tmy stává jednou z...

Nasvícený kamenný most přes Sázavu v Dolní ulici se za tmy stává jednou z dominant Havlíčkova Brodu. Osvětlení zajišťuje 50 speciálních reflektorů. Město ho však zapíná jen při slavnostních příležitostech. | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

Snížit úhradu o penále je v pořádku, uznal soud. Brod za most ušetřil

  • 6
Rekonstrukce kamenného mostu u svaté Kateřiny naštvala snad každého obyvatele Havlíčkova Brodu. Oprava se téměř o rok protáhla. Radnice kvůli tomu dodavateli vyměřila penále a o více než tři miliony ponížila platbu za práce. Soud nyní pravomocně rozhodl, že jednala správně.

„V roce 2012 museli občané i návštěvníci města snášet dopravní komplikace, které opoždění prací přineslo. Jsem přesvědčen, že přísný přístup ke zhotoviteli a uplatnění přímé sankce bylo v tomto případě zcela na místě,“ konstatoval starosta města Jan Tecl.

Havlíčkobrodský okresní soud případ posuzoval na základě oznámení stavební společnosti. Brněnská SDS Exmost podala žalobu a požadovala úhradu částky, kterou město jako sankci uplatnilo.

„Termín rekonstrukce mostu u svaté Kateřiny společnost překročila o 209 dní. Za každý den jí bylo účtováno penále 15 tisíc korun. V součtu tedy město uplatnilo vůči firmě smluvní pokutu ve výši 3,135 milionů korun,“ vyčíslila mluvčí radnice Alena Doležalová.

Město navrhovalo jiná řešení, společnost na ně nepřistoupila

Rekonstrukce mostu vedoucího od centra města Dolní ulicí byla investicí především Kraje Vysočina. Město se spolupodílelo, hradilo stavbu opěrných zdí, položení navazujících chodníků, dešťovou kanalizaci, nasvícení mostu a restaurování Hnátova kamene. Dohromady měla firma za práce dostat zhruba 26 milionů korun.

Most u svaté Kateřiny

„Práce měly být hotové v říjnu 2012. Nakonec byly dokončené až v květnu 2013. Několikrát jsme zhotoviteli navrhovali jiná řešení, ale nikdy na ně nepřistoupil,“ řekl vedoucí odboru rozvoje města Josef Beneš.

Velké problémy měl s firmou i Kraj Vysočina. Také jemu vadilo zpoždění prací, domníval se, že firma rekonstrukci podcenila. Navíc práce na mostě společnost odvedla nekvalitně a kraj několik nedostatků musel reklamovat.

Aby stihla jeden z termínů dokončení, firma například most asfaltovala v mrazech za hustého sněžení pod plachtami a s pomocí horké vody. Most se v předběžném užívání pro automobily otevřel těsně před Vánoci 2012. Později se ale musel kvůli opravám vad znovu uzavřít.

Byl špatný projekt, nespolupracovali správci sítí, hájila se firma

V době výstavby vysvětloval ředitel firmy Pavel Jankůj zdržení prací chybami v projektu a rozporem dokumentace s reálným stavem především v uložení inženýrských sítí. Ideálně podle něho nebyly řešeny ani římsy.

„A nepomohli nám ani místní subdodavatelé, kteří v nás viděli vetřelce z Jižní Moravy,“ uvedl v tu dobu Jankůj.

Jeho stavební firma je už dnes v úpadku a prakticky neexistuje. Její dluhy se přehouply přes čtvrt miliardy, nebyla schopná je splácet a věřitelé se loni v říjnu obrátili na krajský soud v Brně s návrhem na vyhlášení insolvence. Soud vyhlásil úpadek firmy (více čtěte zde).

I to je možná důvod, proč se firma vůči nedávnému prvoinstančnímu rozhodnutí okresního soudu v Havlíčkově Brodě ohledně penále neodvolala. Soudní rozhodnutí tak nyní nabylo právní moci.