Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Havlíčkův Brod nechce vypadnout ze hry o rychlovlaky, říká strategie

  14:09aktualizováno  14:09
Havlíčkův Brod připravuje strategický plán rozvoje města. Radnice chce vidět, ve kterých oblastech má nedostatky, a navrhne jejich řešení. Ze studie vyplývá, že největší problém má Brod s dopravou. Lidem se například nelíbí, že největší železniční uzel na Vysočině podle nich ztrácí na významu.

Centrum Havlíčkova Brodu na leteckém pohledu od sportovního areálu Na Losích. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Od listopadu si Havlíčkův Brod nechává zpracovat strategický plán rozvoje.

"Udává směry, kam se bude město ubírat v následujících deseti letech. Radí, na co se má radnice soustředit, co vylepšit," uvedl Miroslav Kvapil ze společnosti BDO, jež materiál vypracovává. Vychází přitom mimo jiné i z dotazníků, které na úřad odeslalo přes 600 obyvatel.

S prvními závěry studie seznámili radní ve středu vpodvečer obyvatele na veřejné besedě. Zatím ale pouze představili problémy, na které se chtějí zaměřit. Od zhruba patnáctky přítomných občanů chtěli slyšet návrhy či doplnění, jak které oblasti řešit. Již zapracované náměty radnice představí na další besedě 3. dubna.

Co tedy lidé považují v Brodě za problémové oblasti a s čím jsou naopak ve městě spokojeni?

1.Doprava ve městě a kvalita komunikací

Jednoznačně největší současný problém Havlíčkova Brodu. S touto oblastí není spokojeno 87 procent dotázaných, systém parkování se pak nelíbí 60 procentům lidí.

"V první řadě je třeba mít jihovýchodní obchvat, ten město výrazně potřebuje," konstatoval radní Libor Honzárek. Veřejnost kritizuje rovněž stav mnohých komunikací, katastrofální jsou hlavně ulice Havlíčkova, Mírová nebo Chotěbořská. "Lidé volají po nadčasové opravě, která by se nemusela po pěti letech opakovat," dodal Honzárek.

V oblasti železniční dopravy se lidem nelíbí ústup ze slávy místní stanice. Zdá se jim, že z Brodu, který byl vždy největším železničním uzlem Vysočiny a kde se kříží pět tratí, se význam nádraží pomalu vytrácí a alespoň po administrativní stránce se přesouvá do Jihlavy.

"Ředitel ať si sedí, kde chce. Hlavní je, že tu máme koleje a jezdí tu vlaky," odmítl kritiku starosta Jan Tecl. Město by také nechtělo vypadnout ze hry při plánování vysokorychlostní trati. Poslední návrhy její trasy se Brodu vyhýbají.

2.Cyklostezky a aktivní trávení volného času

Se současným systémem vedení cyklolostezek po městě je spokojena zhruba polovina obyvatel. Ostatním chybí napojení okrajových částí Brodu. Momentálně vedou trasy prakticky jen podél Sázavy v centru.

"Cyklostezky do Šmolov a do Perknova by to vylepšily. Ta první bude dokončena ještě letos," vzkázal Honzárek. Budování stezky do Perknova brání neúměrně vysoké požadavky majitelů na výkupní ceny pozemků. I tak by se ale letos mohla začít stavět první část od Billy k lávce pod Humpoleckou ulicí.

Strategický plán rozvoje města dále radí zaměřit pozornost na řeku Sázavu.

"Chtěli bychom posílit její rekreační funkci," konstatoval radní Tomáš Hermann. Sami obyvatelé města pak radnici nabádají k vylepšení dětských a sportovních hřišť, například na Perknově, na Vysočanech nebo na sídlišti Výšina.

3.Kvalita životního prostředí a čistota města

S těmito oblastmi jsou spokojeny asi tři čtvrtiny lidí. "Přesto bychom se měli zaměřit na snížení produkce odpadu, je-li to vůbec možné. A zároveň i na lepší separaci," upozornil Hermann. Ke kvalitě životního prostředí by podle něho pomohla i motivace k pořízení modernějšího způsobu vytápění hlavně v okrajových a místních částech.

"Jednou z priorit následujících let bude revitalizace parku Budoucnost a dobudování zeleného okruhu městem," dodal radní.

4.Lékařská péče a sociální oblast

Vůbec nejlépe hodnocené oblasti. S kvalitou lékařské péče ve městě je spokojeno devět z deseti lidí. Kladně hodnotí fungování nemocnice i širokou síť praktických a odborných lékařů. Veškeré základní ošetření se lidem dostane přímo ve městě, jinam musí pouze na ta nejspecializovanější vyšetření.

O něco by se podle zpracovatelů strategie ale mohla vylepšit sociální oblast. "Měli bychom lépe reagovat na stárnutí populace, třeba rozšířením domovů pro seniory nebo vybudováním hospice," zmínil místostarosta Ivan Kuželka.

5.Školní i předškolní vzdělávání a kultura

I v této oblasti převládá mezi třemi čtvrtinami dotázaných spokojenost. Síť základních škol je dostatečná, ve městě je i dost kvalitních středních škol. V posledních letech se radnici podařilo rozšířit kapacitu mateřských škol, žádné děti už nemusejí být odmítány.

I úroveň a množství kultury ve městě považují radní za dostatečné. Vidí zde však dva problémy. "Je třeba rozšířit krajskou knihovnu, najít jí nové prostory," upozornil Kuželka.

To je však věcí Kraje Vysočina, který ji zřizuje. Vhodné místo už dávno má, jenže na stavbu nové budovy v Havlíčkově ulici nenašel ani za téměř osm let dost peněz. Problémem je podle radnice i Kulturní dům Ostrov.

"Je špatné, že je v soukromých rukou a že město nemá možnosti, jak dění v něm ovlivnit. Řešením by bylo uzavřít s majitelem smlouvu nebo postavit kulturní dům nový," zabrousil spíš do roviny teorie místostarosta Čeněk Jůzl.

6.Kvalita, úroveň a dostupnost bydlení

Další oblast, kde se obyvatelé města cítí spíše spokojeni. Radnice v posledních letech prodala v rámci privatizace stovky bytů nájemníkům, na Žižkově, u nemocnice a nově i pod Rozkošskou ulicí vznikají na připravených parcelách nové domy. "Poptávka se ale nyní přesouvá spíše k malometrážním a levnějším bytům," poznamenal Miroslav Kvapil. Město nyní takové buduje v ulici 5. května.

7.Vztahy s podnikatelským prostředím

Ačkoliv město hlásá, jak podnikání podporuje, má v této oblasti značné rezervy.

"Chceme přivést nové investory, prostory na to máme," říká Jůzl. Sami podnikatelé si však stěžují na komunikaci s úřadem. To radnice chce změnit zřízením nové funkce.

"Mohli bychom zřídit pracovní pozici úředníka, který bude s podnikateli komunikovat, pomáhat jim řešit jejich problémy, vysvětlovat změny v legislativě," představuje si Jůzl.

8.Propagace města a cestovní ruch

S propagací Havlíčkova Brodu jsou sice dvě třetiny jeho obyvatel spokojeni, turisté to ale nejspíš tak růžově nevidí. Brod totiž nenabízí turistům mnoho možností, jak tu trávit delší čas.

"Chceme se ve spolupráci s podnikateli zaměřit na takzvané turistické balíčky, které by vedle ubytování zahrnovaly i další aktivity. Velice žádané je nyní v této souvislosti zaměření na wellness. To tady chybí," pravil Čeněk Jůzl.

Propagaci města by radní chtěli více propojit s okolím. Studie ukázala, že ve městě není tolik atraktivních věcí, které by turisty přilákaly samy o sobě. "Měli bychom spolu s Brodem propagovat i další lákadla, přidat například hrad Lipnici, Přibyslav, Ledeč," dodal Jůzl.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na vietnamskou večerku nedají ve Velkém Beranově dopustit. Otevřeno je takřka...
Vysočina pošle peníze pro vesnické prodejny, dostane se i na Vietnamce

I k vietnamským obchodníkům na vesnicích by se mohly dostat peníze od Kraje Vysočina, jimiž už brzy podpoří malé prodejny na venkově. O tom, jakým způsobem...  celý článek

Požár v jihlavském Kronospanu zastavil výrobu na několik dní a způsobil škody...
Sobotní požár v Kronospanu zastavil výrobu a způsobil škody za miliony

Odstraňování následků sobotního požáru v jihlavské firmě Kronospan OSB si vyžádá několikadenní odstávku výroby. Producentovi dřevotřískových desek pro...  celý článek

Hasiči v Jihlavě likvidují požár společnosti na výrobu dřeva. Oheň zasáhl halu...
Ranní požár v továrně na zpracování dřeva už hasiči zlikvidovali

Od čtvrté hodiny ranní bojovali hasiči v Jihlavě s požárem, který vypukl v tamní továrně na zpracování dřeva. Plameny zachvátily halu a dopravníky uvnitř...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.